Om Nikon ändå hade gjort nånting för att det hela inte skulle vara så genomskinligt att dom inte gjort rätt första gången med D600, exempel, 1/8000, eller mer spridning på af punkterna, eller möjlighet att ändra bländare under filmning, 1mm bredare, 1mm smalare, 1g lättare, 1g tyngre, mörkgrönt grönstick istället för ljusgrönt. Bara vad som helst för att det inte skulle vara så självklart att dom har gjort bort sig och släppt samma kamera utan slutarproblemet. Bara nåt för att D600 ägarna inte ska känna sig så lurade och bortglömda. Pinsamt lågt gjort från ett lågvattenmärke.
Ja, jag kan väl också tycka att det är aningen genomskinligt. Dock för att inte storsläggorna ska tas fram i allt för hög grad mot just Nikon skulle jag vilja modifiera det hela lite.
Du skriver att Nikon skulle gjort något mer på D610. Jag kan hålla med även där. Skillnaderna blir ganska subtila när man ser till specarna.
Utan att det varit fel på kamerorna har ju andra märken historiskt gjort "uppgraderingar" som av många betraktats som närmast betydelselösa. T ex stegen från Canon 20D till 30D och 30Dn utan att något väsentligt ändrats vad gäller IQ. Samma upplösning (8,2 mp), samma chassi, kåpor etc där dock 30D fick en något större display. Det för mig logiska steget från 20D hade varit direkt till 40D med LV, större display, högre upplösning och reaktionssnabbare AF (som ju 40D hade).
Lanseringen av D610 hade förvisso mått bättre av att modellen försetts med fler förbättringar. Den som har en "frisk" D600 har i mina ögon knappast någon fördel av att byta till D610. Detsamma gäller de som fått sina D600 åtgärdade.
Och de som ännu inte fått det borde ligga på Nikon tills de fått kamerorna tillrättade även om garantitid gått ut. Det rör ju sig om ett konstruktionsfel som funnits från början.
" Pinsamt lågt gjort från ett lågvattenmärke" skriver du. Slagkraftigt och roligt formulerat visserligen, men jag tycker det är aningen för hårt att kalla Nikon som helhet för lågvattenmärke.
Men Nikon bör vinnlägga sig om att med kraft och gott humör och serviceanda åtgärda de D600 som inte är okej.
För de som känner sig svikna vad gäller andrahandsvärdet kan jag bara skriva att jag förstår dem. Å andra sidan brukar jag själv aldrig skaffa kameror för att snabbt sälja eller byta dem och en D600 i skick är en formidabelt bra kamera. Speciellt sett till priset och mätt mot konkurrenterna i klassen.
Jag äger ingen D600, men har provat den ingående och har egentligen svårt att se varför den skulle behövas bytas i dagsläget och även på lång sikt. Däremot ska naturligtvis felaktiga exemplar åtgärdas så att kunderna/användarna blir tillfreds. DET är Nikon skyldiga köparna av D600.
//Lennart