Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

nikon D70 eller D70s

Produkter
(logga in för att koppla)

jerja

Medlem
Börjar nu att överväga köpa en Nikon
skulle vilja ha lite råd om skillnaderna på d70 och d70s och lite råd vad som är bäst
 
jerja skrev:
Börjar nu att överväga köpa en Nikon
skulle vilja ha lite råd om skillnaderna på d70 och d70s och lite råd vad som är bäst

Det som skiljer D70S mot D70 är:

+ Bildskärmen ökat från 1,8" till 2". Samma upplösning.
+ Förbättrad autofokus
+ Batteriet uppdaterat till EN-EL3a som har 1500mAh mot 1400mAh. Samma storlek. Ska klara 2500 bilder på en laddning.
+ Uttag för kabelfjärrkontroll MC-DC1
+ Förbättrade menyer
+ Inbyggda blixten slår ut 18mm mot 20mm
- Vikten ökat från 595g till 600g.

Saxat från Cyberphoto.se

Finns dock en Firmware att tanka hem som uppdaterar D70 till samma programvara som D70s, Om du kan leva med 0,2" mindre skärm :)
 
Alltså om jag fattar rätt enda skillnaden om man tankar ner firmware så är det displayen som är skillnaden,, allt annat funkar lika i bägge???
 
Ja, det skulle väl vara en liten skillnad på blixten, kanske...

EN-EL3a (i D70s) lär ju funka i D200 också, till skillnad från originalbatteriet i D70. I en D70 eller D70s kan det ju kvitta.
 
Jag har nog funderat på de,,
men för liten plånbok för tillfället.
Grejen är att jag har möjlighet att köpa en D70
för 4800 kr. Använd 3 ggr,bara hus då, men jag tycker att de verkar ok med det priset???
 
jerja skrev:
möjlighet att köpa en D70

D70s kom väl för över ett år sedan, så jag antar att garantin är slut på en D70?

(Å andra sidan är ju garantin i alla fall bara ett avtal mellan fotoaffären och den ursprunglige köparen, om man skall vara extremt petig. Det är sällsynt med så petiga affärer, men de lär finnas...)
 
jerja skrev:
Jag har nog funderat på de,,
men för liten plånbok för tillfället.
Grejen är att jag har möjlighet att köpa en D70
för 4800 kr. Använd 3 ggr,bara hus då, men jag tycker att de verkar ok med det priset???
Lite dyrt tycker jag. Visserligen är den lite använd och är väl på sätt och vis värd de pengarna. Men steget upp till en ny och modernare kamera blir väldigt litet. Du kan få en ny Pentax med kitglugg för 6500, D50 plus kitglugg kostar också 6500. Bägge de kamerorna är nog något vassare än D70. 4000 och då har ni nog bägge gjort en hygglig affär utifrån rådande kameramarknad. Men personligen skulle jag satsa på en nyare modell. Den nya pentaxen verkar kanon i mina ögon (antishake i huset). Måste bara tillägga att han som säljer sin D70 knappast lär få ut 4800 om han sätter ut kameran på annons idag. Det vimlar av begagnade D70, D70s till förmånligare priser.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.