Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D700

Produkter
(logga in för att koppla)
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Niklas H. skrev:
Jag lovar,
Nikkor AF50/1,4 är ingen höjdare jämfört med alla andra objektiv jag har kvar på respektive största bländare.

Det som kommer närmast är Sigmas 24-70/2,8 som också behöver bländas ned till ~3,5 för att bli bra.
Bländar man ned 50/1,4 till f5 så är det däremot riktigt riktigt bra över hela bildytan, men det börja bli bra vid ~2,8 åtminstånde i mittendelen av bilden.

Sedan vill jag ju inte ta ifrån dig din tro Martin, Jehovas knackade på min dörr idag och jag förklarade även för dem att jag håller mig till fakta utan att behöva knäcka dem i sin tro.

Skönt skitsnack =) Fattas bara att du ska säga att Nikkor 50/1.8 spöar skiten ur 1.4 så får du full poäng av mej
 
Niklas H. skrev:
Sedan vill jag ju inte ta ifrån dig din tro Martin, Jehovas knackade på min dörr idag och jag förklarade även för dem att jag håller mig till fakta utan att behöva knäcka dem i sin tro.
Ironisera på du, men här kommer lite hårda fakta:

Nu äger jag visserligen inte en 50/1,4 längre, men till f5 behövde jag definitivt inte blända ned min för att det skulle bli skarpt. f2-f2,5 räckte utmärkt för att det skulle bli knivskarpt (har bilder från D70, D200 och D2H som visare detta -- kanske också med D3, kommer inte ihåg på rak arm).

Faktum är ju att kvalitén i den ljusstarkare delen av bländarskalans del, är 1,4:ans hela existensberättiganden, jämfört med 1,8:an (som har sitt maximum någonstans mellan f5-f11.
 
Vad sedan gäller att denna tråd spårat ur fullständigt: Sant, men det blir väl så, när man är inne på trettonde sidans diskussion om något som ännu inte finns...

Kom tillbaka måndag kväll, tisdag morgon, då lär det bli åka av... :-D
 
Re: Re: Re: Nikon D700

Niklas H. skrev:
Nej.
Nikons 35/2, 50/1,4 och 85/1,8 ligger helt klart i lä när det gäller skärpa och bokeh jämfört med Sigmas 30/1,4 på de största bländarna.
Kanske är 50/1,8 eller 85/1,4 lika bra eller bättre men efter vad jag set är det tveksamt.


1) Sigma 30/1.4 är ett DX-objektiv och går därmed inte att utnytja fullt ut på FX-kameror som D3/D700,

2) Kommer dina påståenden om Sigmans överlägsenhet gentemot Nikons gluggar från egna eller andras jämförande test av identiska motiv? Om så är fallet ber jag dig lägga upp eller länka till de jämförande bilderna. Om nej saknar dina påståenden trovärdig grund. Det räcker inte med att tycka och hänvisa till vad man sett.
 
Niklas H. skrev:
Jag lovar,
Nikkor AF50/1,4 är ingen höjdare jämfört med alla andra objektiv jag har kvar på respektive största bländare.


Vilka andra objektiv? Lägg upp jämförande bilder tagna med din D3:a på identiska motiv och utsnitt så att vi kan få jämföra mittskärpan.

Enligt det omfattande test som gjorts i Frankrike av objektiv för Nikon D3 är både 50/1.4 och 85/1.4 bra på f1.4, riktigt bra på f2-2.8 och utmärkta på f4-f8:

http://www.google.com/translate?u=h...D3_optiques.html&langpair=fr|en&hl=sv&ie=UTF8

50/1.4 vinjetterar dock kraftigt på f.1.4-f2 på FX.
 
Re: Re: Re: Re: Nikon D700

Teodorian skrev:
1) Sigma 30/1.4 är ett DX-objektiv och går därmed inte att utnytja fullt ut på FX-kameror som D3/D700,

2) Kommer dina påståenden om Sigmans överlägsenhet gentemot Nikons gluggar från egna eller andras jämförande test av identiska motiv? Om så är fallet ber jag dig lägga upp eller länka till de jämförande bilderna. Om nej saknar dina påståenden trovärdig grund. Det räcker inte med att tycka och hänvisa till vad man sett.

Mina erfarenheter kommer från LIKVÄRDIGA bilder inte IDENTISKA då jag inte har någon användning av identiska bilder tagna med olika kameror och olika objektiv.

Vad gäller att man måste ner till bl.5 och mindre för att få bra bilder så är det inte riktigt övenstämmande med vad jag sagt.
Men vill amn ha så bra bilder som Maritn påstår att det tar på 1,4 så behöver man ner däremot för att hålla det löftet.

För att få en bra skärpa/kontrast som matchar Sigmas 30/1,4 på 1,4 så räcker det att man bländar ned till 2,8.

Jag kommer nog även i fortsättningen att använda Nikons 50/1,4 för produktfoto då det är mkt. bra från ~f5,6 och nedåt och jag vill ha så mycket skärpedjup som möjligt vilket gör APS-sensorn lämplig.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Nikon D700

Niklas H. skrev:
Mina erfarenheter kommer från LIKVÄRDIGA bilder inte IDENTISKA då jag inte har någon användning av identiska bilder tagna med olika kameror och olika objektiv.


Testbilder måste vara i princip identiska dvs tagna vid samma tillfälle under samma förhållanden för att påståenden om det ena objektivets överlägsenhet över det andra skall kunna äga giltighet. Det går inte att jämföra skärpa och bokeh om motiven inte är så identiska som möjligt.

Lägg upp samma motiv, justerat för brännviddsskillnaden, på tex f1.4 eller f2, tagna med 1) Sigma 30/1.4 och 2) Nikon 50/1.4. Gör 100% utsnitt på mittskärpa, hörnskärpa och bokeh som du sida vid sida lägger upp för beskådande och bedömning. Då kan vi var och en bilda oss en uppfattning om vilket objektiv som är bäst på vald bländare.

Användarna verkar inte helt nöjda med Sigma 30/1.4:

http://www.photozone.de/Reviews/Other Reviews / Surveys/55-surveys/338-nikon-lens-performance-survey
 
Senast ändrad:
Tore, med all respekt givet till dina extremt nogranna? tester, så måste jag säga att jag gör inga tester!

Jag använder mina kameror på det sätt jag gjort de senaste 20 åren, och ser jag skillnader på olika kameraor och olika objektiv så berättar jag gärna om dessa, om inte så är ju allt bra eller?.

Vad jag inte tänker göra är att sätta mig i en stol och masturbera fram eventuella skillnader under just de förhållanden som gäller just vid testtillfället!

När det gäller mina bedömningar så är de avvägda på foton tagna under diverse förhållnaden där jag behövde få fram acceptabla foton.
Är det något speciellt förhållande som du är intresserad av så kontakta mig gärna så ska jag se om jag har något foto som passar ditt mätområde.

T.ex. ett foto taget på 133 cm. med bländare 1,4 och slutartid 1/500 sek. Kanske det finns i gömmorna, men jag tvivlar på att jag tagit en bild med både 30mm och 50mm på samma gång då detta skulle varit tämligen överflödigt!
 
Niklas H. skrev:
Tore, med all respekt givet till dina extremt nogranna? tester, så måste jag säga att jag gör inga tester!

Jag använder mina kameror på det sätt jag gjort de senaste 20 åren, och ser jag skillnader på olika kameraor och olika objektiv så berättar jag gärna om dessa, om inte så är ju allt bra eller?.

Vad jag inte tänker göra är att sätta mig i en stol och masturbera fram eventuella skillnader under just de förhållanden som gäller just vid testtillfället!

När det gäller mina bedömningar så är de avvägda på foton tagna under diverse förhållnaden där jag behövde få fram acceptabla foton.
Är det något speciellt förhållande som du är intresserad av så kontakta mig gärna så ska jag se om jag har något foto som passar ditt mätområde.

T.ex. ett foto taget på 133 cm. med bländare 1,4 och slutartid 1/500 sek. Kanske det finns i gömmorna, men jag tvivlar på att jag tagit en bild med både 30mm och 50mm på samma gång då detta skulle varit tämligen överflödigt!

Ok, då får jag göra testet enligt anvisningarna. Skicka Sigman snarast och jag gör testet varvid jag skyndsamt skickar tillbaka ditt objektiv. Testbilderna läggs upp i separat tråd här på Fotosidan.
 
Niklas H. skrev:
Men vill amn ha så bra bilder som Maritn påstår att det tar på 1,4 så behöver man ner däremot för att hålla det löftet.
Förlåt, men hur bra har jag påstått att det är? Kan du vänligen citera mig, för jag ser inte att jag skrivit något alls om den saken.

För att få en bra skärpa/kontrast som matchar Sigmas 30/1,4 på 1,4 så räcker det att man bländar ned till 2,8.
Du menar alltså på fullaste allvar att Sigman är lika bra vid f/1,4 som Nikkorn är vid f/2,8? Det är jag nog inte ensam om att vilja se bevis på.
 
Senast ändrad:
J0cke skrev:
en d700 vore helt sjukt nice, men så jäkla trist om den har inbyggd blixt :(, vilket man kanske kan ana att den kommer ha.
Va?! Vad har det med kamerans kvaliteter att göra? (annat än att man slipper köpa en extra blixt om man vill nyttja den inbyggda trådlösa blixstyrningen) Eller är det för att det känns "fjantigt" och "oproffsigt" med inbyggd blixt?
 
J0cke skrev:
en d700 vore helt sjukt nice, men så jäkla trist om den har inbyggd blixt :(, vilket man kanske kan ana att den kommer ha.

Jag förstår inte vad ni har emot den inbyggda blixen, jag tycker att denna bara är ett plus. Jag använder den mycket, inte som blixt utan som Commander till mina andra Nikonblixtar, Utan inbyggd blixt typ proffshusen blir man tvungen att köpa ytterligare en blixt eller en Su 800 för att kunna styra dessa. Sen kan faktiskt den inbyggda blixten hjälpa till vid motljusbilder mm.
Titta på följande filmer.

http://www.youtube.com/watch?v=hz3ngoOpllw

http://www.kelbytraining.com/books/digphotogv2/
 
Vilken militant stämning så fort vi grabbar ska snacka om våra "leksaker".

Folk svälter och blir sjuka, men det som upprör oss mest är våra prylar!?
 
-CL- skrev:
Vilken militant stämning så fort vi grabbar ska snacka om våra "leksaker".

Folk svälter och blir sjuka, men det som upprör oss mest är våra prylar!?

Kan det möjligen bero på att forumet samlar fotointresserade som vill diskutera prylar - inte sjukdomar och fattigdom...
 
aahlquist skrev:
Jag förstår inte vad ni har emot den inbyggda blixen, jag tycker att denna bara är ett plus. Jag använder den mycket, inte som blixt utan som Commander till mina andra Nikonblixtar, Utan inbyggd blixt typ proffshusen blir man tvungen att köpa ytterligare en blixt eller en Su 800 för att kunna styra dessa. Sen kan faktiskt den inbyggda blixten hjälpa till vid motljusbilder mm.
Titta på följande filmer.

http://www.youtube.com/watch?v=hz3ngoOpllw

http://www.kelbytraining.com/books/digphotogv2/
har inte nikon d3 fjärrstyrning av blixten som d300 har fast man på d300 måste köra med blixten uppfälld?
använder själv blixten på d300 som commander dock kör jag med sg-3ir, men den tar så jävla plats och så ska man ta av och på den.

sen ser kamerahuset som sagt mkt skönare ut utan den inbyggda blixten som känns väldigt b.
 
J0cke skrev:
har inte nikon d3 fjärrstyrning av blixten som d300 har fast man på d300 måste köra med blixten uppfälld?
använder själv blixten på d300 som commander dock kör jag med sg-3ir, men den tar så jävla plats och så ska man ta av och på den.

sen ser kamerahuset som sagt mkt skönare ut utan den inbyggda blixten som känns väldigt b.

Utan inbyggd blixt som i D3:an måste man som Anders skrivit ha någon form av trigger för andra blixtar: en SB-800, en SU-800 eller annan anordning med IR tex. De flesta proffs prioriterar antagligen största möjliga sökare framför möjligheterna med inbyggd blixt.
 
Teodorian skrev:
Utan inbyggd blixt som i D3:an måste man som Anders skrivit ha någon form av trigger för andra blixtar: en SB-800, en SU-800 eller annan anordning med IR tex. De flesta proffs prioriterar antagligen största möjliga sökare framför möjligheterna med inbyggd blixt.
jaha då lärde jag mig nåt nytt, hade hela tiden trott att d3an hade någon inbyggd trigger. men isåfall kanske en inbyggd blixt inte är all bad.

såg en rolig grejj nyss,
nikon d700 har fått en hel hemsida tillägnad sig, med massa skvaller och rykten.
http://www.nikond700.com/d700-specifications/
 
J0cke skrev:
sen ser kamerahuset som sagt mkt skönare ut utan den inbyggda blixten som känns väldigt b.
Det skulle gå utmärkt att göra ett snyggt spegelhus med blixt tror jag. Att det ser "B" ut beror på att den ofta har en ganska kass konstruktion för att den i regel sitter på billigare kameror.
Att blixten "inte får plats" stämmer inte heller då det finns massor av analoga kameror med inbyggd blixt.

Nikon F80 hade inbyggd blixt.

Tillägg: Och lika stor sökarbild som D3 (fast mer beskuren men med större förstoringsgrad).
 

Bilagor

  • f80.jpg
    f80.jpg
    15.7 KB · Visningar: 1,508
Senast ändrad:
Status
Ej öppen för ytterligare svar.
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.