Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D700

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
m.bucht skrev:
Tänk då den dagen då vi kan gå till butiken och handla en "kompaktkamera" med FF sensor... Mmmmm... ;-)
Den dagen är nog inte alltför många år borta. Men så kompakt som dagens kompakter är kommer den ju knappast vara om man ska ha nån ljusstyrka att tala om. Däremot en smidig mätsökarkamera med en fast 35/2,8 eller liknande är ju verkligen ingen omöjlighet. "Kompakt" behöver i mitt tycke inte vara mindre än att kameran går ner i en jackficka. Idag är det ju mer byxfickeformat som gäller.

Tillägg: Fast vid närmare eftertanke så menar jag nog en vanlig genomsiktssökare. Mätsökare behövs ju bara för manuell fokus.
 
Självklart kommer Nikon att göra en FX-kamera med mindre och billigare hus än D3; allt annat vore extremt konstigt.

Jag skulle dock inte bli förvånad om de här förlupna trycken visar sig komma från någon som bestämt sig för att göra något lite mer kreativt än de vanliga hopklistrade kamerabilderna vi oftast ser. Det är ju inte direkt svårt att själv göra en "glassig broshyr", knöckla ihop den lite och fotografera den :D
 
Visst kan det vara bull alltihop! Jag tycker faktiskt att den där broschyren ser lite halv-epa ut egentligen; några av bilderna och en del av layoten ser mer ut att höra hemma i broschyren till min Dynax 505si ("super"!!) från 1997..

Men i så fall fattar jag fortfarande inte varför skaparen inte kunde hitta på ett bättre namn? Kanske är det trots allt en strålande marknadsföringsinsats från Nikon, som inom några verkligen presenterar kameran - men med ett annat namn och en flottare broschyr?

Per
 
Om det mot förmodan skulle dyka upp en D700 så måste man ju säga att Nikon överpresterat, dvs med tre nya professionella hus på ett år. Orimligt?
Sedan har vi namnet som känns skumt men de mer nikonerfarna kanske kan se någon sorts historisk koppling kanske.
Om vi antar att det är en sorts sofistikerad ryktesspridning så skulle jag personligen bli mer fascinerad än förbannad.Vad är liksom syftet? Vad vinner man på det? Någon sorts socialt experiment är det definitivt, vi ser ju vad som händer i olika communities så fort sådana här rykten kommer.

Så jag röstar nej, jag tror inte på det MEN vore förståss glad om det, mot all förmodan, är sant :)
 
Per skrev:
.. förrästen - är inte D700 ett ganska vettigt namn, om Nikon hoppas kunna klämma in två efterförljare till D300 med liten sensor i semi-proffsklassen, innan dx-formatet är stendött om några år?

Fler som hakat på den spekulationen (som dessutom kan räkna - det blir ju faktiskt utrymme för åtminstone tre modeller efter D300). Namnet kanske inte är så tokigt trotr allt?


"And I agree with those who think the numbering makes sense. Direct DX replacements for the D300 can be D400, D500 and D600. Maybe Nikon figures that on 18 month cycles, that gives them up to five years to maintain DX. The replacement or expansion of the D3 will be a D3x or D4, D5, etc. FX in semi-pro bodies will be D700, D800, D900, etc. Makes sense to me."

http://www.fredmiranda.com/forum/topic/657828/4#lastmessage

Per
 
Per skrev:
Fler som hakat på den spekulationen (som dessutom kan räkna - det blir ju faktiskt utrymme för åtminstone tre modeller efter D300). Namnet kanske inte är så tokigt trotr allt?

Jag undrar varför ingen av de stora törs bryta den här osannolikt trista namnsättningenprincipen? Canon, Nikon, Pentax och Sony har ju nästintill identiska namn på sina kameror!, Jag tycker att Canons amerikanska namn på 350/400/450 är mycket sexigare, så nikonist jag är.

Per.
 
Håller inte helt med.
D1, D2, etc har varit pro-hus.
D100, D200, etc, har varit mer semipro
D70, D80, D40, etc har varit mer konsumentkameror.

D3 kom som en direkt följd efter D2x ,dvs ett hus med FX-sensor följer trots allt samma linje och i serie efter 2. Skulle D700 vara ett uttryck för att man ligger kvar semiprosegmentet så torde det ju inte vara en D700, snarare en D400 som kommer med FX, om man rakt av bara uppgraderar sensorstorleken i serien. D700 skulle indikera att vi innan dess kommer att få se D400, D500 och kanske D600.
Skulle det vara fråga om en ny "linje", dvs FX i en semipro-kamera så tycker jag heller inte D700 verkar rimligt. MEN, varför måste det vara då :)
 
Spekulationen är alltså att Nikon skulle köra parallella spår i 'semiproklassen' ett tag, med dx i form av D300 och dess efterföljare (D400-D600) och fx i form av D700 med efterföljare. Då blir det fritt fram för entutiasterna att välja format själva, och de har några år på sig att fatta att fx är grejjen! :)

..alternativet är förstås att det är vad som kan ha rört sig i fejkmakarens förvridna sinne när han (för det är väl ändå mest vi män som är så här prylfixerade?) kokade ihop hela soppan..

Per
 
Senast ändrad:
Teodorian skrev:
Vilka är "de flesta"?
.

"De flesta" är den stora majoritet amatörer som köpt DSLR senaste åren och inte bryr sig om formatet. Dessutom har vi en stor kategori mer avancerade amatörer (som inkluderar jag själv) som bryr sig om tekniken men prioriterar fördelarna som DX har (t ex mindre och lättare utrustning).

Jag tror så här: när det är dags för efterföljaren till D600 kommer en ny bajonettstandard från Nikon för DX-kameror utan spegel i huset och med EVF. Då går det att göra optiken och husen ännu mindre. FX kommer att finnas kvar men blir mer en nisch för avancerade amatörer och vissa proffs. FX vs. DX blir lite som mellanformat vs. 35 mm om man så vill.
 
Jag tror minsann det är sannt! Och jag tror det är Nikon som ligger bakom att det kommit ut.
Har visserligen inte så stor kunskap i alla Nikons modeller, men jag tycker att den täpper igen ett litet hål i modellprogrammet.
Hade det varit en modell som mer konkurerade med någon annan modell så hade det nog inte kommit ut.
Själv behöver jag ingen fullformatare.
 
Tomas1972 skrev:
Jag tror minsann det är sannt! Och jag tror det är Nikon som ligger bakom att det kommit ut.
Har visserligen inte så stor kunskap i alla Nikons modeller, men jag tycker att den täpper igen ett litet hål i modellprogrammet.
Hade det varit en modell som mer konkurerade med någon annan modell så hade det nog inte kommit ut.
Själv behöver jag ingen fullformatare.

*HOST*
Den skulle alltså då inte konkurrera med vare sig D3 eller D300, eller hur tänker du nu? :D
*HOST*
 
afe skrev:
*HOST*
Den skulle alltså då inte konkurrera med vare sig D3 eller D300, eller hur tänker du nu? :D
*HOST*

Jag tycker att D700 med fullformat sensor inte riktar sig till riktigt samma köpare som D300. Sedan ska ju alltid proffsen ha det dyraste och då blir det D3 eller EOS 1D.
När jag menar att den inte konkurerar med någon annan modell, så tänker jag att D40'n skulle bli svårsåld om ryktet kommit ut att D60 är på gång.
Typ som D80'n är nu för att många tror att D90'n kommer när som helst.

Så tänker jag
 
Dessbättre finns det ingen "nyhet" ännu. Det jag är nyfiken på - kamerans vikt. Varför denna information presenteras inte i specifikationerna?

Billigare fullformat digitalt tänker jag alltså. Nu är rätt tid att köpa en 5D, kanske? Personligen önskar jag framkallningen av film är inte så mycket dyr i Sverige, annars...
 
Drar man lite i bilden från tidningen, för att räta ut perspektivet så får man ett högre spegelhus. Verkar dock ha fått en lite annan yttre form än D3.

Jag tror stenhårt att D700 är en riktig, kommande modell. Och jag tror inte Nikon själva läckt informationen.

Sett ur ett industriellt perspektiv är väl detta en logisk kameramodell. Befintliga delar och mjukvara, förpackade i ett skal snarligt det befintliga D300.
 

Bilagor

  • nikond700-1.jpg
    nikond700-1.jpg
    43.4 KB · Visningar: 881
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.