Annons

Nikon D60 - objektiv

Produkter
(logga in för att koppla)
En stor fördel med att köpa något av de två stormärkena (canon och nikon) är att begagnatmarknaden på tillbehör och objektiv är mycket större, vilket är positivit om ens ekonomi inte är så bra.

Detta kanske har ändrats, men då begagnatmarknaden styrs av hur många som använder märket och canon och nikon har flest användare så ter det sig logiskt att det inte har ändrats.

hur en genom tid bakåt urdålig tillgång på på ny stabiliserad Af optik till Nikons startseriekameror skulle kunnat bygga en stor begmarknad blir intresant att se dig visa...

hur en genom tid bakåt urdålig tillgång på på ny stabiliserad Af optik till Nikons startseriekameror skulle kunnat bygga en stor begmarknad blir intresant att se dig visa...

Hört talas om framtid? Nu har jag dålig koll på fattningarna på nikons optik då jag själv använder canon, men om det stämmer att de har ändrat fattningen så att deras äldre optik inte fungerar på de nyare kamerorna så har dom ju gjort en ordentligt dum tabbe. Men som sagt, framtid.

Hej

Jag är helt ny på det här med systemkameror och ska köpa en D60.
Nu undrar jag om jag bara ska köpa till 18-55 VR, eller köpa paketet som även innehåller 55-200 VR.

När använder man 55-200, och när använder man 18-55???

/Fia
Klistrar in lite gammalt:
Det finns inga dåliga systemkameror på marknaden i dag.

För ALLA systemkameror så gäller att fin optik är mycket dyrare än huset.

Så välj ut de optiker du är intresserad av utan tanke på kostnader. Titta sedan på de olika märkena hur mycket det kostar.
Kolla sedan om det över huvudtaget finns begagnat. Utbuden är väldigt olika för olika märken.

Titta också på blixtutbuden.

Känn efter hur den ligger i handen.

Nä, du kommer troligtvis inte köpa dessa optiker med en gg, kanske aldrig. Men OM ditt intresse växer så kommer också suget efter dem att öka och DÅ är det bra om man har tänkt till före.

MEN OM du köper en kamera för att använda den MYCKET och den kommer följa med på stranden, skidåkningen klättring osv så kan det vara smart att välja med priset i första hand. Det är inte roligt att inte kunna ta med kameran för att man är alltför rädd om den.

Personligen hade jag inte köpt en D40/D60 pga att de inte har AF-motor i huset och det minskar mitt begagnade Nikon-utbud radikalt.

Vet du redan nu att du i princip inte är intresserad av dyr optik så hade jag utan tvekan valt ett märke med bildstabilisering i huset.

Hört talas om framtid? Nu har jag dålig koll på fattningarna på nikons optik då jag själv använder canon, men om det stämmer att de har ändrat fattningen så att deras äldre optik inte fungerar på de nyare kamerorna så har dom ju gjort en ordentligt dum tabbe. Men som sagt, framtid.
Nej det stämmer inte

Vadå framtid?? Där finns ingen af stabiliserad optik knappt bakåt i tid..Du påstod ju man skulle köpa för det finns så mycket beg.. Så detta argument du uppgav var ju enbart en myt om begmarknad och inget annat för en köpare av en D60...

och det nya växer sakta.. Men är fortfarande inte bra... Sök med Af samt stabilisering...

Även Canons oerhörda objektivöverlägsenhet urtunnas rätt tydligt då man skall ha optik med stabilisering beg.Men Canons begutbud med stabilisering är bättre än Nikons trotts allt...

Asså.. varför inte välja "krigen" där man har något att kriga med.. Något som kan konkurera med mer än ett märkesnamn..

Nikons startseriekameror är helt enkelt långt ifrån bästa valet en nybörjare kan välja..

Däremot då man kommer uppåt till D90 med den hyfsade prisättningen den fått så... Men handen på hjärtat allihopa.. var ärliga i alla fall en enda sekund här...

D60 skulle aldrig aldrig aldrig ALDRIG någonsin en Nikonmäniska eller Canonmäniska råda någon köpa om den hetat Sony D60... Jag hävdar garanterat.. ALDRIG.....

Den som är riktigt ärligt kan nog i det ljuset i alla fall känna inombord att man är of line här.. För skulle man råda till inköp av en Sony D60 så vore det solklart så att varenda en skulle skrika ut Sony A300 i varenda tipstopic.. För så överlägsen är faktiskt en A300 med det pris funktion växtkraft den har mot en model Sony D60....

men nu heter den inte Sony D60. Utan Nikon D60... Då så är det skillnad...

jaja.. jag skiter egentligen i om folk vill handla handikappade kamerahus med inte ett smack bättre prestanda utan snarare tvärt om bara för dom har en poppis märkesnamn...

men hoppas folk väljer sina sambos o fruar män utifrån andra kriterier än namnet...Samt att kompisarna som ger sina polare tips och sådant runt den "nya" inte enbart bortser rätt stora fel och brister för den nya har "rätt namn"...trotts dom innerst inne vet att den där andra vore klart bättre för polaren... men.. Den heter ju fel..

Mvh
Tobbe.

Viktor Olsson

tack för ditt inlägg där du sa ifrån ovan!!! Stort tack..!!!

Jag är personligen rätt less dessa språkpoliser.. men dom är oftast fega små mäniskor...Och då man ser folk som du trotts vi debaterar gå emot sådana små mäniskor så blir man glad...

Tack igen...

Med varma hälsningar
Tobbe...

Vadå framtid?? Där finns ingen af stabiliserad optik knappt bakåt i tid..Du påstod ju man skulle köpa för det finns så mycket beg.. Så detta argument du uppgav var ju enbart en myt om begmarknad och inget annat för en köpare av en D60...

och det nya växer sakta.. Men är fortfarande inte bra... Sök med Af samt stabilisering...

Även Canons oerhörda objektivöverlägsenhet urtunnas rätt tydligt då man skall ha optik med stabilisering beg.Men Canons begutbud med stabilisering är bättre än Nikons trotts allt...

Jag har ingen optik med stabilisering och klarar mig väldigt bra ändå faktiskt :) Stabilisering är förvisso en bra funktion, men optiken utan är lika bra optiskt och jag har inte pengar att köpa optik med funktioner som jag egentligen inte behöver, då jag - precis som trådskaparen - har väldigt dåligt med pengar. Man kan ju inte räkna bort all optik som saknar bildstabilisering.

Jag tror dock du har en poäng, jag tror inte någon hade rekommenderat sony d60 heller. Personligen så har jag ingen bra koll på dagens kameror, då jag precis har börjat fotografera igen efter ett uppehåll på ett par år. Jag skulle aldrig rekommendera en kamera till någon personligen, då det viktigaste för mig är att kameran ligger bra i handen och det är olika från hand till hand. Sen om den har stabilisering i huset, eller aningen aningen mindre brus vid höga iso - det kvittar faktiskt :)

Ja folk som klagar på hur andra stavar irriterar mig rätt mycket, så du behöver inte tacka, att ha folkvett gör än inte till någon som förtjänar tacksamhet :)

MVH Viktor

Problemet är nog din fanatism som sänker nivån i denna tråd.
Frågan gällde optik och inte val av märke.!
D60 är precis lika bra entry kamera som vilken annan som helst och hon har gjort valet och det är ett bra val .. precis som vilken annan DSLR oavsett tilverkare hade varit, varken du eller jag vet hur hon skall använda kameran eller hur hennes ambitioner ser ut för framtida fotografering. Frågan gällde aldrig det.

Pinsam sandlåda

Hej Fia ! Kom gärna tillbaka om du behöver mer hjälp och strunta i märkesbråket här
och tycker att ni som sitter här och bråkar borde skämmas för tjejen vill
ha lite hjälp om sitt kameraköp,hon verkar ju redan tröttnat och lämnat
sin tråd hon skapade !

Ser du använder en Eos 1000D... Och den har ett snäpp bättre isohantering än Sony A200 (A300 också troligen då det är "samma" kamera som A200 som det sägs) enligt bilder man kan titta på Och den är enkelt synligt bättre än en Nikon D60..Så där finns skäl att ta med brushanteringen som en fördel man kan välja utifrån som en parameter..

Och hade du använt stabiliserad optik hade du kunnat ytterligare tillgodogöra dig än mer av den bättre isoförmågan..

Den ända kamera som kan egentligen ta upp kampen mer jämnbördigt med Canons isohantering almänt sett är väl Pentax i startkamerasegmentet. Men då har Pentax en föedel ändå pga sin stabilisering som alltid finns där..Vilket är det som gör jag alltid har med Pentax som råd före just Canon.....Sedan kommer Sony en bit efter där i isokapasitet.men med en del viktiga direktfunktioner samt oerhört lättåtkomligt annat via Fn som gör kameran ytterst enkel av växa med..Och just då A 300 då som blir enligt mig totalvinnaren pga den dessutom sjukt väl fungerande live viewen.Och optikkompabiliteten .....Där är i prinsip hela bilden av hur jag för min del tittat på kamerorna som helhet.. Därför kommer också Sony/Pentax upp där alltid från min sida.....

Medans Nikon D60 är helt enkelt sist av dom...Redan vid Iso 800 har det suddats så hårt om man tittar på DPreviews bilder via förstora sidan till 200% så den kan inte anses vara så bra som den påstås vara...Utan högst sagt en tillräkligt duglig kamera mer än den superkamera den sägs vara..

http://www.dpreview.com/reviews/sonydslra200/page17.asp

Och att den sedan är högst begränsad i funktioner som gör den svår att växa med.. Samt en optikfråga som jag förstår ingenting av egentligen hur ett sk erfaret kameraföretag kan ens trassla in sig i. Ja om det inte va för tjäna mer pengar vill säga.. För kundvänligt är det ju inte deras konstiga labbande med optiken af stabiliseringar osv osv.. helsjukt enligt mitt tycke som konsument.. Hur som helst så blir Nikons startseriekameror helt enkelt i mina ögon sämsta valet av alla helt tvärt om detta att den skulle vara bäst...Och hade den hetat Sony D60 hade garanterat ingen enda någonsin sagt att man skulle köpa just denna kamera någonsin...

och just därför anser jag detta resonemang tillför samt tillhör topicen dessutom här....

Och anser man inte en nybörjare skall ha chansen att se mer på sitt val innan man handlar så är det konstigt.. Likaså är det ju inte direkt sunt att ev lämna sin topic för det blir diskutioner som rör sig runt det man tänkt sig köpa.. Det är väl snarare bra kan man tycka...

Mvh
Tobbe.

Problemet är nog din fanatism som sänker nivån i denna tråd.
Frågan gällde optik och inte val av märke.!
D60 är precis lika bra entry kamera som vilken annan som helst och hon har gjort valet och det är ett bra val .. precis som vilken annan DSLR oavsett tilverkare hade varit, varken du eller jag vet hur hon skall använda kameran eller hur hennes ambitioner ser ut för framtida fotografering. Frågan gällde aldrig det.

Pinsam sandlåda

fanatism??

Påvisa att jag har fel i mina åsikter / Tankar så skall jag givetvis omvärdera det jag skriver....

En del rätt erfaret folk här har försökt redan. Till och med yrkesfotografer... Du kanske kan lyckas där andra har misslyckats.. DVS påvisa en enda fördel med Nikons startseriekameror mot pentax sony samt även Canon ..Men kan du det så är det ett litet under du utför anser jag . För Nikon har i segmentet Startnivåkameror inte en ända sak dom är bäst på mer än reklam samt medialt mode runt märket...

Att sedan alla kameror tar bra bilder är ju inte frågan om.. Det gör även en fickkamera idag....men för en systemkamera skall vara bra tror jag dom flesta har betydande mer parametrar som bedömningsgrund för vad som gör en kamera bra samt värd att bygga på...

Oj, vilket engagemang. Kul att läsa!

Anledningen till att jag bestämt mig för D60 är att den kändes perfekt i mina ganska små händer. Jag har hållt i säkert 20 olika kameror...men D60'n kändes bäst.
Problemet för mig är nog inte kvaliteten på bilderna, jag skulle säkert blivit nöjd med alla de 20 olika kamerornas bildkvalitet...så jag gick efter känslan i händerna.

När jag var i butiken så försökte jag få försäljaren att förklara lite om de olika objektiven, men han var väldigt opedagogisk och krånglig tycker jag.
I den här tråden har jag fått mycket bättre svar, TACK!

/Fia

Det är ett bra skäl att välja den kameran!! Känns den bäst så är den ju så också.. Oavsett funktioner..

Att säljaren var "opedagogisk" kan bero på att är man inte Nikonkunnig så är optikfrågorna runt just Nikon en härva som man inte lär sig på en fem min i en butik med en stressad säljare....

Hej Fia ! Du har helt rätt-kändes den bra att hålla i för dina händer så har du
gjort ett bra val ! Objektiven du beskrev passar utmärkt till den här
kameran eftersom båda har VR ! Kör på detta,du kommer att bli nöjd och
lycka till......................!

Lägg ner teknikkriget nu.
Som nybörjare har man annat att bry sig om än 10%mindre (taget rent ur luften som exempel. Ingen behöver dra igång något om den siffran) brus.

Trådskaparen ville ha information om objektiven, inte om kameran.
Det viktiga är att man får sin kamera och har kul med den.
Ni vet ALLA att både kamera och optik kommer att bytas ut om intresset fortsätter. Saker köps och säljs, oavsett om dom är dåliga eller bra.

Sofia!
Den kamera som ligger bäst i dina händer är rätt kamera, oavsett märke, och jag tror du kommer få många roliga stunder med de två objektiv du nämnde.
Lycka till.

ANNONS
Köp Fujifilm GFX100S II hos Götaplatsens Foto