Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D700

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Nikon D700

Teodorian skrev:
Testbilder måste vara i princip identiska dvs tagna vid samma tillfälle under samma förhållanden för att påståenden om det ena objektivets överlägsenhet över det andra skall kunna äga giltighet. Det går inte att jämföra skärpa och bokeh om motiven inte är så identiska som möjligt.

Lägg upp samma motiv, justerat för brännviddsskillnaden, på tex f1.4 eller f2, tagna med 1) Sigma 30/1.4 och 2) Nikon 50/1.4. Gör 100% utsnitt på mittskärpa, hörnskärpa och bokeh som du sida vid sida lägger upp för beskådande och bedömning. Då kan vi var och en bilda oss en uppfattning om vilket objektiv som är bäst på vald bländare.

Användarna verkar inte helt nöjda med Sigma 30/1.4:

http://www.photozone.de/Reviews/Other Reviews / Surveys/55-surveys/338-nikon-lens-performance-survey

Nu verkar det nog skilja en hel del mellan olika exemplar av Sigmaoptik. Speciellt 30/1,4 har väldigt olika omdömen har jag märkt.

Jag råkar dock äga en Sigma 30/1,4 som verkligen är skarp och kontrastfull på 1,4 och mitten. Utåt kanterna faller dock skärpan en del. Dock en del CA på full öppning.

Min Nikon Af 50/1,4 är också bra skarp på full öppning, om än inte lika kontrastrik, vilket dock förbättras ordentligt nedbländat endast 1/2 steg.

/K

Senast ändrad:
Nu börjar det tätna, de finns nu de som säger sig läst en tysk fototidning som rapporterar om den nya D700 samt en ny blixt, SB-900. Tidingen verkar bekräfta alla rykten vad gäller specifikation. Tyngre än D300, samma sensor som D3 till en kostnad av 2999 dollar. D700 kommer, enligt tiudningen att lanseras imorgon den, 1 juli.

Länk till bild i tidningen: http://img46.imageshack.us/img46/8563/nikond700profifotoia3.jpg

Senast ändrad:
Kommer D300 att sjunka i pris nu måntro ... eller konkurrerar de inte med varandra? Känns ändå som många D300-ägare vill ha en D700 ... vad säger den samlade expertisen?

expertis vete fanken.. men jag gillar brännviddsförlängningen i D300:an. Det skulle ju inte vara fel med en d700, men i mitt fall känns det inaktuellt för då får jag byta ut hela objektivhögen utom 2st objektiv för att nyttja formatet fullt ut.

Men visst vore det kul att ha en d700 också.. men nä, det finns annat att köpa också.

Jag tycker faktiskt inte att de riktigt konkurrerar med varandra.

Tror inte att D300 kommer att falla särskilt mycket. Dels för att de inte konkurerare med varandra, dels för att man ligger stabilt och rätt tryggt i det segment där D300 ligger. Man bör ju betänka att D300 fortfarande är en mycket kompetent kamera som i många fall passar fotografer bättre än en D700 med FX-sensor. D300 är också bara ungefär hälften så dyr som D700 kommer att vara. Det är rätt stor skillnad på D300 och D700 prismässigt. Jag är helt säker på att mina gamla gluggar skulle stormtrivas på D700 och den större sensorn och 12mp. Vi får väl se vart priserna landar i Sverige.

Oj, är det D10 som har blivit D700?
Sökaren ser mer ut som D1/D2/D3 än D100/D200/D300...

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar