Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Nikon d700?
- Trådstartare xmlx
- Start datum
Erik Schalin
Aktiv medlem
Alla Nikon med beteckningen DX ger en bildcirkel som täcker APS-C-formatet.
FF, FullFrame, det gamla 135-filmformatet är 24x36 och det lyser inte ett DX objektiv ut.
Det blir alltså en liten rund bildcirkel mitt på sensor/film och svart utanför.
Ditt 50mm kommer ungefär att upplevas som 35mm på en DX-kamera, alltså kortare och du måste ta ett kliv framåt för att få med lika mycket i bilden.
Den som väljer en FF-kamera kan oftast motivera sig till att välja just FF.
Även om argumentet är så enkelt som att man VILL ha det.
Vill ha mycket tele är DX bättre.
Vill man bära på lätta saker är också DX bättre.
Vill man ha korta skärpedjup är FF bättre.
FF, FullFrame, det gamla 135-filmformatet är 24x36 och det lyser inte ett DX objektiv ut.
Det blir alltså en liten rund bildcirkel mitt på sensor/film och svart utanför.
Ditt 50mm kommer ungefär att upplevas som 35mm på en DX-kamera, alltså kortare och du måste ta ett kliv framåt för att få med lika mycket i bilden.
Den som väljer en FF-kamera kan oftast motivera sig till att välja just FF.
Även om argumentet är så enkelt som att man VILL ha det.
Vill ha mycket tele är DX bättre.
Vill man bära på lätta saker är också DX bättre.
Vill man ha korta skärpedjup är FF bättre.
Palletheking
Aktiv medlem
D700 tror ja kommer bli billigare inom kort, och även säljas ut med förmånliga paket.
perstromgren
Aktiv medlem
Enbart ditt 50mm det andra är för crop. Vilken kamera har du nu. Kameror där du behåller dina objektiv och där du har 1,5x faktor är tex D7000
Men det är värt att notera att det går fin-fint att montera DX-objektiv på en D700, som då blir en DX-kamera, dvs med beskuren sensor. Resultatet blir att bilderna får en sämre upplösning, 5,1 i stället för 12 Mpixel.
Låt inte DX-objektiv hindra D700-köp!
Per.
PS. Har du en D3100 idag?
EJM68
Aktiv medlem
Lite kanske de sjunker, men med D800 på över 25Kkr finns inte någon orsak att sänka priset. De vill säkert sälja ut lagret med vinst.D700 tror ja kommer bli billigare inom kort, och även säljas ut med förmånliga paket.
Hellacopter
Aktiv medlem
Just nu dräller det av begagnade D700r på Blocket, Tradera o s v vilket innebär att det är köparens marknad...
Palletheking
Aktiv medlem
Läste idag att D700 ska fortsätta säljas ett tag framåt. Kanske inte sjunker så mycket trots allt. Men vilka köper D700 nu när D800 börjar säljas.
j2^
Aktiv medlem
Läste idag att D700 ska fortsätta säljas ett tag framåt. Kanske inte sjunker så mycket trots allt. Men vilka köper D700 nu när D800 börjar säljas.
Ganska många skulle jag tro. D800/D800E är _inte_ att se på som efterföljare till D700.
Palletheking
Aktiv medlem
Ganska många skulle jag tro. D800/D800E är _inte_ att se på som efterföljare till D700.
Fast jag tänker att D700 vänder sig till samma typ a fotografer som idag köper D800. För att kunna sälja D700 till en ny målgrupp behöver nog ändå priset gå ner ytterligare ett par tusen.
j2^
Aktiv medlem
Fast jag tänker att D700 vänder sig till samma typ a fotografer som idag köper D800. För att kunna sälja D700 till en ny målgrupp behöver nog ändå priset gå ner ytterligare ett par tusen.
Jag håller inte med. D700 är en relativt utrpräglad "presskamera" som förvisso har ett enklare hus en D3, men som har exakt samma sensor/bildprocessor/prestanda som D3 (Förutom DX-läget).
D800 har inte samma prestanda, gissningsvis inte heller samma mörkerprestanda som D700.
Som jag ser det så är det D4 som är efterföljare till D700 om man sysslar med press/actionfoto, och D800 är efterföljare till D700 om man sysslar med studiofoto/landskap/kontrollerade omständigheter.
Jag har själv flera gånger sagt att D700 var Nikons största kommersiella misstag. Samma prestanda/bildkvalitet som D3, fast för halva priset.
Senast ändrad:
DaMoose
Aktiv medlem
Jag håller inte med. D700 är en relativt utrpräglad "presskamera" som förvisso har ett enklare hus en D3, men som har exakt samma sensor/bildprocessor/prestanda som D3 (Förutom DX-läget).
D800 har inte samma prestanda, gissningsvis inte heller samma mörkerprestanda som D700.
Som jag ser det så är det D4 som är efterföljare till D700 om man sysslar med press/actionfoto, och D800 är efterföljare till D700 om man sysslar med studiofoto/landskap/kontrollerade omständigheter.
Sant, det kändes nog lite som att D3 och D700 var lite för lika i inriktningen mot kundsegmenten.
Min oprofessionella gissning idag är att D800 är en ersättare till D3X och D4 ersätter både D3/D700.
Med dina objektiv så hade nog en D7000 varit ett bra alternativ, annars så borde väl Nikon ploppa ur sig en D400 kanske under året? Vem vet?
Annars säljs det ju många D300 eller D300s begagnade, då får du en lite tåligare kamera och dessa är riktigt riktigt bra.
xmlx
Ny medlem
Sant, det kändes nog lite som att D3 och D700 var lite för lika i inriktningen mot kundsegmenten.
Min oprofessionella gissning idag är att D800 är en ersättare till D3X och D4 ersätter både D3/D700.
Med dina objektiv så hade nog en D7000 varit ett bra alternativ, annars så borde väl Nikon ploppa ur sig en D400 kanske under året? Vem vet?
Annars säljs det ju många D300 eller D300s begagnade, då får du en lite tåligare kamera och dessa är riktigt riktigt bra.
Hur är en d7000? Är det stor skillnad mellan tex den och en d300?
j2^
Aktiv medlem
Hur är en d7000? Är det stor skillnad mellan tex den och en d300?
Fösta träffen på Google med sökbegreppen "D7000 D300 size"
http://static.photo.net/attachments/bboard/00X/00Xskj-312873584.jpg
http://photo.net/nikon-camera-forum/00Xsgk
j2^
Aktiv medlem
Fösta träffen på Google med sökbegreppen "D7000 D300 size"
http://static.photo.net/attachments/bboard/00X/00Xskj-312873584.jpg
http://photo.net/nikon-camera-forum/00Xsgk
Jag inser just att jag klistrade in svaret på en annan fråga i denna tråd.
FÖr att svara på DIN fråga så har D300 ett bättre hus än D7000 och framförallt fler fysiska kontroller. Men D7000 har en bättre sensor än D300.
Fredrik-A
Medlem
D700
Funderar också på en FF och Nikon D700, har en Canon EOS 60D idag.
Dock är beg. priserna på blocket helt orealistiska. De flesta ligger bara max ca 3000 kr under nypris.
Hmm, vilket väljer jag? En kamera som har gått ett antal 1000 exponeringar och som även kan vara tappad i backen eller en ny i kartong för ca 3 laxar mer?
/MVH
Just nu dräller det av begagnade D700r på Blocket, Tradera o s v vilket innebär att det är köparens marknad...
Funderar också på en FF och Nikon D700, har en Canon EOS 60D idag.
Dock är beg. priserna på blocket helt orealistiska. De flesta ligger bara max ca 3000 kr under nypris.
Hmm, vilket väljer jag? En kamera som har gått ett antal 1000 exponeringar och som även kan vara tappad i backen eller en ny i kartong för ca 3 laxar mer?
/MVH
Mesch
Aktiv medlem
Annonserna innhåller ju säljarens önskepris. Du skall såklart pruta.
under 10 ska det vara anser jag
janne_145
Aktiv medlem
under 10 ska det vara anser jag
Då får du leta länge... Skulle aldrig skicka iväg min kärlek för under 10 lakan...