Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D600

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag hade en D200 under tiden min D600 var på service sist och visst är det skillnad på informationen som finns i bildfilen.
Det var också väldig skillnad på hur enkelt det var att rengöra sensorn. Svabbade sensorn direkt när jag köpte kameran och bytte efter det ohämmat objektiv oavsett vilken miljö jag befann mig i. Ändå räckte det med att blåsa rent för att få bort damm & smuts som samlats på sensorn. Med D600 är jag väldigt noga med var jag byter objektiv men ändå samlas det smuts fortare som är svårare att avlägsna.
Det är ju kanon att Nikon åtgärdar kamerorna som har problem så att folk blir nöjda. Personligen är jag inte nöjd eftersom den fortfarande inte känns åtgärdad eftersom de svåråtgärdade fläckarna återkommer.

Jag får inte riktigt ihop det här, i ditt förra inlägg är det problem med damm, för liten fokusarea, för få användarlägen (U1/U2), dåligt med mjukvaruuppdateringar, ingen inbyggd panoramafunktion (vilka systemkameror har det?), för få bildformat och för stora filer.

Du måste vara väldigt nöjd med omfånget för att stå ut med alla de nackdelarna?

Absolut att jag är nöjd men vilken produkt är man 100% nöjd med? eller måste diskussioner alltid vara polariserade ;-) ? Som jag har förstått det så har D3300 panoramafunktion. Även om datamängden i D600 är mycket högre än i Iphone 5, vilket kanske omöjliggör kontinuerlig avläsning av sensorn i full upplösning så hade det ju kunnat finnas med i något efterled i kameran.

Skickade min på "garanti" Tredje gången som den var inne för rengöring på 14 månader. Kom tillbaka efter 13 kalenderdagar. Slutaren bytt och sensorn ren. Ingen kostnad. Nöjd så långt. Hoppas nu att det blivit bättre. Är jättenöjd med bildkvalitén så jag vill gärna ha den hemma och inte i Stockholm.

Åter efter service..

Äntligen dök min kära 600:a upp på kontoret. Blev glatt överraskad då jag angav min hemadress på serviceformuläret men i en medskickad lapp bad om att få den skickad till kontoret. Vips så stod den på skrivbordet. =) Har inte fått igång den än då jag är på kontoret.

Enligt rapporten:
"Grundlig rengöring av spegelhus, spegelmekanism och sensor. Förebyggande åtgärder är vidtagna för att reducera spridning/intrång av dammpartiklar. Var uppmärksam på att en spegelreflexkamera inte är fullständigt dammtät.
.....
Reparation/utbyte av slutare. Injustering och kontroll.
Uppgradering av mjukvara.
Utbyte av gummiklädsel."

Är lite fundersam på mjukvaran... har det kommit en ny?

/ Jonas

Cyberphoto säljer ut ett begränsat antal D600+batterigrepp för 13.990:-. Fick ett meddelande därifrån idag.
OM de kamerorna är helt åtgärdade redan från fabrik är det ju bra och ganska billigt för en 24mp FF.

Men om de inte är åtgärdade och man ska behöva skicka kameran på service så känns det mindre attraktivt.

Cyberphoto säljer ut ett begränsat antal D600+batterigrepp för 13.990:-. Fick ett meddelande därifrån idag.
OM de kamerorna är helt åtgärdade redan från fabrik är det ju bra och ganska billigt för en 24mp FF.

Men om de inte är åtgärdade och man ska behöva skicka kameran på service så känns det mindre attraktivt.

Cyberphoto anger på produktsidan att kameran är "kontrollerad och justerad av Nikon Nordic AB".

Äntligen dök min kära 600:a upp på kontoret. Blev glatt överraskad då jag angav min hemadress på serviceformuläret men i en medskickad lapp bad om att få den skickad till kontoret. Vips så stod den på skrivbordet. =) Har inte fått igång den än då jag är på kontoret.

Enligt rapporten:
"Grundlig rengöring av spegelhus, spegelmekanism och sensor. Förebyggande åtgärder är vidtagna för att reducera spridning/intrång av dammpartiklar. Var uppmärksam på att en spegelreflexkamera inte är fullständigt dammtät.
.....
Reparation/utbyte av slutare. Injustering och kontroll.
Uppgradering av mjukvara.
Utbyte av gummiklädsel."

Är lite fundersam på mjukvaran... har det kommit en ny?

/ Jonas

Jag har fått mjukvaran uppgraderad var gång jag lämnat in den trots att jag själv hade den senaste första gången. Låter ju som de resetar den och sedan uppdaterar till senaste firmwaren?

Numera uppger Nikon detta på sin sida sedan några veckor;

Men om flera dammfläckar fortfarande är märkbar i bilder som har tagits med en D600 på vilken ovanstående tjänst har utförts flera gånger, kommer Nikon att ersätta den med en ny D600 eller en motsvarande modell.

https://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/60030

Kan man förvänta sig att få sin D600 utbytt till en D610 nu? Jag tror inte på att bli ersatt med en ny D600... Min har varit inne 2 ggr för samma service och det sista har det börjat komma fläckar redan vid f5.6...

Hej, jag undrar om någon mer har problem med ljusmätningen, jpeg-motorn och vitbalansen..? Jpeg-filerna från min m43 olympus Epm2 ser som om de är färdigredigerade direkt ur kameran och det är väldigt enkelt att kompensera exponeringen vid olika situationer. Med D600 så är det stört omöjligt att förutsäga hur ljusmätaren ska läsa av scenen, ibland så kompenserar den utmärkt i en motljusscen och ibland gör den det inte.. Helt crazy! Med den lilla olympusen går det liksom förutsäga hur man ska kompensera innan bilden tas för man hur den ljusmätaren kommer reagera.. Sen till det här med jpegarna från D600.. Auto-vitbalansen är ju som alla vet helt fucked up.. Men det blir så konstiga färger även om jag ställer vitbalansen manuellt... Går det ställa in bättre i picture control eller? Usch jag är så trött på den här kameran, fantastiska raw filer om man använder Capture NX2 (i photoshop acr blir det nåt fel, kontrasten blir i standardläget lika hög som om om den skulle vara inställd på högsta, och drar man ner till lägsta är det fortfarande över normal-nivå.. ) Finns det man kan göra med ljusmätningsproblemet åtminstone? Eller det bara att lida några år till innan det är dags att byta upp sig?

Jag har samma problem med matrix-mätningen men tycker nog det ändå är bättre på D600 än D300 och D200, eventuellt har det att göra med det objektiv man har på. Men när man för att vara säkrast kör med manuell exponering på en modern kamera för 15.000 så känns det ju som att man skulle kunna förvänta sig bättre resultat med automatiken! Nikon F5 sades ju att den bara inte kunde exponera fel oavsett vilket ljus det var, det vore ju konstigt om dagens kameror exponerade sämre än den. Det kan ju också vara att man som fotograf förväntar sig för mycket av automatiken idag än man gjorde när man fotograferade med film och ofta helst trippelkontrollerade exponeringsinställningen innan man tryckte av.
Har D600:an underexponerat så är det ju oftast inga problem men har man överexponerat är det ofta kört att få tillbaka informationen i de ljusaste partierna. Undrar om D800 har samma problem?

Angående vitbalansen så vet jag inte nån bra lösning, annat än att fota i raw och sen redigera på en bra skärm.

Har också haft väldiga problem med ljusmätningen på min D600, har gjort mig helt tokig emellanåt då jag gillar att fota i motljus. Bilderna blev ideligen över- eller underexponerade trots försök med exponeringskompensation. Hade aldrig det problemet med min D80 och samma objektiv. Vet inte om det är FX-skillnaden som kanske gör det? Men har haft problem med ljusmätningen även i mer "normala tillstånd" och har läst om ett fåtal med samma problem.

Vitbalansen har jag dock aldrig haft problem med mer än vanliga Nikon-kalla bilder, men fotar i Raw å andra sidan.

--------------
Fick btw utbytt min D600 mot en D610 idag, inte tack vare Nikon utan Media Markt då Nikon ville envisas med att för tredje gången byta ut slutaren till ingen nytta... Jag bad Nikon om att bara få den utbytt men det ville de inte, men när jag tog den till MM gav de själv förslag om att be Nikon återköpa den och dem lyssnade Nikon på, tack och lov. MM här hade haft in totalt 3 D600 med samma problem.

Var det med anledning av exponeringen du lämnade in din D600:a? Man kanske skulle ta och prata med Nikon om saken och höra vad de säger.
Har du hunnit testa D610:an?
I mitt fall så blir jag mest frustrerad över att det är så oförutsägbart och svårt att korrigera med exponeringskompensation, även i vissa fall tillsynes enkla motiv.

Var det med anledning av exponeringen du lämnade in din D600:a? Man kanske skulle ta och prata med Nikon om saken och höra vad de säger.
Har du hunnit testa D610:an?
I mitt fall så blir jag mest frustrerad över att det är så oförutsägbart och svårt att korrigera med exponeringskompensation, även i vissa fall tillsynes enkla motiv.

Nej, det var pga oljeproblemet. Har inte hunnit testat D610 så mycket än, men återkommer med resultat när jag gjort det.

Har ikväll äntligen fått tid att testfota lite med D610 och ljusmätningen fungerar såhär långt som den ska både på spot och på matrix, även i motljus.

D600 ljusmätte konstigt lite för ofta i alla lägena för att det skulle vara normalt. Dock misstänker jag att problemet blev som värst med min D600 efter att den hade varit på sin andra service i höstas. Så har du servat din nyligen kan det vara bra att påpeka det till Nikon.

Men redan från köpet ljusmätte den konstigt. Jag har .tex. aldrig kunnat fota i motljus då den varje gång ljusmätte helt uppåt väggarna. Visst är det ett knivigt läge men med tidigare kameror har det bara varit att välja M-läge, ljusmäta, ställa in och köra och sedan kanske finjustera lite. Men det ville aldrig bli riktigt bra med D600:an, ideligen underexponerat på objektet trots rattande, gissande och kliande i huvudet över varför det hela tiden blir fel.

Efter servicen i höstas ljusmätte den konstigt extrem ofta även vid helt vardagliga bilder. Slutaren hade bytts ut så felet kanske låg hos den med i kombination med ljusmätningen. Kanske stängdes inte slutaren som den skulle? T.ex. fotar jag i huvudsak i A-läget och ofta med öppen bländare och kameran kunde ibland välja slutartider på typ 50 mitt på ljusa dagen. För att i nästa stund underexponera istället. Eh...? Så man får skifta till M-läget och ratta rätt och helt ignorera den ljusmätning som kameran uppger.

Ljusmätningen verkade leva sitt eget liv helt enkelt. Ungefär som att den inte ljusmätte efter det jag fokuserade på utan någonting helt annat och ger en fel information att ställa in. Typ; "Nu ska du ställa in 100 i slutartid för att få rätt exponerad bild" när man sedan efter att bilden är tagen ser att det ska vara någonting helt annat än vad kameran tycker. Så vet inte vad felet var. Ljusmätning? A-läget? Slutaren (förutom oljespottandet)? Eller kombination?

Men ska köra D610 ordentligt varm imorgon i alla möjliga olika ljus så återkommer efter helgen mer utförligt.

Finns för övrigt en intressant kommentar om problemet med D600ans ljusmätning längst ner i detta inlägg.
http://betterfamilyphotos.blogspot.se/2012/09/experiments-on-nikon-d600-exposure.html

Jag har gått från D90 till D600 och upplever en helt brutal förbättring. På D90 behövde jag kompensera ofta, så fort det var lite mörkt, snö-landskap eller dylika scener men det tycker jag inte alls att jag behöver på D600.

Händer fortfarande att jag kompenserar som på "D90-tiden" och förstör för mig själv.

Undrar om det är firmware-relaterat?

Har själv en D600 som också har varit inne på slutarbyte hos Nikon. Exponerar bra både före och efter slutarbytet så jag gissar att det måste vara/ha blivit något fel på din kamera.

Olja på sensor

Har haft min D 600 inne på reklamations-reparation för tredje gången nu. Oljefläckar!
På reparationsföljesedeln som följer med tillbaka har det varje gång varit damm som åtgärdats, inte oljefläckar. Har Nikon ngn strategi med detta att inte nämna oljefläckar vid sitt rätta namn? Eller är det damm som tagits bort och att den inbyggda sensorrengöraren inte fungerar mot damm och borde bytas ut?
Något som retar är "tipset" att kameran inte är fullständigt tät och att damm kan tränga in igen. Dvs. felet är i princip mitt eget som använt kameran i fel miljö. Hade f.ö. inget damm på sensorn denna gång.

Dessutom är arbetet bokfört som "Goodwill" och inte enl konsumentlagen alltså.

Hälsningar Johan.

Har haft min D 600 inne på reklamations-reparation för tredje gången nu. Oljefläckar!
På reparationsföljesedeln som följer med tillbaka har det varje gång varit damm som åtgärdats, inte oljefläckar. Har Nikon ngn strategi med detta att inte nämna oljefläckar vid sitt rätta namn? Eller är det damm som tagits bort och att den inbyggda sensorrengöraren inte fungerar mot damm och borde bytas ut?
Något som retar är "tipset" att kameran inte är fullständigt tät och att damm kan tränga in igen. Dvs. felet är i princip mitt eget som använt kameran i fel miljö. Hade f.ö. inget damm på sensorn denna gång.

Dessutom är arbetet bokfört som "Goodwill" och inte enl konsumentlagen alltså.

Hälsningar Johan.

Har du några demobilder?

Det syns ju tydligt om det är oljefläckar och då är det bara att stå på sig. Ring dom, be att få skicka demobilder och stå på dig. Jag fick min utbytt efter tredje vändan. Jag skrev som det var att mitt exemplar har haft problemet sen dag 1 och att jag nu ville ha en permanent lösning. Nikon skickade mig en D610 till slut. Lite tråkigt dock att det skall krävas tre besök innan det är åtgärdat. Det är ju inte direkt någon överrasking för Nikon att problemet existerar.

Det här med tre försök att åtgärda ett fel är i enlighet med konsumentköplagen, så det är nog troligt att Nikon lutar sig mot den även om de inte säger det högt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar