Palletheking
Aktiv medlem
Låter ju bra. Jag är inne på en uppdaterad version av 70-200 med förbättrad VR och förhoppningsvis nåpgot lägre vikt än den som finns idag. En fast 50 mm 1,4 med af-s och nano-coating vore också en drömoptik.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Tssk... du behöver absolut inte "vara ledsen" för min skull. Den som köper ett yrkesredskap i tron att det på något vis skall hålla värdet och vara en investering, har ju fått något helt om bakfoten. Dessutom gör du samma misstag som många andra som skall förklara om något är värt det ena eller det andra; du räknar upp varför det är värt det (eller inte värt det) *enbart för dig*. Att från det gå till att "det inte längre är värt att köpa en D3 *för någon*", är ju ett märkligt sätt att resonera.fredriklindstrom skrev:
Jag ser som sagt ingen som helst anledning till att kopa en D3, for nagon, och tycker snarast synd om de som har kopt en D3 redan nu nar D700 kom ut..
macrobild skrev:
Och jag kan inte låta bli att säga -vad vad det jag sa om 24x36mm sensorer och det prisfall som kommer inom snar framtid.
Därför ingen 1dsmk3 för min del.
Vid fotokina i september vet vi vad en 24x36 kamera med 24 miljoner kommer att kosta från Sony och Nikon.
Gissningsvis (ryktesvis)runt 35000:-från Sony
Nya tider, nya priser, hoppas bara att Canon inser detta också.
fredriklindstrom skrev:
Hade jag varit Nikonist hade jag valt en D700, utan tvekan.
Jag forstar dock inte varfor DX laget pa D700 (och D3) skulle ha lagre DR?
fredriklindstrom skrev:
Jag ser som sagt ingen som helst anledning till att kopa en D3, for nagon, och tycker snarast synd om de som har kopt en D3 redan nu nar D700 kom ut..
pareli skrev:
Det finns ett litet problem med D700 om den skall ersätta D3: den finns inte att köpa ännu! :-]
Om man köpt en D3 är man i de absolut flesta fall professionell fotograf och har vid det här laget redan tjänat in vad kameran kostade..
Teodorian skrev:
Det vore intressant att få veta hur stor andel amatörer och frilansare (som inte är fotografer på heltid) som köpt D3:an. Jag tror att andelen är i majoritiet i Sverige där så många entusiaster finns.
Teodorian skrev:
Inte jag heller men i en beräkning av DR jag sett sägs att så är fallet. Jag har inte testat det hela. I praktiken lär man varken använda DX-läget så ofta eller märka någon skillnad men upplösningen är ju mycket lägre.
pareli skrev:
Om man är amatör och köper en D3 har man för mycket pengar för sitt eget bästa... :-]
pareli skrev:
Om man är amatör och köper en D3 har man för mycket pengar för sitt eget bästa... :-]
Mrdoderhult skrev:
men om du hade spelat golf så hade ingen reagerat fall du är amatör med pro klubbor.
men är du amatörfotograf ja då ska du inte ha för fina prylar aja baja.. :-D
hoppas du e med på vad jag menar.
macrobild skrev:
Pratar vi om DR / pixel så är det ingen skilnad.
Ubbe 1 skrev:
Hur tror ni att D300:an kommer att stå sig i marknadsvärde, då D700:an släpps? Min gissning är ett rejält prisras på D300:an begagnat. Själv skulle jag definitivt lägga de extra slantarna på D700:an om valet stod mellan dessa kameror vid ett nyköp. Hur det än är, så verkar i alla fall D700:an putsar till de brister som D300:an har i dag. De största fördelarna som jag ser det, är då tillkomsten av FF, "bättre" vädertätning och framförallt känslan av "ett snäpp upp" i segment.