Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon eller Canon?

Produkter
(logga in för att koppla)

bit_chris

Medlem
Hej!
Jag går och funderar på att köpa en ny kamera och det står mellan Canon EOS 350d eller Nikon D50. Jag kommer i 80% va fallen att fota i studio med blixt.

Efter jag lustläst recentioner på dpreview.com och jämfört vet jag inte riktigt vad som väger upp mest? Nikon har bättre blixt-sync med 1/250, gör det stor skillnad? Canon har fler megapix och kan gå ner på iso 100. Jämför man brus i bilderna är det så gott som ingen skillnad.

Jag behöver råd från personer som använt kameran och som har mer erfarenhet. Vad skulle ni rekommendera?
 
bit_chris skrev:
Hej!
Jag går och funderar på att köpa en ny kamera och det står mellan Canon EOS 350d eller Nikon D50. Jag kommer i 80% va fallen att fota i studio med blixt.

Efter jag lustläst recentioner på dpreview.com och jämfört vet jag inte riktigt vad som väger upp mest? Nikon har bättre blixt-sync med 1/250, gör det stor skillnad? Canon har fler megapix och kan gå ner på iso 100. Jämför man brus i bilderna är det så gott som ingen skillnad.

Jag behöver råd från personer som använt kameran och som har mer erfarenhet. Vad skulle ni rekommendera?

I praktiken har inte skillnanden i blixtsynk något avgörande betydelse. Studioblixtar laddar ur betydligt fortare och låser bilden. Normal inomhusbelysning med kameran inställd på ISO 100m, bl 8 och 1/200 s har svårt att upptäcka studions allmänljus.
 
Hehe,snacka om att kasta sten i ett glashus...

Själv kör jag med en Canon 350D men jag har aldrig provat en Nikon så jag kan inte jämföra. Hoppas det finns någon annan som kan ge dig ett rättvist svar.
 
Hugget som stugget mellan kamerorna, tänk på vilka gluggar du ska ha istället. Om jag skulle välja skulle det bli en 350D, men det är mest för att jag är van vid Canon.

Det som talar för Canonen är:
ISO 100 kan vara trevligt och om du ska trycka 20x30 så är dom 2 extra megapixlarna bra att ha. Men i mindre storlekar ser du ingen skillnad.
Nikon har ingen fullformatskamera, kan vara intressant om du ska uppgradera senare. Sen har den något snabbare seriebildstagning och större buffert, bra om du ska ta bildserier.
 
Jag hade liknande problem ungefär 1,5år sedan, men då var det mellan D70 och 350D.

Mitt val blev D70, hade jag tagit 350D hade jag ångrat mitt val idag ( förlåt alla 350D ägare! )

Det som drog mera åt Nikon hållet var att alla Nikon objektiv från 60-talet passar i nya Nikonar också. Min farsa hade ( obs HADE, inte längre! ) en påse med Nikon objektiv från 70-80 talet.
Och 350D är VÄLDIGT liten och ganska plastig.

...men Canon överlag är ett mycket respekterat kamera märke!

Lycka till!
 
Just det ja, kom just på en sak!
Åk och känn på kamerorna, det är ganska stor fysisk skillnad på dem.
 
Nikon har ingen skärpedjupkontroll. Kan vara bra i studiomiljö att kolla skärpedjupet innan exponering. Canon bättre på höga ISO m.a.p. brus. Iofs inte viktigt i studio med blixt, men kanske du börjar med naturligt ljus och då blir det intressant.

Jag har en 350D som jag är mycket nöjd med. Tycker inte alls att den är "plastig". Däremot är den lite liten utan batterigreppet.
Tror det är större skillnad mellan olika objektiv än mellan dessa två bra kameror.
 
Precis, KÄNN på kamerorna! Jag kan nästan sätta min mössa på att du kommer välja en viss kamera när du hållit i dom och jämfört.

Jag har fått låna en 350D i omgångar, av en god vän. Bildkvalitén är det inget fel på, men ergonomin och känslan...burr! 350D känns som en leksak jämfört med Nikon D50 och D70.

D50 med ett sjysst objektiv, ej kitobjektivet(18-55), känns riktigt trevlig. Nu valde jag D70s för egen del, pga lite fler möjligheter, finesser och att den är lite större. Låg bättre i min hand.

D50 är en riktigt trevlig kamera. Köp till ett Nikkor 50/1,8 och du har ett fint kort porträtttele för en billig penning.

mvh
cf
 
Tibor skrev:
Nikon har ingen skärpedjupkontroll. Kan vara bra i studiomiljö att kolla skärpedjupet innan exponering.

Hmmm, såhär står det i broschyren till Nikon D70S:

Kontroll av skärpedjup: När CPU-objektivet är monterat kan du minska bländaren och kontrolleras genom att trycka på kontrollknappen

Knappen sitter för övrigt vid objektivfästet nere till höger.
 
hkkbs skrev:
Hmmm, såhär står det i broschyren till Nikon D70S:

Kontroll av skärpedjup: När CPU-objektivet är monterat kan du minska bländaren och kontrolleras genom att trycka på kontrollknappen

Knappen sitter för övrigt vid objektivfästet nere till höger.

frågan i tråden gäller egentligen D50 vs. 350D






Det är ingen nyhet men det är definitivt värt att tänka på..
Nikon har den fördelen som tidigare nämnts att nästan alla objektiv de någonin tillverkat har F-fattning och passar de äldsta analoga till de nyaste digitala kamerorna.

det är en stor fördel då man lätt kan få tag på en hög knivskarpa och ofta ljusstarka objektiv för ett par hundra styck.

nackdelen med detta är ju då förstås att nikons nyare kameror i icke-proffs.klassen inte kan mäta ljus denom de objektiven
Å andra sidan är det inget hinder om man använder dem i studio, då har man mera tid att kolla med annan ljusmätare (i värsta fall med ett annat objektiv)
 
Senast ändrad:
Skulle definitivt titta på en begagnad EOS 20D. Inte så stor skillnad från den nya EOS 30D, mycket lättjobbad och trevlig.
 
Nu är jag inte riktigt säker, men jag har för mig att D50 och D70 har samma sensor, om detta nu stämmer så får du 300dpi bilder med D50:an, på 350D får du 73dpi...

Nikon D50:an
...har större LCD (2" mot 1,8")

...har lite större sensor

...har mindre förstorings faktor (x1,5 mot x1,6)

...kan du låsa spegeln på, inte på 350D:n

...har större buffer minne (16fps mot 14fps)

...batterikapacitet är DUBBEL mot 350D:n. ( 1400mAh mot 740mAh)

...ställbar självutlösarens tid (JAG har haft nytta av detta!)

...har snabbare blixt sync. som sakt redan...



Canon 350:an
...har snabbare serietagning (3fps mot 2,5fps)

...har större upplösning (8,2mp mot 6,2mp)

...klarar ISO 100



finns säkert mer att påpeka/jämföra...
 
Instämmer med föregående talare kika på 20 D
- jag fick ett insider tips från Skandinavianphoto de får in ett parti skadade "kartonger" med kameror, inget fel på kamrorna du får nyköpsgaranti. Jag vet att de lägger sig en bit under 10 000. Köper du begagnat ska du alltid kolla hur mycket slutaren gått, finns särskilda progran för det.
Håller i övrigt med om bruset på höga ISO tal är snyggare på Canon.
Fotar för övrigt mycket i studio har provat lite olika just nu köpte jag en 30D.
 
rozzy skrev:
Instämmer med föregående talare kika på 20 D
- jag fick ett insider tips från Skandinavianphoto de får in ett parti skadade "kartonger" med kameror, inget fel på kamrorna du får nyköpsgaranti. Jag vet att de lägger sig en bit under 10 000. Köper du begagnat ska du alltid kolla hur mycket slutaren gått, finns särskilda progran för det.
Håller i övrigt med om bruset på höga ISO tal är snyggare på Canon.
Fotar för övrigt mycket i studio har provat lite olika just nu köpte jag en 30D.

Inflikar i tråden; vilken programvara menar du kan avslöja antal bilder slutaren producerat?

P.S. Jag gillar dina bilder!
 
henkka skrev:
Nu är jag inte riktigt säker, men jag har för mig att D50 och D70 har samma sensor, om detta nu stämmer så får du 300dpi bilder med D50:an, på 350D får du 73dpi...

Dpi beskriver bara utskriftsstorleken och har inget med sensorn att göra.
8 megapixel är 8 megapixel oavsett dpi.

cf
 
Tack för all input! Jag ska gå och klämma på kamrorna någon dag efter påsk, det är en bra idé. Jag lekte med en EOS 300d för ett tag sedan och den tyckte jag var helt OK. Men jag ska inte ropa hej innan jag testat D50:n.

Det som gör det svårt att välja är att det skiljer så lite mellan dom och frågan är vilken som är bättre lämpad i studio? Jag gillar Canons färger och skärpa i bilden bättre än Nikons när man ser bilderna sida mot sida på dpreview. Där kommer ännu en fråga, skiljer det mycket beroende på objektiv?

Sist är det tillbehören och objektiven. Där har jag inte sök avsevärt mycket men båda är väl etablerade kameramärken som troligtvis inte har en fattig uppsättning av bl.a. objektiv och där kan man nog jämföra kvalité hur länge som helst.
 
bit_chris skrev:
...Det som gör det svårt att välja är att det skiljer så lite mellan dom och frågan är vilken som är bättre lämpad i studio? Jag gillar Canons färger och skärpa i bilden bättre än Nikons när man ser bilderna sida mot sida på dpreview. Där kommer ännu en fråga, skiljer det mycket beroende på objektiv?

Åh ja. Objektivet har STOR betydelse, det är ju trots allt det som är mellan bild sensorn och det som skall fotograferas...

Lycka till med beslutet vad det nu än blir!! (Veckans tips: VÄLJ NIKON )

H: Henkka
 
Mozo skrev:
Dpi beskriver bara utskriftsstorleken och har inget med sensorn att göra.
8 megapixel är 8 megapixel oavsett dpi.

cf

Har aldrig påstått att DPI har något med megapixel att göra.

Om nu D70 och D50 är samma, så uppenbarar dom sej båda som 300dpi på datorn...

H: Henkka
 
Jag tror inte man kan använda den inbyggda blixten till att synka slavblixtar på 350D,
d50 kan man ställa blixten i manuellt läge och då skickar den inga förblixtar. Detta är väldigt praktiskt ibland.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.