Annons

Nikon D810

Produkter
(logga in för att koppla)
Min misstanke är att det blir som med D4s: Sisådär ett steg bättre jpeg, marginell skillnad i råfiler. Att man kan göra bättre jpeg beror i sin tur just på bättre programvara och mer processorkapacitet.

Så det är lite "falsk marknadsföring" då :) Eftersom när jag fotar "på riktigt" alltid kör raw (eller åtminstonde raw+jpeg), endast peggar kan d bli om jag vardagsfotar lite. Så jag torde inte märka av den förbättringen med andra ord. Jag får hitta en annan ursäkt att köpa den då :)
 
Min misstanke är att det blir som med D4s: Sisådär ett steg bättre jpeg, marginell skillnad i råfiler. Att man kan göra bättre jpeg beror i sin tur just på bättre programvara och mer processorkapacitet.

Så det är lite "falsk marknadsföring" då :) Eftersom när jag fotar "på riktigt" alltid kör raw, endast peggar kan d bli om jag vardagsfotar lite. SÅ jag torde inte märka av den förbättringen med andra ord. Jag får hitta en annan ursäkt att köpa den då :)

Vi får väl se när den kommer, specarna på Nikon Rumors är ju "preliminära".
 
Min misstanke är att det blir som med D4s: Sisådär ett steg bättre jpeg, marginell skillnad i råfiler. Att man kan göra bättre jpeg beror i sin tur just på bättre programvara och mer processorkapacitet.



Jag kan hålla med. Men glöm inte att många på motsvarande sätt tycker det är lite märkligt att inte Nikon har en mer direkt motsvarighet till Eos 5D Mark III - typ ett D800-hus men med D4s-sensor :)

Min misstanke är att Canon inte upplever det som att de förlorar så många kunder pga D800 och att Nikon inte upplever att de förlorar så många kunder pga 5D Mk3. Det Nikon däremot har sagt (för några år sedan) var att de upplevde att de förlorade många kunder till Canon pga Eos 5D Mark II på den tiden den konkurrerade med D700.

Ett steg förbättring betyder en verkningsgrad långt utöver de 56% som D800 sensor har idag och som är är oöverträffad vilket i sig låter som en våt dröm.
Nikon/Sony kan uppdatera en hel del saker som färg filter, micro linser samt täckglas för att förbättra känsligheten .Mjukvara och signalhantering är också ett område som ständigt förbättras.
Så visst går det att förbättra en redan bra sensor
 
Bilder och specifikationer har redan börjat läcka ut! Enligt de senaste läckta specifikationerna så kommer den ha standard-ISO på 64-12800 (utökat 32-51200). ISO 64 är ju på många sätt intressant för bland annat landskapsfotografer!

http://nikonrumors.com/2014/06/25/nikon-d810-leaks-hours-before-the-announcement.aspx/

64 eller 32 iso betyder att Du förlorar i återgivningen ovan medelgrått vilket är högdager , de ljusaste partierna i ett motiv blir sämre återgivet jämfört med bas iso som normalt är runt "100iso" hos Nikon/Sony sensorn
 
64 eller 32 iso betyder att Du förlorar i återgivningen ovan medelgrått vilket är högdager , de ljusaste partierna i ett motiv blir sämre återgivet jämfört med bas iso som normalt är runt "100iso" hos Nikon/Sony sensorn

Jag är inte riktigt så insatt i sensorteknologi. Men jag vet att de utökade lägena (både neråt och uppåt) inte är "äkta" ISO och har mer negativ påverkan på bilden. Men har det kanske skett ett missförstånd? Enligt specifikationerna ska alltså D810 har lägsta bas-ISO på 64 precis på samma sätt som de flesta kameror har 100.
 
Ett steg förbättring betyder en verkningsgrad långt utöver de 56% som D800 sensor har idag och som är är oöverträffad vilket i sig låter som en våt dröm.
Nikon/Sony kan uppdatera en hel del saker som färg filter, micro linser samt täckglas för att förbättra känsligheten .Mjukvara och signalhantering är också ett område som ständigt förbättras.
Så visst går det att förbättra en redan bra sensor

Som jag nämnde i inlägget du svarade på så är de inte säkert att uppgifter om "ett steg bättre prestanda" alltid gäller rådata, tillverkare säger ofta sådant och syftar på utseendet hos jpeg-filerna. Nu har D810 fått lite drygt ett och ett halvt stegs utökat iso-omfång (undre gränsen har flyttats ned två tredjedels steg och över har flyttats upp ett steg), men vi får avvakta och se hur stor förändringen av rådata verkligen är. Men har D810 som Nikon hävdar en bättre FWC än D800/D800E så är det faktiskt en intressant förbättring. Men där skulle jag avvakta mätsiffror från andra, t.ex. DxO, och se vad de säger.

En detalj: En verkningsgrad på 56 % är inte oöverträffad, bland systemkameror skall t.ex. både den äldre D3s och lilla J1 ha aningen högre verkningsgrad och bland kompaktkameror finns det en del modeller som når över 60 %. Men 56 % är en bra nivå, det är helt riktigt.
 
Som jag nämnde i inlägget du svarade på så är de inte säkert att uppgifter om "ett steg bättre prestanda" alltid gäller rådata, tillverkare säger ofta sådant och syftar på utseendet hos jpeg-filerna. Nu har D810 fått lite drygt ett och ett halvt stegs utökat iso-omfång (undre gränsen har flyttats ned två tredjedels steg och över har flyttats upp ett steg), men vi får avvakta och se hur stor förändringen av rådata verkligen är. Men har D810 som Nikon hävdar en bättre FWC än D800/D800E så är det faktiskt en intressant förbättring. Men där skulle jag avvakta mätsiffror från andra, t.ex. DxO, och se vad de säger.

En detalj: En verkningsgrad på 56 % är inte oöverträffad, bland systemkameror skall t.ex. både den äldre D3s och lilla J1 ha aningen högre verkningsgrad och bland kompaktkameror finns det en del modeller som når över 60 %. Men 56 % är en bra nivå, det är helt riktigt.

det var 24x36mm sensor jag avsåg, totala FWC för D800 sensor är i jämförelse = tre första siffror 161 jämfört med D3s 100 eller Canon 1dx 106
(exempel 36Mp x 44972 e) det är hela ytan samt upplösning som är intressant så länge vi inte talar om enormt höga iso.
64iso verkar för övrigt vara en exponering som inte klipper högdager, dvs inskränker det dynamiska omfånget ovan medelgrått med ett steg som 32 ISO gör
 
Greppet är nästan det som intresserar mig mest. Jag gillar inte D800, utan föredrar D700 på den punkten, så nu är frågan om det nya greppet passar mig bättre. Sådant är faktiskt nog så intressant som specifikationer och mätvären, om man faktiskt ska använda kameran... Nikon ser också ut att ha flyttat isär de två knapparna på framsidan bredvid greppet, vilka satt för tätt på D800 enligt mitt tycke.
 
Kostar 50% mer än D800. 31 390:-

Vi har inte sett vad den kommer att kosta i butik och framför allt inte var den hamnar när de värsta "ska ha det senaste"-köparna fyllt på Nikons kassa. Men visst, det rekommenderade utpriset är 2700 kronor högre än vad det var för D800e 2012.

Att modellen som ersätts är billigare än ersättaren är ju föga förvånande.
 
Greppet är nästan det som intresserar mig mest. Jag gillar inte D800, utan föredrar D700 på den punkten, så nu är frågan om det nya greppet passar mig bättre. Sådant är faktiskt nog så intressant som specifikationer och mätvären, om man faktiskt ska använda kameran... Nikon ser också ut att ha flyttat isär de två knapparna på framsidan bredvid greppet, vilka satt för tätt på D800 enligt mitt tycke.

Greppet är i alla fall mer D700-likt :)
 
två positiva egenskaper är att dom tydligen åtgärdat att kameran låter en del (D800)visserligen inte så illa som D3x gjorde den tog man med en gång till kyrkan för bröllop o efter man lyckats väcka alla även utanför kyrkan så blev det canons 5 efter det (körde med både Nikon canon då) Sedan får man väl säga grattis att dom lyckats införa så att man kan välja en annan storlek på raw som canon haft sedan länge med 5 d mark 2 o den hade två lägen att välja på.

Greppet på bilderna ser ut som vanligt ingen hit med andra ord men min D800 sitter på stativ i 90% av fallet så det kvittar så även D810 kommer göra det.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.