Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

FX-kamera, dags att ge upp Nikon för Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)
Märkligt hur fixerade vissa på FS är vid kameror med få mp. Kanske läge köpa en Nikon D40? Jag vill iaf kunna beskära rejält (fåglar vill ogärna fylla bilden). 7D fixar det galant. Men ni kanske hellre kör 1 mp och interpolerar? ;)

Inte alls men det finns något som heter "bra nog". Jag har inget behov av en bil som klarar av 300km/h.

Om vi begränsar oss till utdatabehovet, dvs utskrifter eller på skärm så tror jag att ytterst få behöver så mycket mer än de 12-18MP vi har idag.

Det finns givetvis andra möjligheter med fler pixlar. Beskära är en som nämnts. Men då måste det verkligen vara högre upplösning och inte några papperspixlar som behövs. Helt ointressant med en ny kamera på 15MP och en äldre på 12MP om de ger samma upplösning. Jo det finns eller fanns är nog mer korrekt. Kolla på Canons G serie. Lite åt samma håll är det med de 50% fler pixlar som 7D har gentemot D300. Den har högre upplösning javisst men inte i paritet med de "massor" med fler pixlar som på pappret skall finnas på dess sensor.

Det finns givetvis även andra möjligheter med fler pixlar. Fler har nämnts: Pixelbinning, skippa AA etc.

Och jag tackar inte nej till fler pixlar men jag behöver INTE mer för mina utskrifter än de 12MP jag har idag. Jag vill inte heller ha fler om det sker på bekostnad av DR, brus etc. Hellre högre DR och lägre brus, tänk D7000 och D3S än för många pixlar för jag har större behov av dessa egenskaper än större utskifter eller beskärnngar

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar