Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

D810 som börjat dra ut batterierna

Produkter
(logga in för att koppla)
Min D810 har plötsligt börjat dra ur laddningen i batterierna utan att jag använder kameran. Jag sätter i ett fulladdat batteri och har kameran i stand by och efter bara 3-4 timmar är batteriet tomt. Batterhälsan är som nytt när jag sätter i batteriet.
Testade idag att fabriksåterställa kameran utan resultat.
Någon som har en ide vad som kan ha hänt?

Vad mer precist menar du med standby? Är den på då med linsskydd på eller vad menar du med det begreppet?

... eller menar du att den drar batteri fast den är OFF?

... eller menar du att du har den i videoläge och "Standby"?

Anledningen till att jag frågade om just minneskorten är ett jag sett vissa kameror haft problem med större kort av andra/nyare standarder än vad som rekommenderas. Husen har då förbrukat batterierna snabbt.
Testade utan minneskort inatt och den drog ur batterierna ändå. Nu ska jag testa att ha kameran Off, får se om den drar även i det läget.

Vad mer precist menar du med standby? Är den på då med linsskydd på eller vad menar du med det begreppet?

... eller menar du att den drar batteri fast den är OFF?

... eller menar du att du har den i videoläge och "Standby"?
Med stand by menar jag i läge On i kameraläge. Testat både med och utan linsskydd, samt med och utan minneskort i. Just nu testar jag den i läge Off, den får stå så till imorgon.

Med stand by menar jag i läge On i kameraläge. Testat både med och utan linsskydd, samt med och utan minneskort i. Just nu testar jag den i läge Off, den får stå så till imorgon.
Frågan i tråden kvarstår såvitt jag sett obesvarad, dvs slår kameran av exponeringsmätaren? Dvs slocknar siffrorna i sökaren (och större delen av skärmen på ovansidan). Gör de inte det är ju kameran inte i "standby".

Frågan i tråden kvarstår såvitt jag sett obesvarad, dvs slår kameran av exponeringsmätaren? Dvs slocknar siffrorna i sökaren (och större delen av skärmen på ovansidan). Gör de inte det är ju kameran inte i "standby".
I On-läget är displayen tänd hela tiden och även siffrorna i sökaren.

I On-läget är displayen tänd hela tiden och även siffrorna i sökaren.
Då är det där du får börja leta, för det drar mycket mer batteri. Jag har ibland tillfälligt ändrat timern till att aldrig stänga av bara för att dra ned ett batteri en bit när jag vet att det kommer ligga oanvänt... Lv-läget är förvisso en annan metod, men kräver lite mer övervakning då det går snabbare.

Fastnade eller oavsiktligt intryckta knappar kan vara en annan orsak, som påpekats tidigare i tråden, men det är inte förstahandsalternativet, särskilt om du har kameran stående framme.

Får du inte exponeringsmätaren att stängas av efter en stund så kommer du aldrig få ned förbrukningen till förväntad nivå, vare sig det finns något ytterligare fel eller inte. Börja med att kontrollera Custom setting C2 för Standby-timern. Möjligen har du inte nollställt så mycket som du tror.

Testat utan objektiv 7 timmar, sen var batteriet slut. Första två timmarna blev kameran varm, 24-25 grader i en omgivningstemperatur på 20 grader.
Har nu satt i ett nyladdat batteri och ett annat objektiv, tagit ut minneskorten. Får se hur det går.
Blir det samma urladdning med olika batterier? Är kameran (exponering osv.) igång trots att den är avstängd?

Då är det där du får börja leta, för det drar mycket mer batteri. Jag har ibland tillfälligt ändrat timern till att aldrig stänga av bara för att dra ned ett batteri en bit när jag vet att det kommer ligga oanvänt... Lv-läget är förvisso en annan metod, men kräver lite mer övervakning då det går snabbare.

Fastnade eller oavsiktligt intryckta knappar kan vara en annan orsak, som påpekats tidigare i tråden, men det är inte förstahandsalternativet, särskilt om du har kameran stående framme.

Får du inte exponeringsmätaren att stängas av efter en stund så kommer du aldrig få ned förbrukningen till förväntad nivå, vare sig det finns något ytterligare fel eller inte. Börja med att kontrollera Custom setting C2 för Standby-timern. Möjligen har du inte nollställt så mycket som du tror.
c2 var ställd på alltid på, har ändrat den till 30 sek. Får se om det hjälper!

Det verkar faktiskt som c2- inställningen fungerar! Fantastiskt! Ropar dock inte Hej förrän imorgon, men då här långt mycket bra!

Tack för ditt tålamod och förklara riktigt tydligt. Hade aldrig löst detta själv!
Stort tack!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar