Annons

Nikon D90 - objektiv??

Produkter
(logga in för att koppla)

Ciacarita

Ny medlem
Hej,

jag har ett objektiv till min kamera, 18-105 VR Kit. Nu skulle jag gärna vilja köpa ett objektiv som klarar av att fota djur i naturen på längre avstånd än vad den jag har klarar av. Vad skall man då välja till kameran? Förstår mig inte på tekniska data, goda råd skulle behövas här nu

Utan att veta någon om budget kan vi väl ta standardtipset? Nikon 70-300 VR. Prisvärt och bra. Inte så ljusstarkt, dock. Vill man ha det, kostar det 10 000:- till, eller så.

Vi behöver veta budget, alltså!

Per.

Jag har inte funderat på det egentligen. Det enda jag skulle önska är att kunna få skarpare foton på t.ex. flygande fåglar, vattenkaskader etc. Budget kommer i andra hand:)

+ 1 på 70-300 VR, fast jag föreslår att du köper den 1000 kr billigare från Holland ;-)

www.cameranu.nl

Blir du inte nöjd med 70-300 VR, som förutom ditt måste vara ett av de mest uppskattade objektiven från Nikon och framför allt ett av de mest prisvärda, är steget upp till nästa nivå högt. Då kommer både bättre byggkvalité, bättre optik, bättre autofokus och bättre ljusstyrka på en gång och det är som sagt 10 000 kr uppåt på stegen.

Har själv kollat lite på Nikkor 70-300 men vilket blir det om man hoppar upp lite i prisklass?
ett begagnat Nikkor 70-200/2.8 VR1?

Har själv kollat lite på Nikkor 70-300 men vilket blir det om man hoppar upp lite i prisklass?
ett begagnat Nikkor 70-200/2.8 VR1?

Beror på vad du vill fota! VR 1 är utan tvekan ett stort steg uppåt, men på den nivån får man börja välja lite vad man vill prioritera. Till exempel finns Sigma 100-300/4 och 120-300/2,8 och Nikon 300/4 och 300/2,8 med och utan VR. Dessutom har ju både Sigma och Tamron egna 70-200/2,8 med och utan stabilisering.

Men klarar du dig med 200 mm finns det nog inte mycket som slår VR 1! Förutom VR 2 då ;-)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar