Annons

Nikon D700

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
J0cke skrev:
den enda glada nyheten där var att batteripacket mb-d10 skulle funka även till den,
priset på 2999 USD var inte lika kul. vad ska man vänta sig för pris i sverige då?
29.000:- ?
Det är väl inte så dumt? Vad kommer SONY A900 att kosta? Nånstans där i faggorna antagligen. Och Canons eventuella 5D MkII också. Jag tror det är ett "lagom" pris som ju också lär sjunka redigt så fort kameran är lanserad.

Tillägg: Det konstigaste är egentligen att de avfotograferade broschyrerna är knycklade. Möjligen kan det vara så att en arbetare vid tryckeriet lyckats smuggla ut en broschyr för att sen ta en bild på själva arbetsplatsen, men varför tog h*n inte hem skiten och scannade eller fotograferade ordentligt? För att h*n inte är fotograf, kanske. Kameror är säkert strängeligen förbjudet i tryckeriet om det trycks sådant som inte får läcka.
 
Makten skrev:
Det är väl inte så dumt? Vad kommer SONY A900 att kosta? Nånstans där i faggorna antagligen. Och Canons eventuella 5D MkII också. Jag tror det är ett "lagom" pris som ju också lär sjunka redigt så fort kameran är lanserad.

Sjunker priset verkligen så snabbt efter lanseringen? Titta på D300 - inte är det några speciellt kraftiga prissänkningar ännu i Sverige.
 
Zebulah skrev:
Sjunker priset verkligen så snabbt efter lanseringen? Titta på D300 - inte är det några speciellt kraftiga prissänkningar ännu i Sverige.
Jag menar mest att priset är "helt okej" jämfört med vad som finns på marknaden och som kan konkurrera med denna eventuella kamera. Priset måste också vara en av de vildaste gissningarna eftersom det knappast framgår av några produktblad även om prestanda stämmer.
 
Makten skrev:
Jag menar mest att priset är "helt okej" jämfört med vad som finns på marknaden och som kan konkurrera med denna eventuella kamera. Priset måste också vara en av de vildaste gissningarna eftersom det knappast framgår av några produktblad även om prestanda stämmer.

Eller om kameran ens finns :)

Håller med om att det är svårt att prissätta när man inte vet specarna och inte är riktigt säker på konkurenternas specar heller. Om man nu skall uttrycka på det viset så är jag rätt övertygat om att Canon 5DMkII (namnet en vild gissning...) är måltavlan för en eventuell D700. I alla fall det segmentet men det finns liksom inte så många andra kameror att skjuta in sig på där. För det är i det segmentet jag gissar att Nikon vill få in en fot eller kanske man skall säga en sensor.
 
Makten skrev:

Tillägg: Det konstigaste är egentligen att de avfotograferade broschyrerna är knycklade. Möjligen kan det vara så att en arbetare vid tryckeriet lyckats smuggla ut en broschyr för att sen ta en bild på själva arbetsplatsen, men varför tog h*n inte hem skiten och scannade eller fotograferade ordentligt? För att h*n inte är fotograf, kanske. Kameror är säkert strängeligen förbjudet i tryckeriet om det trycks sådant som inte får läcka.

Vem orkar ta hem och scanna om man inte är hysterisk Nikonfotograf? Han eller hon hittade tillknycklade provtryck i en papperskorg, tog upp dom och fotograferade med mobilen. Verkar ju inte alls konstigt...
 
Danlo skrev:
I´m a believer! .. men iofs så är jag en extremt naiv drömmare..

Den får gärna komma om ett år eller så. Jag har bara haft D300 i ca 1/2 år nu, men är en obotlig köptorsk, iaf om Nikon släpper ett sådant hus:)


/K
 
Zebulah skrev:
Sjunker priset verkligen så snabbt efter lanseringen? Titta på D300 - inte är det några speciellt kraftiga prissänkningar ännu i Sverige.
utgångspriset eller vad man ska säga låg ju på 17500:- för en nikon d300 och nu kostar den runt 13.000:-
och nikon d3 låg väl på 50.000:- och nu 39.990:-
 
J0cke skrev:
utgångspriset eller vad man ska säga låg ju på 17500:- för en nikon d300 och nu kostar den runt 13.000:-
och nikon d3 låg väl på 50.000:- och nu 39.990:-

Jämför mest med cyberphoto och där var väl utgångspriset 15695:- och nu är det 14995:-. Billigaste jag hittade idag på pricerunner är 13499:-
 
Jag tror D300an hållit sitt pris då den vunnit de flesta tidningstester i sin klass. Modellerna som ligger i samma klass och som får sämre (dock fortfarande bra) testbetyg blir nog tvugna att sänka priset för att bli konkurrenskraftiga i det läget?
 
J0cke skrev:
och nikon d3 låg väl på 50.000:- och nu 39.990:-
D3 kostade hos "respektabla" återförsäljare 47995kr vid intro och kostar idag 8% mindre, eller 43995kr. Alla dom där "D3:eek:r-under-40000kr-källarfirmorna" tycker jag man kan glömma i sammanhanget. Endast någon som lever för att be om trubbel av olika slag, skulle beställa ett yrkesverktyg från ett sådant företag.
 
jorgene skrev:
D3 kostade hos "respektabla" återförsäljare 47995kr vid intro och kostar idag 8% mindre, eller 43995kr. Alla dom där "D3:eek:r-under-40000kr-källarfirmorna" tycker jag man kan glömma i sammanhanget. Endast någon som lever för att be om trubbel av olika slag, skulle beställa ett yrkesverktyg från ett sådant företag.


Nåja, visst är det bättre för servicens skull att beställa ett arbetsredskap från en yrkesbutik. Men att alla dessa billigare företag inte skulle vara tillräckligt "respektabla" är väl att rationalisera bara för att dom är billiga!

/K
 
Det finns säkert undantag, det gör det alltid, men de "billiga-D3-företag" jag kollat upp s.k. Consumer Ratings på, har nästan undantagslöst bottenomdömen, inte haft varan i lager, haft lååång leveranstid eller något annat liknande, som gör att jag aldrig skulle lägga mitt D3-köp i deras händer. Men ,visst, har man tur så funkar ett köp säkert smärtfritt hos någon enstaka av dessa återförsäljare -- och lyckas du, så har du tjänat 7-8%. Värt risken? Inte för mig.

Personligen är jag -- 8 dagar av veckans 7 -- beredd att betala 10% mer för en D3 hos t.ex. Scandinavian Photo, än hos "Nisses Dataprylar". Det är sannerligen inget jag behöver efterhandsrationalisera; det var ett övervägt beslut på förhand... :)
 
jorgene skrev:
Det finns säkert undantag, det gör det alltid, men de "billiga-D3-företag" jag kollat upp s.k. Consumer Ratings på, har nästan undantagslöst bottenomdömen, inte haft varan i lager, haft lååång leveranstid eller något annat liknande, som gör att jag aldrig skulle lägga mitt D3-köp i deras händer. Men ,visst, har man tur så funkar ett köp säkert smärtfritt hos någon enstaka av dessa återförsäljare -- och lyckas du, så har du tjänat 7-8%. Värt risken? Inte för mig.

Personligen är jag -- 8 dagar av veckans 7 -- beredd att betala 10% mer för en D3 hos t.ex. Scandinavian Photo, än hos "Nisses Dataprylar". Det är sannerligen inget jag behöver efterhandsrationalisera; det var ett övervägt beslut på förhand... :)

Naturligtvis är det viktigt med så snabb och proffsig servicehantering som möjligt om man har fotografering som sitt levebröd.

För hobbyfotografer är det kanske inte lika avgörande.

/K
 
att tro att dyrt pris=bra service och att ett mindre företag "nisses fotoprylar" i myrsjö är sämre än stora "scandinavian photo" i stockholm är att lura sig själv. Scandinavian Photo kan hålla dyrare priser tack vare folk som tittar på butikens namn istället för fakta vid köp. Nisses Fotoprylar kan i sin tur hålla nere sina priser tack vare lägre lokalhyra (ej i storstad) och lägre personalkostnader. :)
 
Vilka snurriga inlägg...det är väl självklart att kunder köper på varumärke. Likväl som vissa handlar på pris, och andra på servicenivå. Varför ens tvista om detta? Mat handlar jag mest på pris, så länge produkten är identisk, kameror på servicenivå och kläder på varumärke, vissa handlar kläder på pris, mat på servicenivå och kameror efter varumärke i sin tur. Vad är rätt? Det är ju subjektivt så varför bråka i detta forum om detta?

Men tänk på att läsa betygen de olika firmorna fått innan ni handlar, oavsett pris. Det kan vara skönt att ha ett ställe att få hjälp på när man gjort klart allt. Jag har inte bara ett ställe jag handlat på, men har fått bra hjälp på fotokungen på söder, på scandinavian, men också på media markt där jag träffade en säljare som själv fotade med d300 och kunde berätta massor. Vi har tur i sverige tycker jag personligen, där vi har rätt många duktiga att välja på.

Skulle inte A900 kosta rekommenderat 34990kr enligt första presentationen i våras?
 
Vi har inbokat möte med Nikon imorgon. Vi får se vad det mötet kan ge. Ibland måste vi skriva på avtal om att inte berätta något inom ett visst datum. Vi återkommer så snart vi vet något mer.
 
elmfeldt skrev:
Vi har inbokat möte med Nikon imorgon. Vi får se vad det mötet kan ge. Ibland måste vi skriva på avtal om att inte berätta något inom ett visst datum. Vi återkommer så snart vi vet något mer.
D700 eller inte men något har Nikon på gång. :)
 
jorgene skrev:
Det finns säkert undantag, det gör det alltid, men de "billiga-D3-företag" jag kollat upp s.k. Consumer Ratings på, har nästan undantagslöst bottenomdömen, inte haft varan i lager, haft lååång leveranstid eller något annat liknande, som gör att jag aldrig skulle lägga mitt D3-köp i deras händer. Men ,visst, har man tur så funkar ett köp säkert smärtfritt hos någon enstaka av dessa återförsäljare -- och lyckas du, så har du tjänat 7-8%. Värt risken? Inte för mig.

Personligen är jag -- 8 dagar av veckans 7 -- beredd att betala 10% mer för en D3 hos t.ex. Scandinavian Photo, än hos "Nisses Dataprylar". Det är sannerligen inget jag behöver efterhandsrationalisera; det var ett övervägt beslut på förhand... :)

Jag tror du kommer att få en guldstjærna i kanten av Scandinavian Photo antingen du køper eller ej.
 
elmfeldt skrev:
Vi har inbokat möte med Nikon imorgon. Vi får se vad det mötet kan ge. Ibland måste vi skriva på avtal om att inte berätta något inom ett visst datum. Vi återkommer så snart vi vet något mer.

Hur långt brukar det vara mellan möte för särskilt utvalda och presentation för allmänheten? Hur många dagar innan den 23/8 2007 fick du tex reda på att D3 skulle släppas?
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.