Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D60

Produkter
(logga in för att koppla)
Saken är ju den att SD-kort är en sedan länge djupt inarbetad industristandard i konsumentsegementet. Likaså är CF-kort industristandard i proffskamerasegmentet.

Detta grundläggande förhållande gör att det är omöjligt att sätta CF-kort i instegsmodellerna. Problemet är dessutom minimalt med tanke på vad minneskort kostar nuförtiden. Och även proffsfotografer har väl kompaktkameror som bara tar SD-kort, så de måste köpa SD-kort i vilket fall som helst.
 
En annan anledning till SD-korts valet skulle ju kunna vara att målgruppen för kameran snarare är kompaktägarna och inte D200-ägarna som vill ha ett smidigt andrahus. Hur billigt det än kan tyckas vara med minneskort så underlättar det om man kan fortsätta använda sina gamla kort.
 
Hur billigt det än kan tyckas vara med minneskort så underlättar det om man kan fortsätta använda sina gamla kort. [/B][/QUOTE]


exakt, och där har du min poäng.
JB
 
Fogel70 skrev:
Även de snabbaste CF-korten är en flaskhals på många systemkameror.
Vilka kameror tänker du på då? Såvitt jag vet är det kamerans interna överföringshastighet, inte kortens, som begränsar seriebildtagningen på moderna konstruktioner som Canon 40D och Nikon D300.
 
jonasy skrev:
Jag tror du helt missar poängen med denna kamera. Avsikten är inte att vara "bäst" utan att ha en kamera som tilltalar förstagångsköpare av DSLR. Med tanke på vilken succé D40 är så verkar konceptet väldigt lyckat.
D40 hade ok specar för sin tid. Jag pratar om att vara bäst på någon mätbar punkt!

jonasy skrev:
Inga köpare (nåja, några finns det ju alltid) av kameror i denna klass kommer bry sig om antalet fokuspunkter (ärligt talat, hur många använder du själv?) eller bilder per sekund. De kommer att tycka kameran är raketsnabb. Megapixelhysterin tror jag att färre och färre bryr sig om.
Håller inte med. Det finns tiotal kameror i detta segment och då måste man välja. Något måste man ju utgå ifrån och eftersom nybörjare saknar kunskap om vad han/hon behöver utgår de från specarna som finns bredvid prislappen (i den ordning): antal Mpx, Live View, AF punkter, fps. Det står inget om "bildkvalitet" eller mätarens konstruktion (som adam menar). P.S. Jag använder alla 51 punkter men skulle kunna klara mig med 1. :) Men jag vet vad jag vill ha.

jonasy skrev:
Inbyggd antiskak bryr sig heller ingen D60-köpare om, de har ju VR i kitobjektivet och komplementet 55-200 och bryr sig knappast om hur det funkar rent tekniskt. Batterigrepp likaså, ointressant feature för den stora massan.
Någon drömmer kanske om att han/hon kommer att köpa andra objektiv som inte har VR (billigare än med VR). Samma gäller batterigrepp. Fattar inte att folk köper ett men kommer ihåg hur det tjatades om avsaknaden av BG på D70, D40 etc... Håller annars med om att det inte är det viktigaste för förstagångsköparen. Det viktigaste nämnde jag i föregående stycket.

jonasy skrev:
För en vanlig konsument kan in-camera redigering av bilderna (häftiga filter! wow!!) vara av större betydelse än för dem tekniskt mumbo.
Det är möjligt. Finns det motsvarighet hos konkurrenterna?

jonasy skrev:
Det som till stor del kommer avgöra är priset och hur den ligger i handen (sen så har ju Nikon samma fördel som Volvo har när folk skall köpa bil, dvs namnet är välkänt och inger stort förtroende). Där har Nikon sin fördel som kommer att göra D60 bästsäljande i klassen.
Håller med, namnet väger tungt. Men jag skrev det i min inledande post: vad finns det förutom namnet och remmen? Hur det ligger i handen är subjektivt.

Däremot tyckte jag om adams argument med Jenifer. Man måste sakna teknisk intresse helt för att köpa en kamera som på pappret ligger under jämfört med konkurrenterna på samtliga punkter.

Efter annonseringen av A300 och A350 syns det ännu tydligare. Kit med 18-70 för $800 och riktig Live View är inte illa. Bravo Sony!

För att sammanfatta: försäljningen av d60 kommer mycket att bero på hurpass Nikon lyckas med marknadsföringen av "litenhet" och "smidighet" som egentligen enda argument för att köpa kameran som jag ser det. Och på köparnas förtroende på Nikon som kameratillverkare.
 
ErlandH skrev:
Vilka kameror tänker du på då? Såvitt jag vet är det kamerans interna överföringshastighet, inte kortens, som begränsar seriebildtagningen på moderna konstruktioner som Canon 40D och Nikon D300.

De snabbaste korten klarar 45 MB/s medan D3:an klarar 36,5 MB/s.
 
http://www.kenrockwell.com/nikon/d60.htm

Här har du en länka att läsa för att belysa kameran från en annan sida. Man måste se allting utifrån vad man får för pengarna Beträffande Sony och för den delen de andra konkurenterna, förutom Minolta som konkade, så har de om jag inte minns fel alltid haft modeller som "på pappret" varit minst jämnbördiga med Nikon /Canon kameror. Marknaden har inte anammat dessa och vid tester har man alltid funnit att de inte räckt ända fram. En kameras uppgift är trots allt att leverera bilder.

