Skrotografen
Avslutat medlemskap
16-85 ÄR bättre än 18-105, känner flera stycken inkl mig själv som konstaterat det fakta!!!!!!!!!! 18-105 är ett fattigmans instegskit objetiv. Så visst har objektiven stor del i bilden.
Plusmedlemskap kostar 349 kr per år
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Nu blåljuger du! Jag har aldrig påstått att de skulle vara likvärdiga.
Det jag påstår är att antalet megapixlar har en ganska liten relevans för bildkvaliteten. Det hela kokar ner till Nyquist-Shannons samplingsteorem. Du kan ta en bild i 400 megapixlar om du vill, men om resten av ditt system inte håller samma upplösning så kastar du bara bort minnesutrymme. Det enda som händer är att man tydligare kan se oskärpa och optiska felaktigheter.
Jag är nöjd med min D5100, men att påstå att jag älskar den är en grov överdrift, nästan en förolämpning. Den gav bra utdelning för de pengar jag gav för den, men den är långt ifrån perfekt. Eftersom jag ändå skalar ner nästan alla bilder innan jag använder dem så har jag inget behov av högre upplösning. Däremot har D800 många funktioner som jag skulle sätta stort värde på.
Håhå jaja. Du är uppenbarligen inte bekant med herrarna Nyquist och Shannon.
Jag kan jämföra bilderna från min IXUS 970 IS med bilderna från min D5100 också. Skillnaden är himmelsvid, men det beror inte på skillnaden i upplösning.
Exakt! Jag har själv "åkt dit" på den punkten. Jag blev förvånad över hur mycket bättre bilder jag kunde ta med min nya 16-85mm jämfört med min gamla 18-105mm. Bildkvalitet sitter till 90% i optiken, inte i sensorn.
16-85 ÄR bättre än 18-105, känner flera stycken inkl mig själv som konstaterat det fakta!!!!!!!!!! 18-105 är ett fattigmans instegskit objetiv. Så visst har objektiven stor del i bilden.
Eftersom 16-85 är så dyrt intalar sig många att det nog måste vara bättre. Testerna säger däremot motsatsen.
Jag ger upp! Det är som att försöka övertyga en audiofil att blyisolerade kablar inte ger bättre ljudkvalitet.Faktum kvarstår, pixlar spelar roll för bildkvalitet, det är ett faktum. Och sensorn har väldigt stor del i bildkvalitet. Släng på samma bra optik på en aps-c och jämför med en fullformat D800.... skillnaden ÄR betydlig.
Jag har provat båda. Jag bytte upp mig från 18-105 till 16-85 i mellandagarna. Jag gjorde det för att jag ville ha ett objektiv med mindre distorsion och med fokusskala så att jag har någon aning om vad jag fokuserar på när jag tar nattfoton. Att det dessutom var märkbart skarpare blev en positiv överraskning. Därmed inte sagt att 18-105 är dålig. Jag upplevde den inte som oskarp förrän jag bytte.Har också fått uppfattningen att 18-105 är en riktigt bra kitoptik, steget över 18-55. 16-85 är ju däremot mer gedigen o välbyggd med lite mer vidvinkel. Ljusstyrkan skiljer ju inget
Har också både 18-105 och 16-85 och jag tycker mig nog se en skillnad till 16-85:ans fördel på en D7000. De tidigare D300 eller D80 var mer förlåtande.
En betydligt knivigare fråga: Vilket blir bäst på tele av en D5200 (DX 24 Mp) med ett 70-200/2.8 eller en D800 med samma objektiv men med en TC-20E3 telekonverter?
Enligt DXO är pixlarna i en D5200 i princip lika bra som de i en D800 på att samla ljus (använd "Screen" istället för "Print" för att få enskilda pixlars egenskaper istället för hela sensorns i DXO). Det innebär att man med en D5200 skulle kunna använda bara mittendelen av bilden och då 16 av de 24 Mpixlarna. Detta ihop med DX 1.5 ggr mindre sensor gör att man får ca. 2 ggr "digital zoom" och alltså motsvarande 400 mm med ett 70-200.
Med en D800 måste man använda en telekonverter för att få 400mm och då är också objektivet ett 5.6. En D800 har många fler ungefär lika bra pixlar som D5200 men de måste arbeta med ett ljussvagare objektiv som dessutom antagligen är lite mindre skarpt med konvertern.
Räknade jag fel i hastigheten eller är det bättre att köpa ett D5200-hus istället för en konverter?
Resultatet för 70-200/2.8 + TC-20E3 är med nöd och näppe godkänt, om ens det på en D800, jag skulle inte rekommendera någon att använda det. Så att delförstora istället är nog en bra tanke
Hoppas du inte tar illa upp men är det där med ergonomi så viktigt? Jag menar om du jobbar som proffsfotograf och behöver snabbt komma åt vissa funktioner snabbt eller så då är det ju en sak. Men inte känns väl en kamera så obehaglig att hålla i jämfört med en annan?....... jag skulle aldrig stå ut med en kamera som D5200 på grund av bristen på ergonomi och funktioner.....
Hoppas du inte tar illa upp men är det där med ergonomi så viktigt? Jag menar om du jobbar som proffsfotograf och behöver snabbt komma åt vissa funktioner snabbt eller så då är det ju en sak. Men inte känns väl en kamera så obehaglig att hålla i jämfört med en annan?
Hoppas du inte tar illa upp men är det där med ergonomi så viktigt? Jag menar om du jobbar som proffsfotograf och behöver snabbt komma åt vissa funktioner snabbt eller så då är det ju en sak. Men inte känns väl en kamera så obehaglig att hålla i jämfört med en annan?
Hoppas du inte tar illa upp men är det där med ergonomi så viktigt? Jag menar om du jobbar som proffsfotograf och behöver snabbt komma åt vissa funktioner snabbt eller så då är det ju en sak. Men inte känns väl en kamera så obehaglig att hålla i jämfört med en annan?
Jooooo, men visst är det skillnader. Men ex mellan en D700, 5D eller en D800 där storleksförhållandena är lika spelar det väl mindre roll när man väl är igång och fotar. Men när det är två olika storleksstandarder tycker i alla fall jag att det gör mycket. Speciellt när man jobbar med objektiv som 24-70 eller 70-200. På en D5200 tror jag det skulle börja knirra o knarra i plasten rätt fort om man körde mycket med tunga objektiv.