Vet inte riktigt om jag håller med dig trots att jag har stor respekt för din kunskap. Det var många som tyckte att 1DX presentationen kom som en bomb med varken mycket läckor eller information i förväg.
Canon har alltid varit mycket mer irriterade över läckor än Nikon, och jag får ett intryck av att de lägger ned mer energi på att hålla sina produkter så hemliga så möjligt så länge som möjligt. Sedan var det nog många i branschen som kände till en del om 1DX, i alla fall på ett ungefär. Överraskningen låg som sagt mest i att de presenterade den så tidigt som de gjorde (tidigt i relation till när den börjar säljas). Men även här kan man förstå deras tankegång - många tidningar och bildbyråer har nog tänk köpa nya grejer inför 2012 med OS, fotbolls-EM och liknande. Helst hade nog Canon velat släppa 1DX som vanligt under hösten, men med trasslet i Japan blev nog de som alla andra lite försenade. Men de valde att ändå berätta om kameran för att de vet att många företag lägger budget för kommande år i slutet av hösten. Tänk på att Canon tappat många stora kunder till Nikon sista tre-fyra åren och de vill nog vara tydliga med att visa att de är med i loppet.
Sen tror jag absolut att dom två stora sneglar mycket på varandra för att släppa modeller som dom tror sig kunna vinna kunder på, hypotetiskt om Canon släpper en modell som är överlägsen en produkt som Nikon har arbetat med i flera år så tror jag inte att Nikon skulle välja att släppa den, det vore ju en stor förlustaffär?
De har de gjort förr, se bara på D2-generation från Nikon. De visste nog vad Canon skulle släppa (Mark II-kamerorna) men underskattade effekten de hade på marknaden. Delvis samma sak några år senare med D3 som nog Canon visste det mesta om, men där blev det deras tur att bli lite överraskade av marknadens reaktion.
Att ta fram nya kameror, i synnerhet proffskameror, är en mycket längre process än många inser.
Så det är självklart för mig i alla fall att dom tittar på vad det andra företaget gör också.
De tittar nog mer på vad kunderna tycker, det är i slutändan det viktigaste. Det går faktiskt inte att ligga i framkant i en högteknologisk bransch genom att följa sina konkurrenter. Då hamnar man ohjälpligt efter.
Och visst snackas det mycket av ivriga entusiaster, men många av dom sitter säkert också på information som kanske inte nån här på fotosidan har aningar om. Det kan vara allt från vanliga hobbyfotografer till utvecklare på Nikon som har användarkonton på t.e.x NR, naturligtvis med tystnadsplikt som kanske ger ledtrådar om kommande produkter.
Jag tvivlar på att anställda gör det, varför riskera jobbet och riskera att bli stämd på ansenliga belopp för att få lite cred i ett forum?
Och när det handlar om så stora summor pengar så tror jag att företagen måste vara fula ibland, vi som kunder är deras prio ett, det är på oss dom tjänar pengar. Och för att göra det så måste dom göra produkter som får oss att vilja köpa deras istället för konkurrentens.
Så det är fult att göra produkter som kunderna gillar?
Därför tror jag verkligen att dom sneglar väldigt mycket på varandra och kan mycket väl göra stora ändringar i en kamera strax innan det är dags för release trots att det kan vara en modell dom haft under utveckling i flera år. När det sitter hundratals kamerautvecklare på ett företag så tror jag att dom kan åstadkomma riktigt mycket t.o.m på en vecka om det vore så.
Jag tror du har en lite orealistisk syn på hur produktutveckling går till. Du kan ändra en del i firmware in i det sista och du kan göra vissa typer av finjusteringar. Men skall du lägga till en ny funktion drar det med sig en enorm mängd testning och verifiering plus att det lätt slutar med en lavin av följdändringar som i sin tur måste testas och verifieras - och alla fel man hittar under testning verfiering måste testat och verifieras igen, vilket kan dra med sig ytterligare nya ändringar ... Tro mig, har man en komplex produkt som en kamera så vill man ha en lång period innan den börjar säljas där man enbart ser till att få allt att fungera - man stoppar inte in något nytt.
Ta sedan hårdvaran, den måste faktiskt börja tillverkas långt i förväg. Först testvarianter som man skall testköra till förbannelse i alla upptänkliga förhållanden. Sedan produktionsexemplar som i sin tur skall testas enormt noga innan man ger klartecken för verklig produktion.
Säg att Nikon verkligen introducerar en D4 nu i januari eller fabruari och tänker börja sälja den en eller en och en halv månad senare. Då måste de ha börjat tillverka själva kamerhusen och en lång rad andra detaljer tidigt i höstas för att ha tillräckligt stor lager när försäljningen väl drar igång. Tänk på att de stora proffshusen från Canon och Nikon (Eos 1-serien och Nikons ensiffriga) monteras för hand av mycket skickliga kamerabyggare. Det är inte precis Nisse från Manpower som gör den typen av precisionsjobb, utan en arbetsstyrka med mångårig erfarenhet som dessutom måste utbildas på de nya kamerorna. Det här är inget man gör på en vecka. Med största sannolikhet bygger till exempel Canon sina 1DX-kameror för fullt redan (även om firmware inte helt sluttestad) och om Nikon skall hinna få ut tillräckligt med D4-kameror tills OS börjar (i tid så fotografer hinner köra in sig på dem) så har de säkert också hållit på och byggt dem ett bra tag nu.
På konsumentsidan där man har kortare produktcykler går de nog lite snabbare, men även där måste produktionen av t.ex. ett nytt kamerahus testas mycket noga innan man får upp full fart. Tänk på att här utvecklar man ofta flera generationer av kameror parallellt. Det skulle inte förvåna mig om Nikon redan håller på och testar tille xempel en kommande D3200 samtidigt som de för fullt håller på och utvecklar D3300 och kanske redan lägger upp lite idéer om funktioner (som skall utvärderas och testas) för en D3400 ... Sådant som implementeras via firmware kan man då välja att antingen skjuta fram till nästa modell (om det krånglar) eller tidigarelägga (om man fått det att funka snabbare än man tänkt sig).