Annons

Nikon D50 eller D80?

Produkter
(logga in för att koppla)

roxny

Medlem
Tjenare!

Jag fotar ganska mycket, från början med diverse kompaktkameror men sista tiden med en Panasonic Lumix DMC-FZ7. Nu känner jag dock att det är dags att byta upp sig till en SLR-kamera.

Har ingen direkt erfarenhet av systemare, förutom att ha fingrat en del på bekantas, men har någorlunda koll på många inställningar då jag pulat med Panasonicens inställningar så mycket jag kan. Fotar som sagt ganska mycket och vill ha en kamera jag kan växa med och kommer att vara nöjd med ett antal år.

Har (nästan) bestämt mig för att det blir en Nikon D40, D50 eller D80. Var lite inne på en Canon EOS400D ett tag också, men tror jag valt bort den.
Det jag undrar är om ni kunniga här tror att det är bäst att slå till på en D80 på en gång (tänkte köra på det nya kitet med Nikons egen 18-135 optik till att börja med) eller om jag kommer att klara mig med en D50? Är D80, så att säga, värd de där extra tusenlapparna?

Visst, det är skönt att slippa lägga ut extra pengar, men om jag kommer känna att jag behöver byta upp mig om ett/två år kommer det ju ändå att bli mer utgifter.
Tilläggas bör att jag köper kameran på en affär där jag känner de anställda och därför får den till ett ganska fördelaktigt pris: 10500 för D80, respektive de "normala" priserna för D50/D40.

Tack på förhand!
 
Först och främst får jag väl säga att jag inte är någon expert, däremot har jag några åsikter...

10500 kr för en D80 låter ganska mycket faktiskt, även servicen inräknad. Då man jämför med vad du kan få från seriösa företag via nätet så blir skillnaden ganska stor.

Varken d40 eller d50 har 10 megapixel, frågan är om du kan tänkas behöva dessa för stora kopior. Jag tror inte det är alltför vanligt att man gör sådana, och i dessa undantagsfall kanske man överlever med 6 megapixel iallafall.

D40 har jag också övervägt, men att den inte klarar vissa intressanta gluggar gör att den faller bort. Man har ju valt Nikon kanske också för deras stora linsserie. Däremot har den ju en trevlig storlek.

Det är alltid svårt att tänka rationellt vid köp av systemkamera, trots att d50 säkert duger alldeles utmärkt så har jag själv tänkt köpa en d80.
 
Hej

Äger själv en D50 och är nöjd. Köpte denna när D80 inte fanns men nu hadde jag helt klart lagt till pengar och fått en sådan.
Det jag saknar är sådant jag viste från början och prioriterade bort i valet mellan D50 och D70s.
Nämligen, dubbla inmatningshjul, belyst lcd och snabbknapp för mätmetod.

D80 tycker jag du ska ha men är mer tveksam till 18-135 optiken. Satsa hellre på en 18-70 och plåta lite så märker du vad du saknar för brännvider, mer tele eller vidvinkel.
Ett alt är att köpa bara huset och kompletera med en Tamron 17-50/2.8, bättre ljusstyrka vilket ät guld värt när ljuset tryter.

Själv har jag

D50
18-70DX
Tamron 55-200
Nikon 50/1.8D
SB-800

Kommande blir nog

Nikon 70-300 VR
Sigma 10-20
D80
 
Jag är också nybörjarfotograf (sedan mars förra året) och började med en D50. Numera är jag ägare av en D80, men det beror helt och hållet på att megapixlarna inte räckte till för de meterstora trycksaker jag råkar ut för.

Mitt tips är att köpa en begagnad D50 med kitobjektiv tills du vet vad du behöver. Jag tycker inte att någon av D80:s fördelar motiverar priset, annat än megapixelantalet. Dubbla inmatningshjul är inte någon jättefördel - tvärtom tar jag ofta fel på dem.
 
uCj skrev:
10500 kr för en D80 låter ganska mycket faktiskt, även servicen inräknad. Då man jämför med vad du kan få från seriösa företag via nätet så blir skillnaden ganska stor

D80 med 18-135 kostar runt 10500 på nätet och sen kommer ju frakten också. Så jag förstår inte riktigt vad du menar med att det skull vara dyrt? Dessutom låter det ju som ett bra tillfälle att kunna handla av någon man litar på.
 
Tackar för alla tips! Det blev en D80 till slut...fick ett jäkligt bra pris också:
Köpte kitet med 18-135 optik. Betalade 10500 och då fick jag med ett 1g minneskort, en rymlig kameraväska samt ett 18-70 objektiv som de plockade ifrån ett kit som skulle gå i reklamation! Så jag är nöjd, kan man säga...

Nu skall här fotas! :)
 
Ja, det kanske var jag som var lite otydlig. Jag menade såklart att det var 10500 för kitet med 18-136 objektivet, inte för enbart ett D80 kamerahus!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.