Annons

Nikon D5000

Produkter
(logga in för att koppla)
Till alla som tycker något om priset:

Har den japanska yenen förstärkts mot euron? JA!
Har euron stärkts mot kronan (rösta FÖR euron nästa gång , please)? JA!
Någon som tror att Nikon vill att nya rek.priset på D90 18-105 måste vara 13.990kr, för att täcka valutaförlusterna? NEJ!

Tror ni Canon planerat att 500D skulle ligga på >12000kr i rek.pris.

Räkna ut vad en D6000 skulle kosta i rek.pris om ni drar av ca 25% (=valutaförändringen). Ni som inte orkar räkna, det blir 7490kr = på gatan pris ca 6690kr.

Sluta gnäll om priset, hade vi haft euron så hade det sett mycket bättre ut när det gäller prissättningen av importerad japansk elektronik.

Hälsningar

Adam


Om vi glömmer det absoluta priset och istället bedömmer det relativa priset för D5000 gentemot D60 och D90 är frågan om skillnaderna åt båda håll är rimliga.
 
Utan att ta den politiska delen så är det uppenbart att priset på D5000 påverkats starkt av växlingskurserna. Hade ett kit kostat kring 6000 istället för 10000 vilket troligen vore fallet i somras innan Yenen stärktes 60% mot kronan tror jag inte många hade klagat.

Var har du källan till att yenen nu är 60% starkare mot kronan jämfört med sommaren 2008?
 
Var har du källan till att yenen nu är 60% starkare mot kronan jämfört med sommaren 2008?

http://bors.www.dn.se/dn/site/forex...) (ccy2 SEK) (TSID 12421)) (graph1 (period 1Y)))

Toppnotering för ca en månad sedan ca 70% nu ca 50% jfr Aug

Det innebär att det är minst sagt tufft för japanska produkter att ge vinst vid försäljning utomlands. Det är ju förmodligen svårt att ta ut hela valutaförändringen i höjda priser.

Hur många svenska produkter säljs i Japan?
 
Mycket talar ju för kameran, men priset det är ju helknas.

Cyberfoto skiljer bara omkring 100 spänn på D5000 & D90, hallå hur vettigt är det?

Priset på D90 som säljs i affär nu baseras förmodligen på inköp som förhandlades fram förra hösten. D5000 kommer knappast sälja bra i Sverige så länge kronkursen är så låg och så länge det finns äldre modeller i lager. Det är olyckliga omständigheter som gör att D5000 är så orimligt dyr just i Sverige.
 
Det innebär att det är minst sagt tufft för japanska produkter att ge vinst vid försäljning utomlands. Det är ju förmodligen svårt att ta ut hela valutaförändringen i höjda priser.

Hur många svenska produkter säljs i Japan?

Nu är det nog inte så illa. Företag som handlar över gränserna valutasäkrar normalt på ett visst större belopp som löper över en viss tid.

Gissningsvis arbetar Nikon i det stora hela med US$, så det är i sådant fall dollarkuren mot Eur samt i nästa steg, Nikon Europa => Nikon Sverige dvs. US£=>Eur=> kursförhållandena som man ska beakta.

Där har det också blivit dyrare ungefär, Men under halvvägs mot Yen
 
usch vilka gnällspikar, sluta gnäll på gnällspikarna gnällspikar det blir så tjatigt och dåliga argument har ni också
 
Alltid lika roligt när man hör kommentarerna efter kamerasläpp ifrån Canon och Nikon. De egna die-hard supportrarna suckar i princip alltid - "var det inte mer än så".

Och ändå tenderar dessa kameror att leverera och bli succéer.

Helt klart är att vi som skriver på fotosidan INTE kan representera marknaden i nån större omfattning - vi är knappast en procent av den. Den "normala" konsumenten har inte tid att häcka på fotosidor, de går efter megapixlar, varumärke och färger. Och väldigt mycket på vad grannen har.

Huruvida lcd-displayen har 56012 pixlar mer eller mindre spelar mindre roll.

Och - som vanligt - starka varumärken säljer. Nästan oavsett man har innanför skalet.

Och Nikon 5000 kommer att sälja. Inget snack.
 
Alltid lika roligt när man hör kommentarerna efter kamerasläpp ifrån Canon och Nikon. De egna die-hard supportrarna suckar i princip alltid - "var det inte mer än så".

Och ändå tenderar dessa kameror att leverera och bli succéer.

Helt klart är att vi som skriver på fotosidan INTE kan representera marknaden i nån större omfattning - vi är knappast en procent av den. Den "normala" konsumenten har inte tid att häcka på fotosidor, de går efter megapixlar, varumärke och färger. Och väldigt mycket på vad grannen har.

Huruvida lcd-displayen har 56012 pixlar mer eller mindre spelar mindre roll.

Och - som vanligt - starka varumärken säljer. Nästan oavsett man har innanför skalet.

Och Nikon 5000 kommer att sälja. Inget snack.

Instämmer till fullo! Den kommer sälja, det är ju ingen tvekan om det! Sen om man själv kommer köpa den eller inte.. det kan ju bara vi själva veta.
 
Helt klart är att vi som skriver på fotosidan INTE kan representera marknaden i nån större omfattning - vi är knappast en procent av den.

Och Nikon 5000 kommer att sälja. Inget snack.

Sanningen är väl snarare om Sverige representerar microdelar av promille av marknaden.

Och skulle knappast tro att specifikation och bestyckning är en slump. Dessa företags marknads/utvecklingsavdelningar har såklart gjort en sofistikerad undersökning på vad en tänkt målgrupp vill ha.

Det intresanta är snarare inriktningen på vad för tingeltangel den bestyckats med... lite nya grepp...
Trots allt ser en kamera fortfarande ut som om den skulle laddas med film... frågan är väl snarare hur länge...
 
Jo jag utgick också ifrån att man visste vad man gjorde där hos Nikon. Men efter den uppenbara dundermissen vad gäller prissättningen runt D3x så undrar man ju. Till och med Ken Rockwell avråder för köp och vill mana till världsbojkott.
Mvh
JB
 
Jo jag utgick också ifrån att man visste vad man gjorde där hos Nikon. Men efter den uppenbara dundermissen vad gäller prissättningen runt D3x så undrar man ju. Till och med Ken Rockwell avråder för köp och vill mana till världsbojkott.
Mvh
JB


Konstigt nog så tycks ibland fel..., vara rätt...?!

Rent spekulativt kan målet med D3x t.ex vara så här..

Nikon hade halkat efter Canon, från att man tidigare var marknadsledare. En dag släpper Nikon "hux flux", strategiskt ett antal starka produkter och man tycks dessutom ha fler kort i rockärmen, inkl OS i Peking.
Men trots D3 har man ingen "topp modell", (prismässigt), där är fortfarande Canon kung och därför förblir man "dessvärre" tvåa.

Men genom att positionera sig med greppet pris och sikta mot målgruppen typ "studio/produktfoto/internet proffssegmentet" med några anpassade produkter. Plötsligt ökas chansen att uppfattas som jämnbördig eller i vissa lägen t.o.m. som bättre (jfr Canons kontring med motsvarande tilt-Shift).

Skulle man släppa en ännu dyrare kamera t.ex. en mellanformat (vilket skulle vara en knepig strategi med tanke på deras affärsidé, men ändå?) eller någon liknande uppskruvad peak-tech produkt, då uppfattas plötsligt D3x "inte som så dyr" den heller. På köpet har man skapat marginaler i en annars rätt prispressad bransch.

Oavsett denna spekulation har D3x ökat attraktionvärdet hos både D700 och D3, vilka numer framstår som hyggligt prisvärda.

Det enda man nu saknar är en instegsmodell till Fx serien, i prisläget luckan Dx-Fx som finns straxt norr om D300... Den möjligheten har man om möjligt skapat genom ökade volymer på teknik och Know-how kring större sensorer. Dessutom har man ju även öppnat upp vägen ovanför D3x...

Men som sagt bara ren spekulation, endast Nikon vet hur tärningarna kastas, men marknadsföringstekniskt existerar tänket inom andra branscher.

Men det kan också vara som du Janne säger att det är en ren plump i protokollet, men någon tanke bör man väl ändå ha haft...
 
Priset på D90 som säljs i affär nu baseras förmodligen på inköp som förhandlades fram förra hösten. D5000 kommer knappast sälja bra i Sverige så länge kronkursen är så låg och så länge det finns äldre modeller i lager. Det är olyckliga omständigheter som gör att D5000 är så orimligt dyr just i Sverige.

Spelar orsaken någon roll? Priset är helknas lika fullt, och inte bara i Sverige.
 
Spelar orsaken någon roll? Priset är helknas lika fullt, och inte bara i Sverige.

Och jag klistrar in Niklas inlägg som svar:

NiclasSthlm skrev:
Helt klart är att vi som skriver på fotosidan INTE kan representera marknaden i nån större omfattning - vi är knappast en procent av den

Tur är väl det, för när det kommer till priser, prissättning och forumdeltagarnas egna visioner inom prissättning så borde Fotosidan kallas för naivsidan eller knassidan

Jag passar även på att tillägga:

Som den gamla butiksräv jag är, vad gör man när leverantörerna informerar en månad i förväg att de skall höja priserna?

Man bunkrar upp så klart! De andra återförsäljarna gör ju det, skall jag då stå med produkter med "fel" pris jämfört med konkurrenterna, nä självklart köper jag på mig extra.

Om 1-2mån när bunkringslagrena sålts ut så kommer pågatan priset på D90 18-105 ligga på 12490kr och D5000 18-55vr 8990kr d.v.s. 3500kr skillnad, det är inte helknas.

Adam
 
Och jag klistrar in Niklas inlägg som svar:

NiclasSthlm skrev:
Helt klart är att vi som skriver på fotosidan INTE kan representera marknaden i nån större omfattning - vi är knappast en procent av den

Tur är väl det, för när det kommer till priser, prissättning och forumdeltagarnas egna visioner inom prissättning så borde Fotosidan kallas för naivsidan eller knassidan

Jag passar även på att tillägga:

Som den gamla butiksräv jag är, vad gör man när leverantörerna informerar en månad i förväg att de skall höja priserna?

Man bunkrar upp så klart! De andra återförsäljarna gör ju det, skall jag då stå med produkter med "fel" pris jämfört med konkurrenterna, nä självklart köper jag på mig extra.

Om 1-2mån när bunkringslagrena sålts ut så kommer pågatan priset på D90 18-105 ligga på 12490kr och D5000 18-55vr 8990kr d.v.s. 3500kr skillnad, det är inte helknas.

Adam


Som sagt: Det är den relativa priskillnaden som är relevant. Det måste skilja rimligt mycket mellan de tre APS-C-modellerna med 12 MP (D5000, D90, D300).
 
Sanningen är väl snarare om Sverige representerar microdelar av promille av marknaden.

Nej, mer än så är den allt!

I andra teknikbranscher brukar den svenska marknaden utgöra ungefär en procent av världsmarknaden; det skulle inte förvåna mig om samma förhållande gäller i kamerabranschen.

Per.
 
Sanningen är väl snarare om Sverige representerar microdelar av promille av marknaden.
Om vi överskattar marknaden för D5000 som hela jordens befolkning (strax under 6,9 miljarder) får vi:

1 miljontedel (mikrodel) av en tusendel (promille) av 6,9 miljarder, eller med siffror: 0,000001 * 0,001 * 6900000000 = 6,9. Sveriges befolkning skulle alltså bestå av 7 personer (som alla köper var sin D5000).

Nikon skulle alltså tillverka, och sälja, 7 miljarder D5000 och 7 av dem skulle köpas i Sverige. Realistiskt?

Kliv ut ur din "Total Perspective Vortex" och räkna om. :)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.