Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D40 eller Canon 350D? (2990:-)

Produkter
(logga in för att koppla)

hanek212

Medlem
Kan välja mellan Nikon D40 och Canon 350D för samma peng. (2990:) Vilken är mest prisvärd?

/Hasse

Shit va svårt! Jag skulle satsa på Nikonen för möjligheten att köpa gamla objektiv billigt... Dock så får du exponera manuellt och ställa fokus manuellt med gamla objektiv på Nikon D40. Glöm inte brännviddsfaktorn på x1,5 !

Jag skulle välja Canonen för möjligheten att köpa gamla objektiv billigt. Dock får du fokusera manuellt, men du kan få focus confirmation. Och för att D40 bara har autofocus med AF-S och AF-I.

Jaha, samma argument för båda kameror. Kan jag ju iofs tolka som att båda är vettiga. Eller är det någon helt annan kamera jag bör titta på i denna prisklass?

Tycker att fokusen jag tog upp spelar en del roll. Förövrigt spelar det nog ingen större roll. Ta en titt på vad du vill ha för objektiv och tillbehör till kameran och utgå från priser/tillgänglighet på det istället.

Förr eller senare kommer du i alla fall byta ut huset. Då kan det ju vara trevligt med bra saker till dem.

Och just där har du ett exempel på D40's saknad av auto fokus på alla objektiv.

Om du tittar på cyberphotos Vidvinkelzoomar till nikon har du;

AF 18-35, AF-S 14-24, AF-S 17-35, AF-S 12-24.
5770.-, 15785.-, 16495.-, 10390.-

Bara de 3 sista har du autofokus med.

toppenkameror båda två så där är det nog dött lopp men personligen håller jag 350D lite högre på grund utav fler fokuspunkter men kolla, som sagt, på vilket system som passar dig bäst (objektiv, blixtar etc.)

begagnatmarkanden är stor för nikon och lite större för canon så det finns mycket att införskaffa den vägen

Har en Sunpak Power Zoom 4000AF som jag använd med en gammal EOS 300. Kommer den att fungera bra med digitala EOS också?

Zewrak skrev:

Öhm, va?

16-85, 17-55, 18-55, 18-70, 18-200 mfl går alla finfint att använda på en D40. Själv har jag inte använt fasta gluggar på många år (frånsett fisheye) och för den som inte är förtjust i att köpa 20 år gamla objektiv begagnade (som inte ens är varken vidvinkligare eller bättre än vissa av zoomarna) finns ingen anledning att bry sig om focusmotor-argumentet.

Dessutom är tips om 10000-lronorsgluggar kanske inte så relevant när man köper en kamera för 3000 kr, då är kanske en 18-70 (ca 2000 begagnad), en 18-55 (1000 kr ny) eller liknande mer av intresse? De fasta vidvinkliga objektiven (20 & 14 mm går ändå på 3000-8000 begagnade...)

http://www.cyberphoto.se/?http://ww...icleIDGroup=374&sortera=&prislistan=&onshelf=

Dock kan det vara vettigt att köpa första kameran med objektiv i "kit" om du inte ha speciella önskemål, blir ofta mycket billigare. T.ex. tar elgiganten 2990 för D40 med 18-55 objektivet.
http://www.elgiganten.se/is-bin/INT...3i&CatalogCategoryID=T0XD4QFHJGYAAAEORFhZtSy9

En "analog" blixt kommer antagligen inte att fungera i "TTL"-läge på en digitalkamera i och med att filmkameran använder en helt annan ljusmätningsprincip vid blixtbilder än digitalkameran. Så "fungera" antagligen Ja, "fungera bra" Nej.

Zewrak skrev:
Tycker att fokusen jag tog upp spelar en del roll. Förövrigt spelar det nog ingen större roll. Ta en titt på vad du vill ha för objektiv och tillbehör till kameran och utgå från priser/tillgänglighet på det istället.

Förr eller senare kommer du i alla fall byta ut huset. Då kan det ju vara trevligt med bra saker till dem.

Och just där har du ett exempel på D40's saknad av auto fokus på alla objektiv.

Det är helt klar en poäng, kom på att jag har en gammal glugg till EOS också. En EF USM 28-90 mm 1:4-5,6. Denna skulle alltså bli en 45-144 mm. Men vad händer med siffrorna på ljusinsläppet? Ändras de också?

Kläm och känn på dem också!

Jag valde mellan en Canon och en Nikon och i mitt fall låg Nikon mycket skönare i handen. Det fällde avgörandet.

hanek212 skrev:
Det är helt klar en poäng, kom på att jag har en gammal glugg till EOS också. En EF USM 28-90 mm 1:4-5,6. Denna skulle alltså bli en 45-144 mm. Men vad händer med siffrorna på ljusinsläppet? Ändras de också?

Nej, och inte brännvidden heller! Du får en beskuren bild, det är vad som händer, och många tycker att det underlättar att veta hur mycket, genom att "översätta" till "film-brännvidd".

Per.

Nej, förstår att brännvidden inte förändras egentligen men om man beskär bilden känns det som att inte får in lika mycket ljus som på en glugg som är avsedd för CCDn på en digital kamera. Eller yrar jag nu?

hanek212 skrev:
Nej, förstår att brännvidden inte förändras egentligen men om man beskär bilden känns det som att inte får in lika mycket ljus som på en glugg som är avsedd för CCDn på en digital kamera. Eller yrar jag nu?

Troligen. Tänk dig att du beskär en bild som tagits med en 35-mm-kamera. Ändras bländaren då?

Per.

Det jag menar är att om jag tar en bild med ett gammalt optik och en men ny anpassad optik (samma bildyta) så borde jag ju få in mer ljus med den nya eftersom hela frontlinsen används och inte bara en del som med det gamla (på en modern digitalare).

Jag vill ha fel :)

hanek212 skrev:
Det jag menar är att om jag tar en bild med ett gammalt optik och en men ny anpassad optik (samma bildyta) så borde jag ju få in mer ljus med den nya eftersom hela frontlinsen används och inte bara en del som med det gamla (på en modern digitalare).

Visst får du in mer ljus med 'gammla' småbildsobjektiv än med DX-objektiv, men det går åt för att belysa den större bildcirkel som det fulla småbildsobjektivet tecknar ut. Dvs det belyser mer bild på alla sidor utanför sensorn. Och det registreras därmed inte på sensorn. Du kan inte tillgodogöra det närmare mitten av bilden. Det är det som de menar när tidigare inlägg talar om en beskuren bild.

hanek212 skrev:

Så bra, du har fel.

Definitionen på bländare är brännvidd dividerad med (virtuell) bländaröppning. Det framgår om inte annat av beteckningen: "f/5.6" (eller "f:5.6"). Den definitionen struntar fullständigt i hur mycket bild du tar hand om.

Om intuitionen leder dig fel, byt! :)

Per.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar