Jo jag utgick också ifrån att man visste vad man gjorde där hos Nikon. Men efter den uppenbara dundermissen vad gäller prissättningen runt D3x så undrar man ju. Till och med Ken Rockwell avråder för köp och vill mana till världsbojkott.
Mvh
JB
Konstigt nog så tycks ibland fel..., vara rätt...?!
Rent spekulativt kan målet med D3x t.ex vara så här..
Nikon hade halkat efter Canon, från att man tidigare var marknadsledare. En dag släpper Nikon "hux flux", strategiskt ett antal starka produkter och man tycks dessutom ha fler kort i rockärmen, inkl OS i Peking.
Men trots D3 har man ingen "topp modell", (prismässigt), där är fortfarande Canon kung och därför förblir man "dessvärre" tvåa.
Men genom att positionera sig med greppet pris och sikta mot målgruppen typ "studio/produktfoto/internet proffssegmentet" med några anpassade produkter. Plötsligt ökas chansen att uppfattas som jämnbördig eller i vissa lägen t.o.m. som bättre (jfr Canons kontring med motsvarande tilt-Shift).
Skulle man släppa en ännu dyrare kamera t.ex. en mellanformat (vilket skulle vara en knepig strategi med tanke på deras affärsidé, men ändå?) eller någon liknande uppskruvad peak-tech produkt, då uppfattas plötsligt D3x "inte som så dyr" den heller. På köpet har man skapat marginaler i en annars rätt prispressad bransch.
Oavsett denna spekulation har D3x ökat attraktionvärdet hos både D700 och D3, vilka numer framstår som hyggligt prisvärda.
Det enda man nu saknar är en instegsmodell till Fx serien, i prisläget luckan Dx-Fx som finns straxt norr om D300... Den möjligheten har man om möjligt skapat genom ökade volymer på teknik och Know-how kring större sensorer. Dessutom har man ju även öppnat upp vägen ovanför D3x...
Men som sagt bara ren spekulation, endast Nikon vet hur tärningarna kastas, men marknadsföringstekniskt existerar tänket inom andra branscher.
Men det kan också vara som du Janne säger att det är en ren plump i protokollet, men någon tanke bör man väl ändå ha haft...