Annons

Nikon D5000

Produkter
(logga in för att koppla)
Från nikon.se:
Tyst fotograferingsläge: det tysta läget reducerar markant det ljud som uppstår från kamerans interna mekanik när du trycker ned avtryckaren, vilket är perfekt vid fotografering av ett sovande barn.

Någon som haft problem med att barn vaknat för att man fotat dom i sömnen? Inte jag i alla fall, mina sover som stenar fram till klockan 6.
 
Verkar alltså vara en D60 med D90 sensor och vikbar skärm för nästan samma pris som en D90. Med andra ord så skulle jag säga att man är rätt korkad eller helt enkelt inte har nån koll på kameror om man köper en D5000 framför en D90.

Håller fullständigt med. För mig är en vikbar skärm bara en sak till som kan gå sönder. Om jag fotar makron så vill jag i så fall ha en ordentligt "skorsten" som man hade förr där man kan ställa skärpan o dyl exakt. En vikbar skärm är lika tydlig som att försöka se sjökortet via en bärbar dators skärm. Nej, det är väl inget fel på kameran, men till vem vänder den sig och vad har den att erbjuda förutom skärmen som ingen av D60 eller D90 har? Nåväl, varför gnälla den säljer säkert bra den också, men något andrahus till min D300 blir den aldrig. Vill jag ha en lättare kamera för resor så inte blir det en systemkamera nu när kompakterna knäpper riktigt bra bilder.
Mvh
JB
 
Någon som haft problem med att barn vaknat för att man fotat dom i sömnen? Inte jag i alla fall, mina sover som stenar fram till klockan 6.

De kanske menar vuxna barn med sömnsvårigheter?

Annars håller jag med, den kamera som skulle väcka mitt barn har aldrig funnits... Då är de tre studioblixtarna ett större problem ;-)
 
http://www.dpreview.com/previews/nikond5000/

Synd på sväng-skärmen (citat från ovan sidan 4)

LCD Monitor
The D5000 doesn't gain the lovely 920,000 dot screen that appears on the D90 and more expensive Nikons. Instead it gets a 2.7", 230,000 dot tilt and swivel LCD. This can help make the most of the camera's Live view and video recording capabilities; however because, like the majority of DSLR live view systems, the D5000's live-view AF is so slow, it's not as useful as the concept might suggest. Which isn't to say it's a complete waste of time, just that it'll be more of a benefit for a minority of users with quite specific needs (working on a tripod, for instance), rather than being a feature that every buyer will use regularly.

One problem with this particular design, though, with the hinge positioned towards the base of the camera, is that the screen movements can become severely restricted or blocked once the camera is actually attached to a tripod. Therefore, you well may have to think about where you want the screen to go, before mounting the camera on the tripod. It simply doesn't work as well as the side-hinged design on Olympus and Panasonic cameras.
 
Verkar alltså vara en D60 med D90 sensor och vikbar skärm för nästan samma pris som en D90. Med andra ord så skulle jag säga att man är rätt korkad eller helt enkelt inte har nån koll på kameror om man köper en D5000 framför en D90.

Problemet med dagens APS-C-DSLR är att så lite skiljer dem åt i bildkvalitetshänseende. Alla har i princip samma upplösning (10-15 MP), "samma" bildkvalitet på låga ISO-tal och uppvisar relativt små skillnader på höga ISO-tal. Vem ser skillnaden på samma motiv taget med samma objektiv med en D60, D90, D300 eller D5000 på ISO 200-800 lika redigerat?

Tillverkarna måste således differentiera sina produkter på annat sätt. Det sker genom en uppsjö av mer eller mindre meningsfulla funktioner. I Nikons fall tex Active D-Lighting, D-movie, Live-View, Vinklingsbar LCD-skärm, Retouchmöjlighter i kameran även i raw osv.

När bildkvaliteten är i stort sett den samma på Nikons DX-DSLR återstår andra värden som den enskilde fotografen får bedöma: Sökaren, bildtagninghastighet etc.

Utifrån Nikons egna riktpriser är D5000 1200 kronor billigare än D90 men 4600 kronor dyrare än D60. Nikon D300 kostar 8600 kronor mer än D5000.

Jag tror Nikon behöver en riktigt billig DSLR som D40 eller D60. D40 har varit möjlig att köpa för 2790 kronor. Samtidgt kan det vara dags att uppdatera dessa modeller. Även om lägsta nätpriset för D5000 lär hamna på 7000 kronor eller lägre innan årets slut är det fortfarande för mycket jämfört med prisnivån för D40/D40X/D60. Sannolikt fyller Nikon detta marknadssegment med en D4000 inom en 12-månadersperiod. En lägstamodell för säg 4500 kronor är nog en rimlig prisnivå. Frågan är bara vilken sensor en sådan kamera skall ha: CCD/CMOS, MP-antal?
 
Lite snabba intryck:

+ vinklingsbara skärmen. äntligen nikon, dessutom är det en funktion som är lätt att sälja - den är visuellt rätt.

+ Utseendet. Gillar det, framförallt det stora sökarhuset. Faktiskt snyggare än 500D (gillar annars Canons utseende av princip).

+ Sensorn. Den kommer att vinna mot 500D och t o m 50D på många sätt. Detta tillsammans med vinklingsbara skärmen är de stora USParna

+ Storleken. Mindre än 500D. Det räcker.


Men tyvärr finns det några minus, men de kanske inte är lika viktiga för vanliga konsumenten som för mig:

- Liten sökare. 0,78 duger inte. Enbart detta gör att kameran är ett nej för mig.*

- Ingen autofokusmotor i huset. Inte lika flexibelt.*

- Dmovie. Långt ifrån fullutvecklad.

- Enbart ett hjul.*

- Ingen toppdisplay*


För vad den är byggd för: köpare till 500D är den bra, mkt bra t o m. Men det är ingen "entusiastkamera" då den saknar vissa funktioner (se * ovan).

Tror den kommer att sälja bra.

Jag kan instämma med dig i att den säkerligen kommer sälja bra. För mig är dock storleken inget plus. En liten kamera är bara svår att hantera. Idag har jag en 400D och utan vertikalgreppet hade jag aldrig uthärdat den. Därför jag nu siktar in mig på något större modell, då jag av naturen har utrustats med händer av lite större modell.

Med placeringen av gångjärnen för skärmen så är det antagligen omöjligt att montera ett vertikalgrepp, men de brukar väl å andra sidan inte finnas till någon av alla instegsmodeller när det gäller systemkameror.

Kommer bli intressant att se hur D5000 och 500D tas emot av marknaden när de väl finns tillgängliga att köpa. Samt att se hur de alla testerna blir av olika sidor som kommer jämföra dem.
 
Innan vi blir för negativa - om man enbart ser till bildkvaliteten (den är ju faktiskt ganska viktig, även för novisen) är den förmodligen med D5000 den vassaste under 9 000 kronor.

Då D90s sensor slagit 50D på många sätt i bildtester, borde D5000 även slå 500D då dessa sensorer är från D90 resp 50D.

Alltså. Bättre bildkvalitet. Det är inte så dåligt argument, eller hur?

Med andra ord. Du får i all väsentlighet bildkvaliteten från D300 i en kompaktare kropp. Det är inte så dåligt argument.

(Sedan har ju D300 andra argument för att få chans att få rätt bilder - inte minst en överlägsen autofokus, men ändå.)
 
Greppet kändes bättre än det på D60. Lite djupare och framförallt lite högre, så att fingrarna får plats. Jag har inte så stora händer, men jag tror många som ogillar D60 pga greppet kommer att tycka bättre om D5000.

D90:s grepp däremot.. det är ju helt fantastiskt.
 
Jo, var lite nyfiken ett tag på bra bildkvalité + filmfunktion, men priset gjorde den ointressant för mig ivarje fall.
 
Flipp eller flopp

Måste tyvärr säga att jag inte tror att denna kamera kommer bli Nikons bästsäljare.

Fast om priset sänks 20% så kanske.
 
Verkar vara en bra kamera bildkvalitetsmässigt. Synd att skärmen inte har högre upplösning och att den är dyr.
Glad att jag köpte en D60 istället för att vänta på denna, svårt att försvara ett köp av den när D90 ju finns.
 
Måste tyvärr säga att jag inte tror att denna kamera kommer bli Nikons bästsäljare.

Fast om priset sänks 20% så kanske.

Får hoppas att du har fel...

Nikon har iaf varit duktiga på positionering av sina produkter hittills (läs: De senaste tre åren).

Jag gillar när Nikon "går bra" då jag har varit med om förskräckliga tider, tidigare.

/K
 
Får hoppas att du har fel...

Nikon har iaf varit duktiga på positionering av sina produkter hittills (läs: De senaste tre åren).

Jag gillar när Nikon "går bra" då jag har varit med om förskräckliga tider, tidigare.

/K

Jo det har ju gått bra sista åren så man kan ju fundera på vad för hjärnsläpp som hänt nu.

Är det konjunkturen & växelkursen som spelar dem ett spratt med priset kanske?

Jag gillar sensorn, det lite större huset, stöd för multipla blixtar, vinklingbar skärm (smart att sätta gångjärnet i underkant så det blir mindre i vägen)

Mycket talar ju för kameran, men priset det är ju helknas.

Cyberfoto skiljer bara omkring 100 spänn på D5000 & D90, hallå hur vettigt är det?
Snart kommer väl en snövit D90 med bergskristaller på oxo :-(
Sedan en millitärgrön D5000
 
Nä det behöver det ju inte göra. X:et har ju varit med från den analoga tiden. Jag tror att det började med F90x men det finns även en F-401x. Först använde nikon ett s (F-801,F-801s) men det gick senare över till ett x (F90, F90x) i USA använde man dock fortfarande s på F90 modellen.

M

Men i det digitala har det alltid betytt högre upplösning på sensorn. Ett S däremot betyder lite mjukvara och ibland någon mindre hårdvara.

Vidare betyder ett H att kameran är en snabb rackare.
 
D5000 - tja

Jag hade stora förhoppningar på denna kameran och tja.. är nog lite besviken.
Jag har en D80, ville ha en mindre kamera och slippa släpa runt på en heffaklump. D5000 är nog inte så mycket mindre så det märks.
Sen ska den givetvis vara bättre än D80 och det är D5000.
MEN,, va sjutton.. den klarar bara Nikons egna AF-S AF-I objektiv, Fy vad dåligt! Dom kunde skippat filmdelen och haft samma förutsättningar för objektiv som för D90.
Bara ett hjul och ingen toppdisplay! Uselt
Men den vridbara skärmen har jag väntat på i 4 år, så det var på tiden. Bildsensorrengöring är också toppen.
 
Senast ändrad:
Well, ni som klagar på priset kanske ska vänta någon månad och se vad den verkligen kommer att kosta i butik.


Själv tycker jag att det är lite synd att den inte stödjer batterigrepp, men man kan inte få allt och oavsett om det blir en storsäljare eller inte tror jag definitivt den kommer att få en hängiven målgrupp. De som gillar den kommer alltså att gilla den rejält.
 
Till alla som tycker något om priset:

Har den japanska yenen förstärkts mot euron? JA!
Har euron stärkts mot kronan (rösta FÖR euron nästa gång , please)? JA!
Någon som tror att Nikon vill att nya rek.priset på D90 18-105 måste vara 13.990kr, för att täcka valutaförlusterna? NEJ!

Tror ni Canon planerat att 500D skulle ligga på >12000kr i rek.pris.

Räkna ut vad en D6000 skulle kosta i rek.pris om ni drar av ca 25% (=valutaförändringen). Ni som inte orkar räkna, det blir 7490kr = på gatan pris ca 6690kr.

Sluta gnäll om priset, hade vi haft euron så hade det sett mycket bättre ut när det gäller prissättningen av importerad japansk elektronik.

Hälsningar

Adam
 
Har den japanska yenen förstärkts mot euron? JA!
Har euron stärkts mot kronan (rösta FÖR euron nästa gång , please)? JA!
[...]
Sluta gnäll om priset, hade vi haft euron så hade det sett mycket bättre ut när det gäller prissättningen av importerad japansk elektronik.

Personligen tycker jag maktförflyttningen vid ett eventuellt införande av Euro väger betydligt tyngre än priset på en kamera, men jag föreslår att vi lämnar politiken utanför diskussionen från och med nu.
 
Utan att ta den politiska delen så är det uppenbart att priset på D5000 påverkats starkt av växlingskurserna. Hade ett kit kostat kring 6000 istället för 10000 vilket troligen vore fallet i somras innan Yenen stärktes 60% mot kronan tror jag inte många hade klagat.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.