Annons

Nikon D70s vs. D80

Produkter
(logga in för att koppla)
Du skall resa till London, varför inte köpa D80:an över disk i denna stad?
Kommer D80:an endast att säljas i Sverige, ha-ha?
 
Ett vägval för många är kanske en D80 med några få sämre objektiv alt en beg D70/D50 och satsa lite mer på linser. I den bästa av alla världar skulle an givetvis inte vara begränsad av så banala saker som pengar men för cirka 12000kr får man ju en beg D70, en beg 80-200 skjutzoom, en beg 50mm/f1.8, samt en beg 18-70. Rätt bra kit jämfört med tex en ny D80 plus 18-135. Trots det är jag själv lite sugen på just D80, märkligt va ;-) Tänk vad lite större sökare och annat jox kan göra med vuxna människor.
 
Håller med Johan. Du får säkert väldigt bra kit med D70 gluggar och kanske blixt till samma pris.
Har folk tagit underbara bilder med D70 för 2 år sedan så lär de inte bli sämre idag bara för det finns andra kameror på marknaden.
Dessutom verkar det lite vanskligt att vänta till resan. Det är ju inte kul att stå utomlands och få reda på att det är väntetid på kameran. Om det verkligen kniper kan du ju köpa D80 huset till dina gluggar när D90 kommer :)
Ekonomiskt sett är det dåligt att ligga först vad det gäller teknik. Kul men dyrt.
 
tjo
jag tänkte bara hoppa in här
har spanat en del på D80

men nu fick jag ett erbjudande som var en D70s
för 4000
endast huset

det låter väl rätt bra?
=)

(det ska bli min första digitala systemkamera)


/otto
 
Akta er för billiga 80-200/2.8

Skjutzoomen är inte kul, fotar man bara på frihand i.e. korta tider så funkar det nog men annars så suger det rätt friskt det finns inget stativ som är stabilt nog för att hantera den.

Mvh

Martin
 
Måste du ha en kamera i morgon och det måste vara en Nikon, vilket är självklart. :), så köp D70s. I annat fall så vänta in D80.

D80 har samma autofokusmodul och bildsensor som D200. Skillnaden är så stor att jag skulle väntat på D80. Alt köpt en D200.
 
[OT varning]
Martin Svenns: Håller med om att det är en rejäl pjäs man hänger på och det krävs extraordinärt stativ för att hålla den upprätt. Frågan är vad som ger sig först. Stativskruven eller gluggbajonetten. Hur som helst har jag för mig att det finns "pirat" stativfästen som är fula men som man kan hänga på. Man får ju trots allt en ganska trevlig glugg för 3000 kronor...
...om man kan leva med den långsamma autofokusen. :)
 
kommer gamla nikon-gluggar kunna köras på d80? jag antar att de borde göra det för annars vore det ju ganska dumt ...
 
[OT] 80-200/2.8

Det är korrekt att det finns pirat stativfäste till denna men de är mycket klumpiga. Har även sett hembyggda som säkert fungerar. Det blir dock VÄLDIGT klumpigt. Om man är body builder av stora mått eller bara fotar i studio funkar det säkert och då blir det ett gruvligt objektiv för pengarna. Om man tänker att man ska bära med sig objektivet eller sysslar med naturfoto så duger det nog inte riktigt,

Mvh

Martin
 
larsborg skrev:
Du skall resa till London, varför inte köpa D80:an över disk i denna stad?
Kommer D80:an endast att säljas i Sverige, ha-ha?

D80 släpps i affär första veckan i September, då har jag redan kommit tillbaka från London?
 
uttu skrev:
tjo
jag tänkte bara hoppa in här
har spanat en del på D80

men nu fick jag ett erbjudande som var en D70s
för 4000
endast huset

det låter väl rätt bra?
=)

(det ska bli min första digitala systemkamera)


/otto

Om den är ny så är det ett kap! Har sett nya kamerahus för ca. 5000. Begagnad vettefan..
 
Om inte Nikon har piskat sin logistikavd brännrosa, vilket vi får hoppas, så det nog som vanligt. Leveranser om flera månader, efter nyår heller liknande. Tyvärr.
 
Asson skrev:
Om inte Nikon har piskat sin logistikavd brännrosa, vilket vi får hoppas, så det nog som vanligt. Leveranser om flera månader, efter nyår heller liknande. Tyvärr.

Du har faktiskt fel. Jag vet ett flertal affärer som har ett fast datum på när kameran kommer in. Nikon har väl lärt sig av sina misstag antar jag..
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.