Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon DSLR Wishlist!

Produkter
(logga in för att koppla)

Teodorian

Aktiv medlem
Vad saknar du i din(a) Nikon DSLR idag eller önskar att framtida Nikon DSLR skulle ha för funktioner, knappar och andra ergonomiska egenskaper?

Själv vill jag ett tyst slutarläge och en avancerad sensorrengöring i alla Nikons DSLR (saknar det på D3:an!).

Jag vill även ha ett ännu mer avancerat Auto-ISO-system med gränslös slutartid även i A-läget och möjlighet att programera kameran så att den automatiskt matchar bryttiden efter brännvidden på objektivet.

Auto-ISO-funktionen måste göras om så att den fungerar enligt samma principer både med och utan blixt dvs ISO-talet höjs på grundval av befintligt ljus. Det skulle kanske kunna gå att välja hur stor vikt som skulle läggas på befintligt kontra blixtljuset?

Dedikerade knappar för tex

1) Bildkontrollen,

2) Auto-ISO,

3) Active-D-Lighting,

4) Val av antal fokuspunkter i dynamiskt AF-läge,

5) Val av bildyta (FX, DX, 5:4)

En sökare med uppgift om brännvidden på objektivet och möjlighet att indikera en varning för skakningsoskärpa till aktuell brännvidd i förhållande till slutartiden.

Jag vill ha fokusindikeringspunkten i mitten av nedre raden istället för till vänster.

Allmänt önskar jag fler möjligheter att anpassa menyer och funktioner efter mina egna behov. Jag vill tex kunna namnge aktuell kameras tex D3:ans
filer med mer omfattande namn än vad som nu är möjligt (tre bokstäver och siffror).

Jag vill ha en ännu större LCD-skärm 3.5-4" där all information är tillgänglig dvs ingen LCD uppe på kameran eller som på D3:an en liten under den stora LCD-skärmen.

Batterikapaciteten måste bli betydligt bättre på alla Nikon DSLR - några hundratal är inte acceptabelt.

Själv skulle jag vilja ha knappar för vitbalans och ISO så att man slipper fippla i menyerna, men jag får väl skylla mig själv som köpte en D40 antar jag.. :)
Att kunna se brännvidden i sökaren hade varit trevligt också.

* Mer avancerad AUTO-ISO med möjligheter att helt fritt väja max ISO (på D300 kan du inte völja högre än 3200), möjligheten att anpassa minsta slutartid för oilka brännvidder samt gärna lite större utbud kortaste slutartid (på D300 1/250 vid A).

* Erbjuda olika utbytbara mattskivor för samtliga modeller.

eon skrev:
Jag vill ha bildytan 1:1 som alternativ.

Du menar ett helt kvadratiskt bildformat? Tyvärr blir det nog inte så många pixlar kvar då.

Det kunde kanske vara smidigt att både direkt vid fotograferingen och vid beskärning i kameran kunna välja på många fler bildformat än vad D3:an har (3:2 och 5:4 vid fotografering; 3:2, 4:3 och 5:4 vid beskärning).

Senast ändrad:
johan.morck skrev:
* Mer avancerad AUTO-ISO med möjligheter att helt fritt väja max ISO (på D300 kan du inte völja högre än 3200), möjligheten att anpassa minsta slutartid för oilka brännvidder samt gärna lite större utbud kortaste slutartid (på D300 1/250 vid A).

* Erbjuda olika utbytbara mattskivor för samtliga modeller.

På både D3 och D300 går det i Auto-ISO-funktionen att ställa in högsta tillgängliga ISO-tal dvs Hi-1/ISO 6400 på D300 och Hi-2/ISO25600 på D3 som maxvärde. Däremot hade det varit bra om även Lo-lägena (Lo-1, Lo-0.7 och Lo-0.3) varit tillgängliga vid Auto-ISO.

Detta är säkert inte tekniskt möjligt men...en kanongrej vore förstås möjligheten att kunna ta bort eller justera styrkan på anti-aliasing-filtret (som minskar risken för moire) så att när det inte behövdes kunde man ta betydligt skarpare bilder.

En Auto-ISO där man kan definiera upp i vilken ordning saker skall ske för att släppa på mer "pulver" slutartid, bländare och ISO-tal borde alla kunna prioriteras fritt och min/maxvärden måste kunna ställas på allt.

Vill jag ha ISO 125-2200 och tid 1/500 - 1/2000 med bländare 2.8-11 så borde jag kunna få det. Om jag dessutom prioriterar dessa inbördes stort skärpedjup, låg ISO, snabb tid så skulle inte heller detta vara någon sak.

Inte världens mest komplicerade algoritm/programvara så jag är förvånad att ingen redan har det (eller har någon tillverkare detta?)

Teodorian skrev:
På både D3 och D300 går det i Auto-ISO-funktionen att ställa in högsta tillgängliga ISO-tal dvs Hi-1/ISO 6400 på D300 och Hi-2/ISO25600 på D3 som maxvärde. Däremot hade det varit bra om även Lo-lägena (Lo-1, Lo-0.7 och Lo-0.3) varit tillgängliga vid Auto-ISO.

Du har helt rätt Tore, du gör mig påminnd om att jag har använt min kamera alldeles för lite ;-) Ser nu fram emot att trycka upp den till H1 istället :) Nu verkar ju bara ISO vara valbara i hela steg så jag får väl göra tillägget då att det skulle vara fritt att välja även i 1/3-steg, typ H0.3, H0.7.

Teodorian skrev:
Detta är säkert inte tekniskt möjligt men...en kanongrej vore förstås möjligheten att kunna ta bort eller justera styrkan på anti-aliasing-filtret (som minskar risken för moire) så att när det inte behövdes kunde man ta betydligt skarpare bilder.

Canon G9 har ju den funktionen för det inbyggda fysiska gråfiltret, men där är förstås sensorn så liten så det inte tar så mycket extra plats. Det borde dock vara möjligt att göra AA-filtret manuellt löstagbart.

bättre auto-iso vill jag oxå ha!
hade vart bra å kunna ställa in extremt många parametrar å dessutom kunna spara flera olika inställningar. auto-iso hade man kunnat slå på och av med det hjulet man inte ändrar iso med.
vill ha 1/3 steg i inställningarna oxå.

det är saker jag kommit på utan att fundera extra.
hade iof gärna tagit en DX-kamera med D3:ans sensorteknik och upplösning i DX-läge. köpte en D80 i förra veckan, å vet inte riktigt vad jag ska göra med alla 10 megapixlar, men jag kan ju ställa ner upplösningen lite, å lär väl göra det oxå för "social snapshots"

AFE skrev:
Det har du ju, fast bara via finjusteringen dock :)

Ja, jag menar möjlighet till exponeringskompensation +- 5 EV i 1/6 EV-steg. Med D3 och D300 och NEF-filer är begränsningen till 1/3 EV-steg antagligen oftast försumbar.

Senast ändrad:
OscarM skrev:

hade iof gärna tagit en DX-kamera med D3:ans sensorteknik och upplösning i DX-läge. köpte en D80 i förra veckan, å vet inte riktigt vad jag ska göra med alla 10 megapixlar, men jag kan ju ställa ner upplösningen lite, å lär väl göra det oxå för "social snapshots"

Auto-ISO har jag inte hunnit testa mer än bara lite (och som andra konstaterat att det inte funkar så kul med blixt), men det går förstås att göra hur avancerat som helst.

Med alla inställningar som går att göra i det nya kamerorna tycker jag det vore praktiskt om de gick att programmera från dator via USB i stället för i jobbiga menyer. I och med att man kan spara inställningarna på ett minneskort borde det gå att göra ett program för att redigera de inställningarna (kanske finns?).

En DX-kamera med få megapixlar och lika bra brusegenskaper som D3 vore nog inte fel för många, men är förmodligen svårsåld, eftersom det är antalet pixlar som räknas ....

Ullmerkott skrev:
Själv skulle jag vilja ha knappar för vitbalans och ISO så att man slipper fippla i menyerna, men jag får väl skylla mig själv som köpte en D40 antar jag.. :)
Att kunna se brännvidden i sökaren hade varit trevligt också.

En av funktionerna kan du ju tilldela på FN knappen.

Hälsnignar

Adam

Teodorian skrev:
Vad saknar du i din(a) Nikon DSLR idag eller önskar att framtida Nikon DSLR skulle ha för funktioner, knappar och andra ergonomiska egenskaper?
Stor sensor. Det är det enda jag saknar med D200.

I övrigt skulle jag i framtiden hellre se färre funktioner i ett mindre hus, som fortfarande är robust. Kanske ett påhängsgrepp för högerhanden som man kan montera loss när man inte behöver det. Ungefär som det som fanns till vissa gamla analoga systemkameror (antar att det är motorn).

http://www.cameraleather.com/nikonslr/fm2_GRTgrey.jpg

Inte bara en förlängning nedåt allså, utan även hela greppet ska gå att ta bort så att kameran blir helt platt.

När man önskar fler saker måste man nog berätta vad som kan tas bort också, annars får man nog en helt oöverskådlig och plottrig kamera. Fler knappar ryms nog inte enkelt.

Själv är jag nöjd med min D50!

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar