Jag för min del tror som jag skrev för länge sedan i nått inlägg på nått forum att Nikon satte fel pris på D90.. Den vart helt enkelt för lågt satt i pris. . Så det är nog inte den nya som har "fel" pris utan att den "gamle" D90 sattes för lågt om man vänder på steken på så sätt.....
Och ser man det så. Ja då blir inte priset för den nya i starten så ohyggligt konstigt.. Utan mer förklarligt..Undrar om inte det blir D90 som tar ett skutt upp senare i pris med en ev efterträdare.. kanske heter den då D7000. Om man tänker att D5000 kan vara D50.. bara funderingar.. inget annat..
Men. Detta kan vara bevisat att sötedagarna med billiga kameror nu är riktigt över också...
Blir intresant att se vad andra sätter för priser nu då Nikon "dragit till" som dom gjort.
För minns att det var helt kort sedan föregångarna till liknande kameror från Sony kostade bara 4,000 till 4,500 kr med kitoptik..................
Det lär dröja innan dom priserna blir gällande igen tror jag.. Så kanske är detta försmaken till vad som komma skall prismässigt...
Hoppas innerligt jag har fel.....
Normalt sett hade jag sagt emot och hänvisat till marknadskrafter, konkurrens etc, men just i detta fallet blir det svårt.
I realiteten är det duopol på DSLR-marknaden, med Canon och Nikon som likt Coop och ICA sätter priserna, och drar upp riktlinjerna.
Efteråt svassar Sony, Pentax, Olympus et al och får ta brödsmulorna.
Canon och Nikon har byggt upp en rejäl objektivpark, har båda två rejäla supportrar bland fotojournalister, och bland entusiaster som gärna gratis skryter om "sitt" märke.
Detta gör att dessa två märken regerar. Även för förstagångsköpare.
Starkast varumärken (känsla), starkast tillbehörssortiment (trygghet), en gratis pr-apparat i alla användare och recensenter som gärna sätter lite extra plus för "sitt" märke.
Det finns tusentals (bland annat oss till stor del) som är gratis marknadsförare till Canon och Nikon. Forumen på fotosidor är förmodligen mer värda för dessa märken än all deras reklam sammantaget.
Fult och oschysst? Nja. Men en realitet.
Detta gör att Canon och Nikon kan sätta priserna lite som de vill.
Och det tror jag de kommer att utnyttja ännu mer i framtiden.
Och det är en föraning vi ser nu när "nybörjarkamerorna" Canon 500D och Nikon D5000 introduceras till nära nog prosumer-priser.
Nu avgörs hur starka dessa varumärken egentligen är. Är man villig att betala 20-30% mer för dessa, än liknande produkter hos konkurrenterna?
Jag tror det.
Men detta gör ju att priskonkurrensen är till stor del satt ur spel.
Hur låga priser blir det när ICA och Coop, i ett köpcentrum nära dig, ensamma får stå för utbudet? Precis. Så är det nu mer än någonsin på kameramarknaden.
Därför hoppas jag mycket på Sony och Olympus. Ju mer press de sätter på de två stora, desto bättre priser, och produkter.