** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D70 - bra för sportfotografi?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej,
ska investera en ny digitalkamera för sportfotografi. Har länge varit inne på Nikon D70. Någon som kan rekomendera den eller en annan modell?

Hej!

Jag har en D70 och jag har fotat en del sport med denna och jag tycker nog att det funkar bra.

Glöm inte att flasha om mjukvaran bara om det inte är gjort, det verkar som om autofokus går snabbare och säkrare.

Hälsningar,
Peter

Hejsan

D70 är en utmärkt kamera och eftersom den skriver så snabbt till minneskortet har man inga problem alls med väntetider. Du har dock inte lika snabb seriabildtagning som vissa, läs dyrare, modeller har. Kräver du detta får du titta i ett högre prissegment.

D70 och t.ex. Nikkor AF 80-200/2.8 ED eller varför inte Nikkor AF-S 70-200/2.8 ED IF VR är en fantastisk kombination.

/AnWi

Kör också D70. Tycker den funkar kanonbra. Snabb i vändningarna, inte så fasligt tung och regntålig (upptäckte det under en baseball-match.. *ler*)

Peter - "flasha om mjukvaran"? Hur gör man det? Tycker auto-fokusen funkar bra iofs, men den kanske går att få ännu bättre? =S

// Linda

Jag tycker D70 är alldeles utmärkt för sportfoto. Själv brukar jag plåta rally där det går undan rejält. Vill du se lite exempel så finns det några i mitt album och även på www.screendream.se/photo/ssr_2005/ .

Mitt generella tips är att köpa schyssta objektiv. AF-S är givetvis bra, men mitt Nikon AF-D 80-200/2,8 IF-ED (tvårings) är fullt OK det också. Satsa på hyggliga kvalitetsobjektiv bara... För lite närmare avstånd trivs jag fint med 50/1,8 och kitzoomen.

Mvh

Rasmus

potion skrev:
Kör också D70. Tycker den funkar kanonbra. Snabb i vändningarna, inte så fasligt tung och regntålig (upptäckte det under en baseball-match.. *ler*)

Peter - "flasha om mjukvaran"? Hur gör man det? Tycker auto-fokusen funkar bra iofs, men den kanske går att få ännu bättre? =S

// Linda

Kila in på www.nikon.se och supporten. När du registrerat din kamera där kan du logga in, och sedan finns det en länk till firmware nånstans. Har kommit en helt ny firmware som är ganska rejält uppgraderad. Mycket trevlig! :)

ni som har följande autofokus (finns det på D70?) -- hur ofta använder ni det? det är ju bra vid sport/action/etc.

Kan inte de exakta begreppen här, men...

Om du menar sån AF är kameran automatiskt väljer fokuspunkt så använder jag det aldrig. Jag känner inget behov alls av det. Jag placerar objektet där jag vill ha det i sökaren istället och följer det med kameran!! Känner att jag har för dålig kontroll annars...

Om du menar kontinuerlig AF (AF-C) som fokuserar hela tiden medan knappen är nedtryckt, så använder jag det alltid när jag plåtar sport.

Jag använder det ofta (AF-C). Skall man t.ex följa en fotbollspelare så krävs det. Det är enda gången kameran börjar dra lite batteri. Har man en Nikkor AF 80-200/2.8 ED så har AF-motorn en del jobb.

Jag har även använt det vid fågelfotografering (som jag mycket sällan ägnar mig åt).

Man blir lika irriterad när man glömmer att växla tillbaka. Skall man ta ett klassiskt sikta- halvtryck-komponera om-exponera-skott tappar man fokus när man komponerar om.

Synd att det inte finns ett snabbare sätt att växla än att gå in i menyn.

/AnWi

swordsman skrev:
Kan inte de exakta begreppen här, men...

Om du menar sån AF är kameran automatiskt väljer fokuspunkt så använder jag det aldrig. Jag känner inget behov alls av det. Jag placerar objektet där jag vill ha det i sökaren istället och följer det med kameran!! Känner att jag har för dålig kontroll annars...

Om du menar kontinuerlig AF (AF-C) som fokuserar hela tiden medan knappen är nedtryckt, så använder jag det alltid när jag plåtar sport.

ja följande eller kontinuerlig AF, eller vad det nu heter :D

D70n gör ett utmärkt jobb som sportkamera, visst, den kanske inte har 5fps som 20Dn har men vad gör det om man trycker av i rätt ögonblick, övning ger färdighet. Jag fotar handboll och fotboll, i början var det ju 3-4 bilder per sekvens, nu räcker det med 1-2. Autofokusen klarar det galant, de gångerna bilderna är ur fokus är pga mig, spelaren rör sig och jag hänger inte med och AF-C hinner fokusera på bakgrunden :)

För inomhusfoto är 50/1.8 eller 85/1.8 guld värde, inte farligt dyra med tanke på prestandan.

En begagnad D2H för 12000kr har ursnabb AF, 8 bilder/s och enorm buffert. Är det action man vill fånga är den nog optimal. Dock har ju D70 högre upplösning.

/Pontus

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar