Annons

Nikon D50 eller Canon 350D??

Produkter
(logga in för att koppla)

Laney

Medlem
Hejhej!

Ska köpa digital systemkamera och skulle behöva råd från er som har lite mer koll. Det väger mellan Canon 350D och Nikon D50.

...vilken tycker ni att jag ska satsa på? det sägs ju att de modellerna är i princip likvärdiga...men Canonkameran kostar ju ett par tusen mer...hur ska jag tänka?

Dessutom tycker jag att Canonkameran känns lite plastigare.

Canonkameran har 7 punkters autofokussystem och Nikon bara 5. Vad innebär det och är det stor skillnad i praktiken?

Jag är väldigt tacksam för alla råd och synpunkter!

Vänliga hälsningar
Linus

Jag har en D50 och är väldigt nöjd med den. Jag stod också och valde mellan olika kameror, och anledningen till att jag valde bort 350D är för att jag tyckte den var för liten och för plastig. D50 känns väldigt stabil och lagom tyngd.

Hoppas att det här kan hjälpa dig lite!

Lycka till med köpet!

Ska också säga att både 350D och D50 är riktigt bra kameror.

autofokussystemen?

Okey! tack för tipsen.

Har du koll på vad skillnaden i autofokussystemen innebär? Alltså att Canonkameran har 7 punkters autofokussystem och Nikon bara 5. Spelar det roll i praktiken?

Re: autofokussystemen?

Laney skrev:
Okey! tack för tipsen.

Har du koll på vad skillnaden i autofokussystemen innebär? Alltså att Canonkameran har 7 punkters autofokussystem och Nikon bara 5. Spelar det roll i praktiken?

Vid normal fotografering så ska man välja att aktivera punkterna manuellt, alltså själv välja vilken punkt skärpan ska ställas på. Lämpligt då är att ha mittenpunkten inställd som standard. I de flesta fall så kan man enbart använda den genom att rikta den mot det man vill lägga skärpan på, låsa skärpan, komponera om & ta bilden.

Vid fotografering med kortare skärpedjup så kan det vara olämpligt att komponera om efter skärpeinställning p.g.a. att fokusplanet då förändras, inte mycket men kanske tillräckligt för att skärpan inte ska hamna där man tänkt sig. Då komponerar man i stället bilden & väljer den punkt som ligger där man vill ha skärpan. Lite beroende på hur punkterna är placerade så bör man då ha större chans att hitta en punkt där man vill ha skärpan om kameran har fler sådana. Om ingen punkt finns exakt där man vill så får man ta den som är närmast, en lätt omkomponering måste då ske men inte lika stor som om man använt mittenpunkten.

Det enda tillfälle man möjligtvis kan låta kameran automatiskt välja punkt är när man ska ta bilder på rörliga motiv med kontinuerlig autofokus. Om man då använder mittpunkt så måste motivet vara i mitten & att då själv välja punkt är svårt då man förmodligen inte hinner. Fungerar dock om man i förväg vet var man vill ha huvudmotivet i bilden.

5 eller 7 punkter ska inte styra ditt kameraval, viktigare är då att Canon är klart kvickare & något säkrare i AF. Kamerorna har dock båda sina för & nackdelar & du måste själv bedömma vad som är viktigt, ingen slår den andra på alla punkter...

Jag tycker att du ska ta god tid på dig & även känna på andra alternativ, Konica Minolta, Pentax & Olympus. De är alla bra & har alla ett litet ess i ärmen att plocka fram, det beror bara på vad du prioriterar.

Hoppas att jag inte gjorde det krångligt nu:)

//Larsa

Senast ändrad:
Istället för att stirra sig blind på vilken av dom två kamerorna du ska köpa, skulle jag ta en ordentlig funderare över om du vill gå in i Canons system eller Nikons.

Eftersom du inte kan använda Canons objektiv på en Nikon-kamera och vice versa, så är det bra att tänka framåt.

Är det här den enda och slutliga systemkamera du kommer att köpa? Tror du att du kommer att köpa till fler objektiv än det som ev ingår i köpet?
Har du några nära vänner som har Canon eller Nikon (möjlighet att låna objekvit av varandra)?

Båda systemen har sina för och nackdelar respektive förespråkare.

Men man kan iallafall säga att oavsett vilken kamera av dom två du väljer, får du väldigt mycket kamera för pengarna idag.

Tror Canons 350D ger något bättre bilder med samma optik tack vare lite högre upplösning, men köper du båda med respektive kit-optik, får du nog bättre bilder med Nikon (tack vare att Nikons kit-optik är något skarpare).

Hoppas jag inte rörde till det, och gjorde valet svårare.

Re: Re: autofokussystemen?

.Z. skrev:
viktigare är då att Canon är klart kvickare & något säkrare i AF.

Med tanke på att det gnäll(t)s en hel del på AF som missar och inte ger ett konsekvent resultat med 350D, men nästan inget om fokusproblem med D50 så skulle jag utgå från att AF:n på D50 är säkrare.
Många som testat båda bredvid varandra säger åxå så. Framför allt i dåligt ljus verkar detta märkas tydligt.
Däremot ska ju AF:n vara snabbare på 350D, iaf om man ska tro på vad som uppmätts vid tester, men vad spelar det för roll om den inte hittar rätt?

Däremot gör nog Canons 7 punkter det lite lättare att följa ett motiv då det är mindre risk att det "ramlar mellan" punkterna.

I praktiken tror jag dock inte skillnaderna är särskilt stora på ena eller andra hållet.

Som du skriver så är det små skillnader som inte är så viktiga i praktiken.

Ang. fokusproblem på 350D så håller jag med om att det skrivs mycket ja. Nu har det dock alltid varit så att det skrivs om mest problem på de kameror som det finns flest av för tillfället, problem finns men även många missuppfattningar.

Exempelvis D70 var extremt uthängd ett tag då den sålde som smör i solsken, många problem fick man för sig att det var med den då.

Här på FS finns 1429 st 350D registrerade men endast 241 D50. M.a.o. så är det inte så konstigt att många klagomålsinlägg kommer in.

Ang. tester som påvisat detta så är jag helt frågande, har inte sett någon sådan själv...

Jag har personligen inte testat D50 men väl D70. Om inte D50 är klart bättre än D70 så är 350D säkrare i AF. Den går mer rakt på än någon annan kamera i klassen, även jämfört med min D7D som är snäppet vassare än D70.

Dessa skillnader är dock, enligt mig, inte så stora så att det ska styra kameravalet.

För övrigt så tror jag inte att en människa på jorden har en aning om vilka av kamerorna som har mest AF-problem, ska man gå efter mängden foruminlägg så ska man nog köpa Pentax eller Olympus för att vara säker:)

Jag är ledsen att det blev för mycket tekniksnack, mitt fel men jag tycker att rätt ska vara rätt. D50 har andra förtjänster...

//Larsa

Senast ändrad:
.Z. skrev:

Exempelvis D70 var extremt uthängd ett tag då den sålde som smör i solsken, många problem fick man för sig att det var med den då.

Det VAR ju åxå många kameror som faktiskt hade problem med bakfokus de första månaderna D70:n fanns på maknaden. Antagligen pga av inkörningsproblem i produktion samt att man helt enkelt levererade ut ohyggligt många kameror och ändå inte kunde tillmätesgå efterfrågan. Sämre QC alltså.

Ang. tester som påvisat detta så är jag helt frågande, har inte sett någon sådan själv...

Det har presenterats en del tester, mer eller mindre vetenskapliga på dpreviews forum.

säkrare i AF. Den går mer rakt på än någon annan kamera i klassen,

Men blir bilderna skarpa åxå? Det som den kritiserats för är just att kameran indikerar fokus, men bilden blir inte skarp pga att fokusplanet ligger framför eller bakom motivet.
Det har visats tester där det verkar vara lite slumpmässigt om fokus hamnar bakom, framför eller på motivet. Samma motiv och x omfokuseringar/bilder och 50% hamnar PÅ motivet, 25% framför och 25% bakom. typ.

Ang. hastigheten så påverkar ju objektiven en hel del och det verkar helt klart som om D50/D70 har en fördel på många objektiv, framför allt "pirat"-objektiv, som inte har AF-S/USM eftersom motorn sitter i huset på Nikon. Det verkar som att AF:n i många fall är avsevärt snabbare pga detta.

Nåväl.

Detta kan vi diskutera i all oändlighet...

En Olympus är nog säkrast om man vill slippa dessa problem.

//Larsa

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar