Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D5000

Produkter
(logga in för att koppla)
Ursäkta mig..

.. men kan inte ni som skriver totalt sluta prata om hur många som kan tänkas köpa kameran, prissättningsmodeller eller liknande.
Tråden är menad för Nikon D5000 och då ser jag inte att något om antalet sålda kameror hit eller dit har med det att göra.

Vänligen fokusera på kameran. Har det inte med kameran utan om Nikons generella prissättning eller hur många kameror som säljs i Sverige så kan ni väl skapa en annan tråd för det.

Om vi överskattar marknaden för D5000 som hela jordens befolkning (strax under 6,9 miljarder) får vi:
1 miljontedel (mikrodel) av en tusendel (promille) av 6,9 miljarder, eller med siffror: 0,000001 * 0,001 * 6900000000 = 6,9. Sveriges befolkning skulle alltså bestå av 7 personer (som alla köper var sin D5000).
Nikon skulle alltså tillverka, och sälja, 7 miljarder D5000 och 7 av dem skulle köpas i Sverige. Realistiskt?
Kliv ut ur din "Total Perspective Vortex" och räkna om. :)

Göran,

Fin beräkning, men microdelar av promille betyder kort och gott "litet".

Och jag håller fullständigt med "NiclasSthlm", att kameran med namnet Nikon 5000 är en bra imagebärare och innehåller så pass med nytänkande t.ex skärmen och filmning att den säkert kommer att sälja bra.
Nu är väl den utvikbara skärmen ingen nyhet i "bildvärlden" den har funnits på DVD och videokameror länge.
Men för kameror får den mig att tänka på "flip up" mobiltelefonerna som slog stort i Asien, i Japan såldes knappt något annat bland yngre.

Och jag klistrar in Niklas inlägg som svar:

NiclasSthlm skrev:
Helt klart är att vi som skriver på fotosidan INTE kan representera marknaden i nån större omfattning - vi är knappast en procent av den

Tur är väl det, för när det kommer till priser, prissättning och forumdeltagarnas egna visioner inom prissättning så borde Fotosidan kallas för naivsidan eller knassidan

Jag passar även på att tillägga:

Som den gamla butiksräv jag är, vad gör man när leverantörerna informerar en månad i förväg att de skall höja priserna?

Man bunkrar upp så klart! De andra återförsäljarna gör ju det, skall jag då stå med produkter med "fel" pris jämfört med konkurrenterna, nä självklart köper jag på mig extra.

Om 1-2mån när bunkringslagrena sålts ut så kommer pågatan priset på D90 18-105 ligga på 12490kr och D5000 18-55vr 8990kr d.v.s. 3500kr skillnad, det är inte helknas.

Adam

Diskussionen är rätt onödig, jag är min fulla rätt att tycka priset är fel.
Jag är varken knasig eller naiv för att jag har den åsikten.

Hade Nikon varit smart så hade priset satt så att skillnaden fanns där nu, i alla fall på det rekommenderade priset på deras egen sajt. Då hade din åsikt varit mer korrekt med lagerstatus och liknande.

Nu är det faktiskt så att Nikons pris skiljer ca 1000:- mellan husen i sin egen web-shop och det är för lite enligt mitt tycke.

Du kan ju para D90 med ett 17-55/2.8 & D5000 med ett 18-55/3.5-5.6 utan VR då blir skillnaden mellan modellerna ännu större och priset blir ännu rimligare enligt ditt sätt att tänka.

.. men kan inte ni som skriver totalt sluta prata om hur många som kan tänkas köpa kameran, prissättningsmodeller eller liknande.
Tråden är menad för Nikon D5000 och då ser jag inte att något om antalet sålda kameror hit eller dit har med det att göra.

Vänligen fokusera på kameran. Har det inte med kameran utan om Nikons generella prissättning eller hur många kameror som säljs i Sverige så kan ni väl skapa en annan tråd för det.

Rätt!
Jag tycker Nikon gjort helt rätt med flipp-skärmen. Synd att de inte verkar ha snabbat upp live-view något, det hade gjort den mycket mer användbar.

Har saknat flippskärmen på min Canon G5, den var kanonbra att ha vid låga och höga tagningar :)

Hoppas den håller bara, finns ju en risk att leden glappar och strular.

Jag för min del tror som jag skrev för länge sedan i nått inlägg på nått forum att Nikon satte fel pris på D90.. Den vart helt enkelt för lågt satt i pris. . Så det är nog inte den nya som har "fel" pris utan att den "gamle" D90 sattes för lågt om man vänder på steken på så sätt.....

Och ser man det så. Ja då blir inte priset för den nya i starten så ohyggligt konstigt.. Utan mer förklarligt..Undrar om inte det blir D90 som tar ett skutt upp senare i pris med en ev efterträdare.. kanske heter den då D7000. Om man tänker att D5000 kan vara D50.. bara funderingar.. inget annat..

Men. Detta kan vara bevisat att sötedagarna med billiga kameror nu är riktigt över också...

Blir intresant att se vad andra sätter för priser nu då Nikon "dragit till" som dom gjort.

För minns att det var helt kort sedan föregångarna till liknande kameror från Sony kostade bara 4,000 till 4,500 kr med kitoptik..................

Det lär dröja innan dom priserna blir gällande igen tror jag.. Så kanske är detta försmaken till vad som komma skall prismässigt...

Hoppas innerligt jag har fel.....

Jag för min del tror som jag skrev för länge sedan i nått inlägg på nått forum att Nikon satte fel pris på D90.. Den vart helt enkelt för lågt satt i pris. . Så det är nog inte den nya som har "fel" pris utan att den "gamle" D90 sattes för lågt om man vänder på steken på så sätt.....

Och ser man det så. Ja då blir inte priset för den nya i starten så ohyggligt konstigt.. Utan mer förklarligt..Undrar om inte det blir D90 som tar ett skutt upp senare i pris med en ev efterträdare.. kanske heter den då D7000. Om man tänker att D5000 kan vara D50.. bara funderingar.. inget annat..

Men. Detta kan vara bevisat att sötedagarna med billiga kameror nu är riktigt över också...

Blir intresant att se vad andra sätter för priser nu då Nikon "dragit till" som dom gjort.

För minns att det var helt kort sedan föregångarna till liknande kameror från Sony kostade bara 4,000 till 4,500 kr med kitoptik..................

Det lär dröja innan dom priserna blir gällande igen tror jag.. Så kanske är detta försmaken till vad som komma skall prismässigt...

Som läget är nu har du inte fel, svenska kronan och allt. Och nu är jag naiv, kanska tänker Nikon på studenter och liknande, Om 10 st köper för 8990kr med kit obj. så vinner dom ändå. 12000 kr 5-6 köper. Bra en liknelse, kunde skrivit, 1000st kontra 500 st.

Normalt sett hade jag sagt emot och hänvisat till marknadskrafter, konkurrens etc, men just i detta fallet blir det svårt.

I realiteten är det duopol på DSLR-marknaden, med Canon och Nikon som likt Coop och ICA sätter priserna, och drar upp riktlinjerna.

Efteråt svassar Sony, Pentax, Olympus et al och får ta brödsmulorna.

Canon och Nikon har byggt upp en rejäl objektivpark, har båda två rejäla supportrar bland fotojournalister, och bland entusiaster som gärna gratis skryter om "sitt" märke.

Detta gör att dessa två märken regerar. Även för förstagångsköpare.

Starkast varumärken (känsla), starkast tillbehörssortiment (trygghet), en gratis pr-apparat i alla användare och recensenter som gärna sätter lite extra plus för "sitt" märke.

Det finns tusentals (bland annat oss till stor del) som är gratis marknadsförare till Canon och Nikon. Forumen på fotosidor är förmodligen mer värda för dessa märken än all deras reklam sammantaget.

Fult och oschysst? Nja. Men en realitet.

Detta gör att Canon och Nikon kan sätta priserna lite som de vill.

Och det tror jag de kommer att utnyttja ännu mer i framtiden.

Och det är en föraning vi ser nu när "nybörjarkamerorna" Canon 500D och Nikon D5000 introduceras till nära nog prosumer-priser.

Nu avgörs hur starka dessa varumärken egentligen är. Är man villig att betala 20-30% mer för dessa, än liknande produkter hos konkurrenterna?

Jag tror det.

Men detta gör ju att priskonkurrensen är till stor del satt ur spel.

Hur låga priser blir det när ICA och Coop, i ett köpcentrum nära dig, ensamma får stå för utbudet? Precis. Så är det nu mer än någonsin på kameramarknaden.

Därför hoppas jag mycket på Sony och Olympus. Ju mer press de sätter på de två stora, desto bättre priser, och produkter.

Normalt sett hade jag sagt emot och hänvisat till marknadskrafter, konkurrens etc, men just i detta fallet blir det svårt.

I realiteten är det duopol på DSLR-marknaden, med Canon och Nikon som likt Coop och ICA sätter priserna, och drar upp riktlinjerna.

Efteråt svassar Sony, Pentax, Olympus et al och får ta brödsmulorna.

Canon och Nikon har byggt upp en rejäl objektivpark, har båda två rejäla supportrar bland fotojournalister, och bland entusiaster som gärna gratis skryter om "sitt" märke.

Detta gör att dessa två märken regerar. Även för förstagångsköpare.

Starkast varumärken (känsla), starkast tillbehörssortiment (trygghet), en gratis pr-apparat i alla användare och recensenter som gärna sätter lite extra plus för "sitt" märke.

Det finns tusentals (bland annat oss till stor del) som är gratis marknadsförare till Canon och Nikon. Forumen på fotosidor är förmodligen mer värda för dessa märken än all deras reklam sammantaget.

Fult och oschysst? Nja. Men en realitet.

Detta gör att Canon och Nikon kan sätta priserna lite som de vill.

Och det tror jag de kommer att utnyttja ännu mer i framtiden.

Och det är en föraning vi ser nu när "nybörjarkamerorna" Canon 500D och Nikon D5000 introduceras till nära nog prosumer-priser.

Nu avgörs hur starka dessa varumärken egentligen är. Är man villig att betala 20-30% mer för dessa, än liknande produkter hos konkurrenterna?

Jag tror det.

Men detta gör ju att priskonkurrensen är till stor del satt ur spel.

Hur låga priser blir det när ICA och Coop, i ett köpcentrum nära dig, ensamma får stå för utbudet? Precis. Så är det nu mer än någonsin på kameramarknaden.

Därför hoppas jag mycket på Sony och Olympus. Ju mer press de sätter på de två stora, desto bättre priser, och produkter.

Det du må säga kan vara klokt och vettigt, men det har ju ingenting med D5000 att göra. Kan vi inte försöka hålla oss till kameran Nikon D5000 i forumet för den. Generella utläggningar om kameramarknaden globalt, lokalt eller på något annat sätt som rör diskussion om prissättning etc. bör ju föras i rätt forum och rätt tråd på forumet. Denna tråden är för Nikon D5000.. så kan vi då inte hålla oss till den, och runt hur den är, intryck, åsikter om dess prestationer etc., och inte om huruvida Nikon/Canon eller någon annan har en prissättning som kan verka konstig.

Prisbilden kanske inte var lågt satt, nu finns förklaringar i valutaeffekter, även mindre mängd sålda kameror inkluderandes alla även kompakter pga. kombinationen finanskris/Lågkonjunktur

men...

man har också tryckt in en helt "ny" kameragrupp under systemkamerorna som nu på senaste tiden börjar att få fantastiska prestanda - långzoomarna.
Principen där är enkel, utseende "riktig kamera" med massor av omfång till ett starkt pris/prestanda förhållande.
Principen för dessa kameror är smart och frågan är snarare om det är så här kameran blir i framtiden, ett allt i ett kit.
Men för att få igång farten skapar man luckan och då känns priset för D5000, liksom flipup skärmen, liksom filmningsfunktionen ur marknadsföringssynpunkt strategiskt rätt.
Det kanske t.o.m. är så att systemarnas lägsta prisnivå kommer att öka allt eftersom den nya gruppen blir bättre, vem vet, men det känns som en naturlig utveckling.

Det du må säga kan vara klokt och vettigt, men det har ju ingenting med D5000 att göra. Kan vi inte försöka hålla oss till kameran Nikon D5000 i forumet för den. Generella utläggningar om kameramarknaden globalt, lokalt eller på något annat sätt som rör diskussion om prissättning etc. bör ju föras i rätt forum och rätt tråd på forumet. Denna tråden är för Nikon D5000.. så kan vi då inte hålla oss till den, och runt hur den är, intryck, åsikter om dess prestationer etc., och inte om huruvida Nikon/Canon eller någon annan har en prissättning som kan verka konstig.

när d90 kom diskuterade alla dess filmfunktion
när d5000 kom diskuteras priset (blir väl ändring när de justerat d90s pris?)
det kanske är adekvat trots allt, fast lite trist att det är det mest uppmärksammade av d5000, samt att d500 blir intressantare helt plötsligt med autofokus i filmläge antar jag

Och här gick jag och trodde i min enfald att mekanismerna bakom D5000s pris hade med D5000 att göra...

Visst har det med D5000 att göra, men det har mer med de ekonmiska funktionerna hos företaget bakom kameran än göra. Priset på kameran nu när den är tillverkad och prissatt avgör ju inte direkt hur det dynamiska omfånget är eller hur bra gångjärnen i den vridbara skärmen är.

Det jag bara menar är att vi kanske kan försöka hålla oss till själva kameran och dess funktioner och handhavande här, och för diskussionen om prissättning på kameror etc. i en annan tråd.

Jag såg just att Cyberphoto prissatt D5000:

D5000-hus: 8790:-
D90-hus: 8990:-

D5000 med 18-55 VR: 9790:-
D90 med 18-55 VR: 9990:-

Man betalar alltså bara 200:- för att få en D90 i stället för en D5000. Intressant.

Har någon sett en direkt jämförelse av D5000 och D90, med egenskaper och finesser sida vid sida? (*)

Per.

*) Jag hittade den genast, f'låt! http://www.dpreview.com/previews/nikond5000/

Jag såg just att Cyberphoto prissatt D5000:

D5000-hus: 8790:-
D90-hus: 8990:-

D5000 med 18-55 VR: 9790:-
D90 med 18-55 VR: 9990:-

Man betalar alltså bara 200:- för att få en D90 i stället för en D5000. Intressant.

Har någon sett en direkt jämförelse av D5000 och D90, med egenskaper och finesser sida vid sida?

Per.

Oops. Det var en mindre prisskillnad än jag trodde. För mig och de som haft DSLR innan är det förmodligen en för liten prisskillnad för att motivera ett D5000-köp.

Däremot - för förstagångsköparen finns det ju alltid ett "köpa senaste hetaste"-värde som inte skall underskattas.

Tror dock att D5000 kommer att krypa ner under 8000 inom en snar framtid.

Det innebär att det är minst sagt tufft för japanska produkter att ge vinst vid försäljning utomlands. Det är ju förmodligen svårt att ta ut hela valutaförändringen i höjda priser.

Hur många svenska produkter säljs i Japan?

Nu har inte alla valutor flutit som stenar som den svenska kronan, så det är nog inte så synd om Japanerna.

/Karl

Efter att ha läst på litet, så kan jag nog besvara min egen fråga.

Jämförelse mellan D90 och D5000 kokar ner till följande, i mitt tycke viktiga skillnader

För D5000:
+ vikbar skärm
+ litet mindre än D90
+ aningens billigare än D90

För D90:
+ bättre sökare
+ (mycket) bättre upplösning på skärm
+ inbyggd AF-motor

Per.

PS. Det känns skönt, som nybliven D90-ägare, att sökaren och skärmen fortfarande är bättre på D90, det var därför jag uppgraderade från D50. Vicken tur, puh! DS

Oops. Det var en mindre prisskillnad än jag trodde. För mig och de som haft DSLR innan är det förmodligen en för liten prisskillnad för att motivera ett D5000-köp.

Däremot - för förstagångsköparen finns det ju alltid ett "köpa senaste hetaste"-värde som inte skall underskattas.

Tror dock att D5000 kommer att krypa ner under 8000 inom en snar framtid.

Tror snarare att D90 kommer att gå upp c:a 10-15%, tyvärr....

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar