Annons

Nikon D700

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
D700 kanns ju som ett skumt namn..

Darmot sa har Nikon en hel del att gora om de ska gora sig av med DX formatet inom ett par ar.. Ratt manga av deras objektiv ar enbart anpassade for DX.
 
Johannes-S skrev:
De flesta är inte intresserade av FX och kommer inte vara det ens om FX blir lika billigt som DX.

Vilka är "de flesta"?

Jag tror att

1) rena amatörer inte bryr sig om formatet över huvudtaget,

2) fotoentusiaster till viss del kan vara intresserade, beroende på vad och hur de fotograferar, av FX helt eller delvis i kombination med DX,

3) proffsfotografer, i alla fall om de växt upp med småbildsformatet, i mycket stor utsträckning föredrar FX framför DX, såvida de inte till övervägande del, framförallt vid telefotografering, drar nytta av DX-formatets upplevda bättre räckvidd .
 
Det enda jag kan bidra med är att jag vet att Nikon-Lasse drog till London för ett par dagar sen.
 
elmfeldt skrev:
Det enda jag kan bidra med är att jag vet att Nikon-Lasse drog till London för ett par dagar sen.

Han har kanske semester och vill plåta lite och dricka öl...

Det återstår att se om hans resa kan ha något samband med presskonferensen 30/6.
 
elmfeldt skrev:
Det enda jag kan bidra med är att jag vet att Nikon-Lasse drog till London för ett par dagar sen.
Måste man heta Lasse för att jobba med Nikon (undrar jag som nyss pratade Nikon med en Lasse i Saltsjö-Boo)?
 
Vilda gissningar:

Läckan är helt planerad och lagom "skum" samtidigt som många av bilderna är högst trovärdiga. Samtidigt har man presenterat kameran under ett falskt och icketrovärdigt namn, samt även minst en bild på en omloggad D300 för att förvirra en smula. I verkligheten kommer kameran att heta D10 och vara som en långsammare D300 med FX-sensor. Låter vettigt va? Den kan ju ha slöare processor och färre utläsningskanaler för att spara en peng och samtidigt markera avståndet till D3. 5 bps räcker nog för de flesta.
 
Per skrev:
.. förrästen - är inte D700 ett ganska vettigt namn, om Nikon hoppas kunna klämma in två efterförljare till D300 med liten sensor i semi-proffsklassen, innan dx-formatet är stendött om några år?

(åhh vad kul det är att spekulera!)

Per
Varför skulle det dö för? En sensor i FX storlek kommer alltid att vara bra mycket dyrare än en i DX. Inte alla är intresserade av att betala för det.
 
tormig skrev:
Varför skulle det dö för? En sensor i FX storlek kommer alltid att vara bra mycket dyrare än en i DX. Inte alla är intresserade av att betala för det.

När vi snackar hundralappar i skillnad så lär nog ingen bry sig längre.

Däremot så bryr sig även den som köper sin först dslr om bildkvalitet.
 
Bussmicke skrev:
Finns väl ingen vits med att prångla ut en kamera till när D3/300 nyss kom.

Det finns för Nikon både marknadsstrategiska och företagsekonomiska skäl till att komma med en budget-FX-DSLR (D700) som konkurrerar mot Canons 5D (och dess uppföljare) och en studio-/landskapskamera med hög upplösning som slåss om marknadsandelar med Canon 1Ds MkIII och Sony A900.

Å andra sidan innebär förstås varje ny kamera också intern konkurrens. Varför köpa en D3:a om en D300 eller D700 för en mindre peng tillgodoser ens behov?
 
Ja man kan ju bara hoppas det är sant! Kan ju vara gott att ha som ett backup hus. En annan fördel är ju att det inte kommer väga så mycket, då räknat utan grepp vill säga...
 
Om nu detta rykte är sant så är det märkligt att Nikon släpper en konkurent till Canon 5D när bägge företagen för inte så länge sedan sagt att dom inte skall konkurera med varandra kamera mot kamera i samma klass, upföljaren till 5D lär väl dyka upp samtidigt.

Jag trodde Nikon skulle släppa uppföljaren till D80 först, den kameran börjar ju bli gammal nu i den digitala tidsåldern :)

/kent
 
Bokeh skrev:
Om nu detta rykte är sant så är det märkligt att Nikon släpper en konkurent till Canon 5D när bägge företagen för inte så länge sedan sagt att dom inte skall konkurera med varandra kamera mot kamera i samma klass, upföljaren till 5D lär väl dyka upp samtidigt.
En FF-kamera i mindre format är ju en självklarhet egentligen, så det handlar inte om att konkurrera direkt med 5D som jag ser det. Det är bara den oundvikliga utvägen. Om den är som D300 bortsett från sensorn så klår den ju ändå dagens 5D på alla punkter. Frågan är väl vad Canon har i bakfickan med MkII, eller vad den nu må heta. Och så har vi ju prisbilden.

Jag trodde Nikon skulle släppa uppföljaren till D80 först, den kameran börjar ju bli gammal nu i den digitala tidsåldern :)
Den kommer nog också, men är inte lika intressant på prestige-fronten;-)
 
Makten skrev:
En FF-kamera i mindre format är ju en självklarhet egentligen, så det handlar inte om att konkurrera direkt med 5D som jag ser det. Det är bara den oundvikliga utvägen. Om den är som D300 bortsett från sensorn så klår den ju ändå dagens 5D på alla punkter. Frågan är väl vad Canon har i bakfickan med MkII, eller vad den nu må heta. Och så har vi ju prisbilden.


Den kommer nog också, men är inte lika intressant på prestige-fronten;-)

Jag kan nog vara beredd att hålla med lite här, det kanske inte handlar om "prestige" men det är nog FF som gäller på marknaden nu för vissa.

Tänk då den dagen då vi kan gå till butiken och handla en "kompaktkamera" med FF sensor... Mmmmm... ;-)
 
m.bucht skrev:
Jag kan nog vara beredd att hålla med lite här, det kanske inte handlar om "prestige" men det är nog FF som gäller på marknaden nu för vissa.

Tänk då den dagen då vi kan gå till butiken och handla en "kompaktkamera" med FF sensor... Mmmmm... ;-)

Skulle vilja sen den optik som kan klara av stor senson i små kompaktkameror typ Casio.

/K
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.