Sedan vill jag med skärpa påpeka att det är tack vare dessa"lågbudjetprodukter" som enligt vad somliga tydligen tycker "marknadsförs fram" till en aningslös allmänhet som vi andra mer intresserade och kunniga ;-) över huvud har några kameror att köpa för någorlunda billiga penningar. Ingen tror väl att företag som Canon och Nikon utvecklar och säljer spetsteknologi av idiella själ. Hade man inte en stor försälningsvolym på "budgetkamerorna" där man kan dra in stålarna blev det nog inte mycket gjort. Så i sället för att spotta på ex Nikon för att deras instegsmodell inte har allting inklusive kaffebryggare ;-) kanske vi i stället skulle hjälpas åt att lyfta fram den så att den säljer bra. Det är den säkert värd, se länken ovan. Genom detta kommer det in flis till Nikon så att Ni som ännu inte ens hållit i en D3 men likväl (på anan plats) sågar den fullständigt kan få sin efterlängtade D3 x, eller kanske D3 xs med inbyggd GPS, TV, komradio och 25 700 pixlar. Allt för 35 0000!
Mvh
JB
 
ErlandH skrev:
Vilka kameror tänker du på då? Såvitt jag vet är det kamerans interna överföringshastighet, inte kortens, som begränsar seriebildtagningen på moderna konstruktioner som Canon 40D och Nikon D300.
Det är förvisso sant, men det jag menar är att minneskorten är bra mycket långsammare än den hastighet som kamerorna kan få fram bilderna i.
 
Fogel70 skrev:
Det är förvisso sant, men det jag menar är att minneskorten är bra mycket långsammare än den hastighet som kamerorna kan få fram bilderna i.
Där har du nog fel, åtminstone om vi talar om kameror i någorlunda normala prisklasser. Se för övrigt Tores inlägg lite längre upp.
 
ErlandH skrev:
Där har du nog fel, åtminstone om vi talar om kameror i någorlunda normala prisklasser. Se för övrigt Tores inlägg lite längre upp.
Canon 40D tex skulle nog behöva närmare 100MB/sek för att inte bildlagringen skulle bli en flaskhals. Nu får man ju nöja sig med de bilder som ryms i buffertminnet eller sänka kvaliten på bilderna.
 
Fogel70 skrev:
Canon 40D tex skulle nog behöva närmare 100MB/sek för att inte bildlagringen skulle bli en flaskhals. Nu får man ju nöja sig med de bilder som ryms i buffertminnet eller sänka kvaliten på bilderna.
Visst, kameran kan producera data i hastigheten 100 Mb/sek ungefär. Men det är kameran som sätter gränsen för skrivningen på kortet. Den kan inte skriva snabbare än motsvarande ett Extreme 3-kort. Att använda Extreme 4 är att, så att säga, elda för kråkorna; det går inte snabbare.
 
Skillnad?

Jag har inte läst nå nogrannt men jag ser ingen större skillnad mellan denna och D40x ? Vad är det som är så nytt och bättre/sämre med denna ?
 
Re: Skillnad?

grip skrev:
Jag har inte läst nå nogrannt men jag ser ingen större skillnad mellan denna och D40x ? Vad är det som är så nytt och bättre/sämre med denna ?

Ken Rockwell har skrivit en sammanfattning, se http://www.kenrockwell.com/nikon/d60.htm , läs under "New".

Per.

PS. Han sammanfattar skillnaden elakt så här:
"The D60 exists to allow Nikon to sell a camera in the $750 price range to less experienced people who feel better spending $750 on a camera than spending $470 on the superior D40." DS.
 
Re: Re: Skillnad?

perstromgren skrev:
Ken Rockwell har skrivit en sammanfattning, se http://www.kenrockwell.com/nikon/d60.htm , läs under "New".

Per.

PS. Han sammanfattar skillnaden elakt så här:
"The D60 exists to allow Nikon to sell a camera in the $750 price range to less experienced people who feel better spending $750 on a camera than spending $470 on the superior D40." DS.

1) Det är Ken Rockwell. Är nog inte många som håller med honom om att D40 är superior...det är hans åsikt, och bör tas med en rejäl nypa salt.

För övrigt besvarar det inte frågan vad skillnaden mellan D60 och D40x är...

Skillnaden mellan D60 och D40x är i princip antidamm-funktion och bättre mjukvara. Eftersom D60 ligger på samma pris som D40x är det nog värt att köpa den om man tänkt köpa D40x, men om man har D40x är det svårt att motivera ett byte då det i allt väsentligt är samma kamera.
 
Re: Re: Re: Skillnad?

mannbro skrev:
1) Det är Ken Rockwell. Är nog inte många som håller med honom om att D40 är superior...det är hans åsikt, och bör tas med en rejäl nypa salt.

För övrigt besvarar det inte frågan vad skillnaden mellan D60 och D40x är...

Skillnaden mellan D60 och D40x är i princip antidamm-funktion och bättre mjukvara. Eftersom D60 ligger på samma pris som D40x är det nog värt att köpa den om man tänkt köpa D40x, men om man har D40x är det svårt att motivera ett byte då det i allt väsentligt är samma kamera.

Läste du texten jag länkade till? Där sammanfattar Rockwell i tre punkter skillnaden. Den citerade texten är givetvis en hårdragning från hans sida, vilket alla givetvis inser.

Per.
 
Senast ändrad:
Den går att köpa i Sverige. Jag är beviset, fick ett samtal idag om att den finns för avhämtning :)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.