Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D700

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
D90

Vad hände med D90 den logiska efterföljaren till D80.Sedan skall ju D400 komma.sedan D3X eller D4.Kanske en snabbare utgivning.(inte olikt nikon) då blir det D300X,D3X.Men tiden har gått vad gäller D80 så där smäcker det fint med D90.
 
klue skrev:
Snett? Hmmm.
Fast en annan intressant sak är att på sidan två (http://www.photoscala.de/grafik/2008/Nikon-D700-profifoto.jpg) så ser blixten ut att ha hamnat utanför sidan? Hmmm :) Om detta också är fejk känns det rätt snyggt. Förutom den lilla detaljen då.

Njae, kolla i vänstra hörnet, ser ut att vara lite text där. Och hade jag formgivit den tidningen hade jag velat ha samma blå rad där nere som där uppe så gissningsvis saknas det några cm.

EDIT: Fast kanske inte ändå.
 
Re: D90

Bengf skrev:
Vad hände med D90 den logiska efterföljaren till D80.
Kommer till höst. ;-)

Är det någon som har koll på var CF-luckans öppninghandtag sitter nu?

I övrigt tycker jag att bilden från tidningen ser mycket trovärdigt ut.
 
ja det är bara å lyfta på hatten en gång till åt nikon .vad canon sysslar med kan man ju undra sitter å väntar på fortsättningen på 5d men funderar allvarligt på å konvertera till nikon. canon tappar ju marknad så det visslar om det inte bara d3 å d300 nu åxå d700 å vad kontrar canon med jo en ekonomimodell till 450d nä jag trodde aldrig i mitt 28 åriga fotograferande liv att jag skulle kunna bli nikonist men med detta utbud så varför inte. tror canon har å kommer tappa kunder så se upp snart dyker mina canon prylar upp på annonsmarknaden !!
 
Haha, nu tycker jag du overdriver. men men. 5D slapptes ju 2005, och var helt overlagsen alla andra kameror pa marknaden i pris/prestanda da..
Nikon's D3 ar nagonstans mellan ett och ett halvt stop battre brusmassigt, och ar tva ar nyare.

Tycker att det ar riktigt bra at Nikon jobbar fram mycket bra kameror, det gor ju att nasta generation Canon kameror kommer bli sa pass mycket battre.

Sen tycker jag att det ar objektiven som borde avgora systemvalet, inte huset.

Sa, D700 kommer saker vara en grym kamera, men det gor ju att 5D maste vara annu battre.
 
d 700

jo sant fredrik!! men när skall canon reagera ??dom tappar ju kunder hela tiden till framförallt d300 å d3an å sen en d700 med topp specar. å då sitter canon å släpper ett eos 1000 hus som svar på elden.jo jag tackar!! ja jag skall vänta med min backup kamera 5d mk 2 men den får innehålla mycket godis. för nu verkar canons utvecklings av delnig jobba i fel ände va?? eos 1000 när man trodde att nästa release skulle bli 5dmk2!!!otroligt besviken !!
 
Photoclub Alpha

Nikon launch today - Sony sensors?
30th June 2008, 01:38 am

Nikon is holding a launch today (June 30th) in London, and presumably worldwide. Richard Kilpatrick is attending for Icon Publications Ltd. As at 1.30am Monday, no press release has been received from Nikon, so we can assume an embargo will be in place but news may be released around 10.30am Monday 30th (GMT).

The launch is expected to reveal a low-cost 12 megapixel ‘full frame D300′ based on the sensor used in the D3, with a D100-type body like the D300. It may also preview the D3X, a full frame 24.x megapixel D3-type body using the new Sony high resolution full frame sensor.

We had early information that Sony would launch new products in June, which now has one day to go. The 58 flashgun may have been the only launch for June. A possible clue to imminent roll-outs may be that new Sony point of sale cabinets have space for products which the dealers don’t yet have! The 24-105mm f/4 G SSM has already been leaked but we can expect two more key lenses in the wide angle and medium tele zoom ranges. Rumours of a June 30th launch may apply to the Nikon conferences, not Sony.

My bet is that the first we may actually see of some new items for sale will be in the window of Foto Gregor, Cologne, around September 23rd. We shall be at photokina from the press day on September 22nd - watch this space!

- David
 
fredriklindstrom skrev:
Haha, nu tycker jag du overdriver. men men. 5D slapptes ju 2005, och var helt overlagsen alla andra kameror pa marknaden i pris/prestanda da..
Nikon's D3 ar nagonstans mellan ett och ett halvt stop battre brusmassigt, och ar tva ar nyare.

Tycker att det ar riktigt bra at Nikon jobbar fram mycket bra kameror, det gor ju att nasta generation Canon kameror kommer bli sa pass mycket battre.

Sen tycker jag att det ar objektiven som borde avgora systemvalet, inte huset.

Sa, D700 kommer saker vara en grym kamera, men det gor ju att 5D maste vara annu battre.
Plus ytterligare ett halvt steg som grundar sig på att bruset från D3 är klart mindre störande. jag hade tidigare Mark III som ligger i paritet eller en noslängd före just 5D i brusnivåer. Jag upplever skillnaden i rent brus som ca ett halvt steg, men bruset från D3 är betydligt mindre störande plus att detaljåtergivningen är synbart bättre med D3 på hög iso-tal.
 
paul innergård skrev:
Plus ytterligare ett halvt steg som grundar sig på att bruset från D3 är klart mindre störande. jag hade tidigare Mark III som ligger i paritet eller en noslängd före just 5D i brusnivåer. Jag upplever skillnaden i rent brus som ca ett halvt steg, men bruset från D3 är betydligt mindre störande plus att detaljåtergivningen är synbart bättre med D3 på hög iso-tal.

Sa totalt 1 helt steg battre. Pa tva ar, i en kamera som ar dubbelt sa dyr som 5D. Jag tycker att 5D ar en enastaende kamera som har klarat sig enormt bra mot konkurrenterna, och fortfarande star sig bra.

Men visst ar det dags for en uppgradering av 5D.
 
Bättre sent än aldrig... Jag har väntat länge på 5D's motsvarighet, lite väl länge egentligen.

Det är hur som helst kameran jag och många andra har väntat på från Nikon:). En prisvärd FF.
Ska bli intressant att se nu (även fast det inte berör mig) vad Pentax och Olympus tänker hitta på.
Konkurrens gynnar ju som bekant.
 
fredriklindstrom skrev:
Sa totalt 1 helt steg battre. Pa tva ar, i en kamera som ar dubbelt sa dyr som 5D. Jag tycker att 5D ar en enastaende kamera som har klarat sig enormt bra mot konkurrenterna, och fortfarande star sig bra.

Men visst ar det dags for en uppgradering av 5D.
Du har helt rätt i att 5D är en enastående kamera som var långt före sin tid och står sig bra i konkurrensen än idag. Den skäms inte för sig i jämförelse med någon annan kameramodell.
 
paul innergård skrev:
Du har helt rätt i att 5D är en enastående kamera som var långt före sin tid och står sig bra i konkurrensen än idag. Den skäms inte för sig i jämförelse med någon annan kameramodell.

Kanske var det 5D som fick Nikon att inse att de behovde ga FullFrame?

I alla fall, jag ar glad att Nikon vinner denna generation (3 generationen PRO kameror), for da lutar det at att Canon kommer vinna generation 4, och da hade jag tankt att kopa min forsta 1D kamera! :)

Go Nikon! Go Canon! Och visst ar vi alla nyfikna pa om det ar en D700 som kommer imorgon?
 
steve eilertsen skrev:
ja det är bara å lyfta på hatten en gång till åt nikon .vad canon sysslar med kan man ju undra sitter å väntar på fortsättningen på 5d men funderar allvarligt på å konvertera till nikon. canon tappar ju marknad så det visslar om det inte bara d3 å d300 nu åxå d700 å vad kontrar canon med jo en ekonomimodell till 450d nä jag trodde aldrig i mitt 28 åriga fotograferande liv att jag skulle kunna bli nikonist men med detta utbud så varför inte. tror canon har å kommer tappa kunder så se upp snart dyker mina canon prylar upp på annonsmarknaden !!

Jag köper din 5D direkt....den lär väl vara billig eftersom den plötsligt verkar blivit så dålig ;-)

Mr Rockwell anser trots att han är Nikongalning att 5D:n är ganska skaplig fortfarande (hans åsikter anses väl lite kontroversiella men han har en del vettigt att säga faktiskt :)
http://www.kenrockwell.com/nikon/d3/sharpness-1.htm
http://www.kenrockwell.com/nikon/d3/vs-5d-180mm.htm

mvh / Matti

PS! Jag förutspår att 5D Mark II kommer bli "smokin' hot" (eller kanske det är dags för en EOS 3D!?) och då sitter du där med din sunkiga D700:a, betänk det ;-) DS!
 
Senast ändrad:
D700:an blir säkert en trevlig kamera, men bara 95% sökare? D300 har ju 100%.. Har inte sett att den har sensorrengöring heller.. Tror faktiskt den här kameran blir en ganska lätt match för Canons kommande motsvarighet.. Dock har Nikon mer attraktiv och bättre optik..
 
MartinB skrev:
D700:an blir säkert en trevlig kamera, men bara 95% sökare? D300 har ju 100%.. Har inte sett att den har sensorrengöring heller.. Tror faktiskt den här kameran blir en ganska lätt match för Canons kommande motsvarighet.. Dock har Nikon mer attraktiv och bättre optik..

Du måste skilja på sökarens storlek och kvalitet, sökarförstoringen (som är 0.70X på D3:an) och sökarens återgivning av motivet (100% på D3:an). D700 lär ha samma eller nära samma sökarförstoring dvs 0.70x men visar "bara" 95% av motivet.

Nikon D2X hade 100% motivvisning men 0.86x sökarföstoring medan Nikon D200 som kom sedan hade en sökare som visade 95% av motivet med 0.94X sökarförstoring.
 
MartinB skrev:
D700:an blir säkert en trevlig kamera, men bara 95% sökare? D300 har ju 100%..
Den blir ändå större än D300:ans sökare. Ganska precis som 5D om man får tro siffrorna. Lite trist att spara in på en sån sak istället för bilder per sekund eller sånt som mest sportfotografer behöver.

Har inte sett att den har sensorrengöring heller..
Enligt den scannade tyska tidningen så har den det.

Tror faktiskt den här kameran blir en ganska lätt match för Canons kommande motsvarighet.. Dock har Nikon mer attraktiv och bättre optik..
Jag gissar att det blir ganska jämnt. Kan tänka mig att 5D:s uppföljare blir lite åt 40D-hållet, det vill säga ganska robust och snabb, men ändå enklare och billigare än D700. Sen har ju kanotisterna fortfarande vissa tvivelaktiga objektiv på vidvinkelsidan. Dock har de också en trevlig normalzoom där det gapar ett hål i Nikons sortiment, nämligen 24-105/4 IS.
 
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.