Annons

Nikon D7100 har landat

Produkter
(logga in för att koppla)
Det kommer nog ta ett litet tag innan det finns några bra tester av autofokusen - det är inte något man testar på en eftermiddag. Även för en van fotograf och/eller van testare tar det ett antal fototillfällen i olika ljus och med olika typer av motiv (olika rörelsemönster osv) innan man kan ge en bra beskrivning av styrkor och svagheter hos ett AF-system.

Jag har själv inte ens hållt i en D7100, men jag har testat rätt många kameror genom åren och jag är ganska van vid Nikons autofokus. Min gissning och spekulation är att autofokusen i D7100 kommer att ha många likheter med den i D800 och D4 - alltså en moderniserad version av det 51-punkterssystem som Nikon använt sedan 2007. Jag har kört oerhört mycket med D3/D3s, men även en hel del med D300 och under förra året ganska mycket med D4. Om jag fortsätter att spekulera så misstänker jag att vi nog kan se mycket av samma skillnader mellan D300 och D7100 som vi ser mellan D3/D3s och D4:

- Att AF kan arbeta med objektiv med maxbländare 8 (vilket också framgår av specen)
- Att AF är märkbart bättre i svagt ljus
- Att AF har snabbare initialfokus och överhuvud taget är lite bättre på snabba förändringar
- Att 3D-fokus fungerar bättre

En autofokus är inte bara beroende av själva autofokussensorn, utan också i hög grad av kamerans processorkapacitet - däri ligger mycket av skillnaden mellan D3/D3s å ena sidan och D300/D300s å den andra. Ser man till utvecklingen av processorkapacitet skulle det inte förvåna mig om AF i D7100 kan vara en del kvickare än den i D300/D300s som ju strängt taget är byggd kring sex år gammal teknik (en lång tid i processorsammanhang).

Jag kan tillägga att jag har en kompis som fotar oerhört mycket fågel och som efter ett antal år med D300 köpte en av de första D800 som kom ut här i Sverige - han upplever en mycket stor förbättring i AF-prestanda. Det skulle förvåna mig om AF D7100 var drastiskt sämre än den i D800, de verkar ha i grunden ungefär samma AF-system och om något borde D7100 ha bättre processorkapacitet - tänk på att D800 skulle lanserats sommaren 2011 och därmed är nästan två år äldre än D7100.

Men det här är bara spekulationer. Och det kommer nog att dröja ett tag innan vi vet säkert.

Med AF-S-objektiv har du säkert rätt, men med AF-objektiv så betvivlar jag det.

/Karl
 
Rsultat DXOmark D7100

Som väntat är resultatet i raw i princip identiskt med resultatet från D5200:

http://www.dxomark.com/index.php/Ca...rand2)/Nikon/(appareil3)/680|0/(brand3)/Nikon

Sammanfattningsvis har D7100 en gnutta bättre SNR i mellantonerna, bättre DR (lägre skuggbrus) på högre ISO-tal, samt bättre färgdjup. Sammantaget med avseende på fler MP och avsaknad av AA-filter borde bilderna efter normalisering till samma bildstorlek och efter adekvat brusreduktion och skärpning vara synligt bättre från D7100 jämfört med D7000 på alla ISO-tal.
 
Som väntat är resultatet i raw i princip identiskt med resultatet från D5200:

http://www.dxomark.com/index.php/Ca...rand2)/Nikon/(appareil3)/680|0/(brand3)/Nikon

Sammanfattningsvis har D7100 en gnutta bättre SNR i mellantonerna, bättre DR (lägre skuggbrus) på högre ISO-tal, samt bättre färgdjup. Sammantaget med avseende på fler MP och avsaknad av AA-filter borde bilderna efter normalisering till samma bildstorlek och efter adekvat brusreduktion och skärpning vara synligt bättre från D7100 jämfört med D7000 på alla ISO-tal.

Detta stämmer helt med min erfarenhet hitills av D7100. När man tittar på jämförbara bilder så är D7100 klart bättre. Detta gäller såväl brus på höga ISO som skärpan.

Dessutom är AF-systemet märkbart bättre både genom att det är snabbare och precisionen i dåligt ljus. Speciellt det sistnämnda har imponerat mycket på mig. Dessutom behöver jag inte justera AF för något av mona objektiv. Med D7000 behövde jag justera alla.

En lustig effekt som är lite motsägelsefull är att ett obejktiv, 18-200, som ju allmänt sett anses som ganska "mjukt" har fått ett andra liv. Bilder med det objektivet är avsevärt skarpare nu. Känns kosntigt eftersom man ju rimligtvis förväntar sig att flera bildpunkter (eller snarare fler bildpunkter per ytenhet) borde ställa högre krav på objektiven. Min enda möjliga förklaring är det borttagna AA-filtret.
 
Helt utan professionella tekniska kunskaper så kan jag säga att det känns som ett rejält lyft att komplettera min D300 med en D7100. Sökaren är härlig, mycket ljus och tydlig och bilderna blir skarpare och mer livfulla med bättre omfång. Börjar vänja mig vid det lilla formatet på huset, även om D300'ans grepp känns bättre för stora händer.
 
Dessutom är AF-systemet märkbart bättre både genom att det är snabbare och precisionen i dåligt ljus. Speciellt det sistnämnda har imponerat mycket på mig.

Det är en inte helt otippad men god nyhet, just AF i svagt ljus var en av de punkter där D7000 - i alla fall för mig - var en besvikelse. Hade de sedan bara byggt ut bufferten också ... :)

En lustig effekt som är lite motsägelsefull är att ett obejktiv, 18-200, som ju allmänt sett anses som ganska "mjukt" har fått ett andra liv. Bilder med det objektivet är avsevärt skarpare nu. Känns kosntigt eftersom man ju rimligtvis förväntar sig att flera bildpunkter (eller snarare fler bildpunkter per ytenhet) borde ställa högre krav på objektiven. Min enda möjliga förklaring är det borttagna AA-filtret.

Tänk på att även lite mjuka objektiv faktiskt vinner på en mer högupplöst sensor. Inte lika mycket som ett bättre objektiv gör, men de blir faktiskt bättre de också.

Jag vet att det här går lite på tvärs med vad många tror, men det faktiskt så att sett till hela systemet - kamera och objketiv tillsammans och sett till hela bilden - så är det fortfarande (även med 24 megapixel aps-c) sensorn som är den större begränsningen för hela systemets upplösning - även med ett inte helt perfekt objektiv. Vi har faktiskt en bit kvar innan det blir tvärtom, att objektiven verkligen hämmar sensorerna. Sedan är det förstås så att man upplever större fördel av en högre sensorupplösning ju bättre objektiv man har. Men alla objektiv vinner något.
 
Jag tror att jag nu kunnat se moire i några av mina bilder tagna med D7100:
http://www.flickr.com/photos/94566493@N06/8608557347/sizes/k/in/photostream/

Se på jackärmen precis under märket. Visst är det mioremönster man ser där?
/Roger

Ser ut ungefär som det ibland gjorde med min gamla D70s :)
(för nytillkomna läsare: D70 och D70s hade ett mycket svagt AA-filter)

Du kan trösta dig med att det är mycket sällan fenomenet alls uppstår och att man ännu mer sällan upptäcker det om man inte direkt letar efter det. Men du kommer råka ut för det ibland.
 
Som väntat är resultatet i raw i princip identiskt med resultatet från D5200:

http://www.dxomark.com/index.php/Ca...rand2)/Nikon/(appareil3)/680|0/(brand3)/Nikon
...

Ja, och den lilla skillnad mellan D5200 och D7100 som man mäter är säkert inom den normala variationen mellan sensorerna i vilket fall. Dvs, skulle man jämföra två D7100 med varandra skulle man också kunna mäta skillnader som normalt förekommer för en och samma sensortyp.

/Roger
 
Var å klämde på den här kameran idag och den kändes faktiskt mycket trevlig men..................
man har sparat in på det fina displayskyddet bak. Den andra funderingen jag har är väl objektivfästet som sitter i plasthuset, känns inte så förtroendeingivande att hänga på ett Sigma 120-400 som jag fotar fåglar med..................Kommer nog att avvakta några månader tills folk testat slitstyrkan och om det ev kommer en kraftfullare ersättare till D300s, vill inte stå med låååååååååååångnäsa..............................:-O.
 
Ser ut ungefär som det ibland gjorde med min gamla D70s :)
(för nytillkomna läsare: D70 och D70s hade ett mycket svagt AA-filter)

Du kan trösta dig med att det är mycket sällan fenomenet alls uppstår och att man ännu mer sällan upptäcker det om man inte direkt letar efter det. Men du kommer råka ut för det ibland.
Min första DSLR som jag inte saknar särskilt mycket idag.
 
...
Den andra funderingen jag har är väl objektivfästet som sitter i plasthuset, känns inte så förtroendeingivande att hänga på ett Sigma 120-400 som jag fotar fåglar med..................Kommer nog att avvakta några månader tills folk testat slitstyrkan och om det ev kommer en kraftfullare ersättare till D300s, vill inte stå med låååååååååååångnäsa..............................:-O.

Fast nog sätter du väl ditt Sigma på stativet och hänger på kameran där bak istället?

Tror också på att det kommer en "D400" senare i år, men jag hade inte tid att vänta...

/Roger
 
man har sparat in på det fina displayskyddet bak.
Enligt rykten så beror det på att displayen i D7100 har "gorilla-glass", dvs samma stryktåliga yta som många moderna mobiltelefoner.

Den andra funderingen jag har är väl objektivfästet som sitter i plasthuset, känns inte så förtroendeingivande att hänga på ett Sigma 120-400 som jag fotar fåglar med.
Jag har faktiskt testat att hänga ett Sigma 150-500mm med en 2x telekonverter framtill på min D5100 (som saknar D7100:s magnesuimlåda). Det kändes lite scary, men det funkade.
 
Nu kan man uppdatera LR4 för D7100.

/Roger

Jag har kört med LR i flera år nu med NEF-filerna från min D80. Frågan är nu om jag går miste om något fundamentalt om jag fortsätter med LR efter uppgraderingen till D7100? Jag håller inte på med Picture Control (kanske borde?) vilket kanske skulle kunna vara ett argument för ViewNX.
 
Jag har kört med LR i flera år nu med NEF-filerna från min D80. Frågan är nu om jag går miste om något fundamentalt om jag fortsätter med LR efter uppgraderingen till D7100? Jag håller inte på med Picture Control (kanske borde?) vilket kanske skulle kunna vara ett argument för ViewNX.

Nä det tror jag inte - för min del handlar det bara om att kunna öppna raw-filer för justering av exponering, vitbalans och skärpa där det behövs, samt att batchkonvertera övriga raw-bilder till jpeg. Antagligen gör Nikons egna program något av det en aning bättre (har provat Capture NX2 också) men för mina behov räcker LR gott och väl.
/Roger
 
Jag har kört med LR i flera år nu med NEF-filerna från min D80. Frågan är nu om jag går miste om något fundamentalt om jag fortsätter med LR efter uppgraderingen till D7100? Jag håller inte på med Picture Control (kanske borde?) vilket kanske skulle kunna vara ett argument för ViewNX.

Jag måste erkänna att jag blev lite förvånad och nyfiken när jag läste din fråga: Varför skulle du förlora något på att fortsätta använda LR (eller någon annan tredjeparts-råkonverterare) efter att du bytt till en nyare kamera?
 
Betänk att Capture NX är en del av NIK, som köptes av Google, och att utvecklingen av mjukvaran kan stanna av. Jag har inte någon koll, men tänkte att det kan vara värt att nämna åtminstone :)
 
Betänk att Capture NX är en del av NIK, som köptes av Google, och att utvecklingen av mjukvaran kan stanna av. Jag har inte någon koll, men tänkte att det kan vara värt att nämna åtminstone :)

Det förstår jag inte riktigt. Varför skulle Google köpa upp programvara som de sen lägger ner utvecklingen på. Vad är vitsen med det?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.