Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70 vs Canon 20D

Produkter
(logga in för att koppla)

Dennis_R

Aktiv medlem
Jag vet att dom inte är samma "rank" direkt men är det värt att slänga ut extra för en 20D? Fördelar / nackdeler med respektive kamera. Praktiska fördelar helst! Har läst på nätet men alla dessa siffror gör mig inget klokare direkt. Är ny som ni kanske märker.

Senast ändrad:
Hej Dennis,

Försök att använda "Sök"-funktionen ovan. Du kommer att hitta en hel del trådar där "D70 vs. 20D" diskuteras.

Kamerorna är jämnbördiga, kläm och känn på båda, köp den du tycker känns trevligast.

Men D70s har en stor fördel enligt mig, den har ett riktigt bra kitobjektiv jämfört med Canon.

Vad är praktiska fördelar för dig?
Jämnbördiga är dom inte, 20D har en rad fördelar och få nackdelar i jämförelsen men det beror på vad du behöver och anser vara praktiska fördelar.

Några fördelar med 20D, så kommer snart någon Nikon person att kontra med dennas fördelar...

- Lägre brus vid höga ISO tal, bra när man vill fota i dåligt ljus utan blixt.
- Högre upplösning, tillåter mer beskärning och större förstoringar.
- Lägre lägsta ISO (100 vs 200) tillåter ett steg större bländare i en given situation. Bra när man vill ha en längre exponeringstid samt vid arbete med studioblixtar. Tar dessutom ut effekten av D70's snabbare blixtsynktid.
- Bättre "dynamiskt omfång", bränner inte ut partier av bilden lika lätt.

D70 är en nu ganska gammal konstruktion framtagen för att konkurrera med 300D vilket den gjorde bra. Nu när 20D dalar i pris pga den nya 30D verkar det vara ett alternativ till D70s där prisskillnaden inte är så stor.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar