Annons

Nikon D4

Produkter
(logga in för att koppla)
Det är ganska stor skillnad. Men frågan är vad den du har läst detta från menar...

Skillnaden mellan FX och DX-crop i fimning är ganska subtil. Men om du väljer CX-crop (2.7-crop) är skillnaden ganska stor...

CX-crop-mode är det enda som ger verklig 1080p. De övriga har ganska mycket lägre verklig upplösning. För dokumenterande filmning skulle jag nästan rekommendera CX-crop...
 

Lägre upplösning = lägre upplösning. Inte svårare än så... :)

Om du filmar i FX eller DX - lägena så är den bild som SPARAS som en 1920x1080 ganska mycket lägre i upplösning än vad formatet säger. Kanske 1300 x 900 eller nåt (jag har inte kollat D4'an så noga). Denna upplösning skalas sedan upp digitalt innan den sparas som video "frame".

CX-läget däremot tar en 1920x1080 BILD och sparar som en 1920x1080 FRAME i video. Fullt blås, varje pixel i videon har en motsvarighet i bilden som infångades.
...........

Detta är sant för alla normala kameror idag (utom vissa kompaktkameror, som faktiskt filmar i äkta 1080p grundupplösning). 5D2 filmar i ca 1200x800, 5D3 filmar i ca 1350x900, osv, osv. Panasonic GH2 är fortfarande den normala systemkamera som filmar med högst verklig upplösning, och det är också därför den fortfarande är så populär bland filmare trots att det är en µFT-kamera.
 
Lägre upplösning = lägre upplösning. Inte svårare än så... :)

Om du filmar i FX eller DX - lägena så är den bild som SPARAS som en 1920x1080 ganska mycket lägre i upplösning än vad formatet säger. Kanske 1300 x 900 eller nåt (jag har inte kollat D4'an så noga). Denna upplösning skalas sedan upp digitalt innan den sparas som video "frame".

CX-läget däremot tar en 1920x1080 BILD och sparar som en 1920x1080 FRAME i video. Fullt blås, varje pixel i videon har en motsvarighet i bilden som infångades.
...........

Detta är sant för alla normala kameror idag (utom vissa kompaktkameror, som faktiskt filmar i äkta 1080p grundupplösning). 5D2 filmar i ca 1200x800, 5D3 filmar i ca 1350x900, osv, osv. Panasonic GH2 är fortfarande den normala systemkamera som filmar med högst verklig upplösning, och det är också därför den fortfarande är så populär bland filmare trots att det är en µFT-kamera.

ohh man lär sig nya saker varje dag, tackar!
 
Tidigare i tråden så diskuterades det om MediaMarkt fick lov att sälja Nikon D4. Det framkom att de inte längre fick lov att sälja kamerorna ur prosegmentet varken för Nikon eller Canon.

Döm av min förvåning när jag idag tittade igenom dagens reklamblad och hittade följande. Vad ska man tro?

Klart MM får lov att sälja D4, D800 eller vad f-n som helst ur sortimentet. Varför skulle de inte få det?

Jag var idag inne på MM i Lund och klämde både på D4 och D800E. Där låg flera kartonger med D800.

Vad kommer sådana rykten ifrån? Vem tjänar på att sprida sådan skit?

Mvh
 
Klart MM får lov att sälja D4, D800 eller vad f-n som helst ur sortimentet. Varför skulle de inte få det?

Jag var idag inne på MM i Lund och klämde både på D4 och D800E. Där låg flera kartonger med D800.

Vad kommer sådana rykten ifrån? Vem tjänar på att sprida sådan skit?

Mvh

"Ryktena" kommer från Nikons centralorganisation. Besluten finns att läsa om på NPS.
 
Vad kommer sådana rykten ifrån? Vem tjänar på att sprida sådan skit?

Det var uppe tidigare i denna tråd, orkar inte leta fram var nånstans. Har för mig att Canon och Nikon införde nya krav på de återförsäljare som skulle få lov att sälja proffshusen.

Sedan var tongångarna olika hårda om varför det behövdes "riktiga" fotobutiker och hur bra det var att de skyddades genom att minska konkurrensen från lågpriskedjorna.

MM Bernstorp Malmö har iaf tagit bort hela sin Nikon pro avdelning och sätter nu istället upp Sony i glasmontrar.

Men åter till D4, hade de (MM Lund) några ex av D4 också till försäljning eller var det "bara" demoex?
 
Det var uppe tidigare i denna tråd, orkar inte leta fram var nånstans. Har för mig att Canon och Nikon införde nya krav på de återförsäljare som skulle få lov att sälja proffshusen.

Sedan var tongångarna olika hårda om varför det behövdes "riktiga" fotobutiker och hur bra det var att de skyddades genom att minska konkurrensen från lågpriskedjorna.

MM Bernstorp Malmö har iaf tagit bort hela sin Nikon pro avdelning och sätter nu istället upp Sony i glasmontrar.

Men åter till D4, hade de (MM Lund) några ex av D4 också till försäljning eller var det "bara" demoex?

D4, såg jag bara som demoex. D800 fanns både som demo och i kartong.

Mvh
 
Satt och tittade på lite D4 unboxing med JaredPolin när han nämnde något som jag inte ens reflekterat över tidigare.

D4 kommer utan LCD skydd ...

... vilket jag har på min nuvarande D300s. Inte för att jag skrapat det skyddet, men jag har använt det för att limma på stålramen för min LCDVF. På så vis behöver jag inte limma direkt på kamerahuset, vilket iaf jag tyckte var jätteskönt att slippa.

Finns det lösa LCD skydd motsvarande det jag har idag för D4an så jag kan göra motsvarande limning?
 
D4 har liksom D3(s) safirglas som är mycket svårt att repa, och levereras av den anledningen utan skydd.

På D3 finns det inget att knäppa fast ett skydd i, men jag vet inte hur det är med D4.
 
Till vissa modeller finns ett skydd i något plexiglasliknande som limmas fast med dubbelhäftande tejp, det kunde kanske vara något? Eller att helt enkelt limma ramen med ett lim eller tejp som går lättare att ta bort?
 
Det finns ett fäste över och under, kan väl vara för ett skydd.

Hmm, får noga undersökas. Jag laddade hem manualen för D4 och i den stod ingenting om något skydd som kunde monteras. Men finns det två fäste kanske det finns någon tredjepartsleverantör som tar fram något.

Någon som har använt något liknande LCDVF på en D3s? Blir det för klumpigt eller funkar det?
 
Hmm, får noga undersökas. Jag laddade hem manualen för D4 och i den stod ingenting om något skydd som kunde monteras. Men finns det två fäste kanske det finns någon tredjepartsleverantör som tar fram något.

Någon som har använt något liknande LCDVF på en D3s? Blir det för klumpigt eller funkar det?

Det är två jack i ovankant och ett i under-. Nåt måste de ju vara till för. Google hjälpte inte mycket.
 
Klart MM får lov att sälja D4, D800 eller vad f-n som helst ur sortimentet. Varför skulle de inte få det?

Jag var idag inne på MM i Lund och klämde både på D4 och D800E. Där låg flera kartonger med D800.

Vad kommer sådana rykten ifrån? Vem tjänar på att sprida sådan skit?

Nej, det är ingen generell självklarhet att vilken butik som helst får sälja vad som helst. Det finns vad jag vet inga direkt lagliga hinder, men när det gäller dyra prylar riktade till yrkesanvändare är det mer regel än undantag att bara utvalda - och utbildade - återförsäljare får leveranser av prylarna och därmed kan sälja dem. Det gäller allt från IT-system till grävmaskiner eller mer avancerade byggverktyg. Och kameror.

Det handlar om så enkla saker som att leverantörer, i det här fallet Nikon, ställer vissa krav på förkunskaper hos återförsäljare för mer avancerade produkter. Inget underligt i det tycker jag, och i slutändan i det stora hela bra för oss som köper grejerna. Det är inte kul att ställa frågor om en dyr och avancerad produkt och få svävande, okunniga eller direkt felaktiga svar från en försäljare som har dimmiga begrepp om vad det är de säljer. Det gäller oavsett om jag köper en Nikon D4 eller en Hilti TE 80-ATC. Eller en burk med takfärg för badrum.

Nu är det så vitt jag vet inga jättekrav Nikon ställer, mest att det skall finnas personal som fått utbildning på grejerna och kan svara på frågor om dem.
 
Klart MM får lov att sälja D4, D800 eller vad f-n som helst ur sortimentet. Varför skulle de inte få det?

Jag var idag inne på MM i Lund och klämde både på D4 och D800E. Där låg flera kartonger med D800.

Vad kommer sådana rykten ifrån? Vem tjänar på att sprida sådan skit?

Mvh

Av samma anledning som att inte vem som helst får sälja Bosch blåa yrkesverktyg.
Leverantören vill inte att vem som helst ska göra det.
 
Någon som har fått en D4 skickad från Japanphoto? Jag har stått 2:a i kö sedan Januari men inte fått någon. Känns som att jag blivit förbiåkt eller så har Nikon något ont mot Japanphoto.

Dessutom har jag läst att de senare kamerorna levererats utan minneskort och minneskortsläsare. Känns så där måste jag säga...
 
Dessutom har jag läst att de senare kamerorna levererats utan minneskort och minneskortsläsare. Känns så där måste jag säga...

Den var ny för mig. Var det inte de första tre månaderna som den skulle ingå? Var en av anledningarna till att jag ställde mig i kön i mars :(

Annars verkar leveranserna fortsatt väääldigt tröga. Frågade SP idag igen och de hade fortfarande "många" kvar i NPS kön och då jag själv inte är NPS så får jag nog vänta ett bra tag ytterligare :(
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.