Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D4

Produkter
(logga in för att koppla)

Det finns tydligen en bugg i programvaran. Programvaran ligger i flashminnet så det går att fixa.

Trodde jag följt D4-tråden noga, men har helt missat "flash" felet. Såg att det nämndes någon mjukvara som behövde uppgraderas, men det är väl naturligt med tanke på den input de nu får när de släppt sample edition.

Någon som vet vad det är för "fel" som de behöver åtgärda i mjukvaran?

Jag har lite svårt att förstå

1) varför ett programfel som kan fixas i efterhand fördröjer en leverans. Att uppgradera sin kamera brukar ju vara det första man gör när man köpt den. Är felet allvarligt och så svårfixat så att det kan ta tid att ta fram en lösning är det inte så smart att lova ett nytt leveransdatum...eller?

2) varför det cirkulerar en rad OLIKA skäl till fördröjningen
 
Det finns tydligen en bugg i programvaran. Programvaran ligger i flashminnet så det går att fixa.



Jag har lite svårt att förstå

1) varför ett programfel som kan fixas i efterhand fördröjer en leverans. Att uppgradera sin kamera brukar ju vara det första man gör när man köpt den. Är felet allvarligt och så svårfixat så att det kan ta tid att ta fram en lösning är det inte så smart att lova ett nytt leveransdatum...eller?

2) varför det cirkulerar en rad OLIKA skäl till fördröjningen

Nikon tycker säkert det låter bättre att skylla på stor efterfrågan än att hänvisa till fel i firmware. Eftersom Canon också är försenade och har strul med sin1DX gör det kanske inte så mycket att bli en månad försenad. OS börjar inte förrän i sommar...
 
2) varför det cirkulerar en rad OLIKA skäl till fördröjningen

1. Förmodligen orsakas förseningen av mer än ett skäl (få saker som händer, gör det av enbart ett skäl :)
2. Rykten tar inte alltid avstamp i konkreta fakta (nu var jag ändå rätt artig :)

Summa: Man får väldigt många olika mer eller mindre underbyggda rykten uppblandade med mer eller mindre korrekta uppgifter. Vilket som är vilket är svårt att avgöra.
 
Nikon tycker säkert det låter bättre att skylla på stor efterfrågan än att hänvisa till fel i firmware. Eftersom Canon också är försenade och har strul med sin1DX gör det kanske inte så mycket att bli en månad försenad. OS börjar inte förrän i sommar...

Nikon själva säger på ett ställe "minor production delay". Sen har jag hört att de lägger rätt mkt kraft på D800 så att det är en prioriteringsfråga. . .

Eller så är det alltihop.
 
Nikon själva säger på ett ställe "minor production delay". Sen har jag hört att de lägger rätt mkt kraft på D800 så att det är en prioriteringsfråga. . .

Eller så är det alltihop.

Summan av kardemumman är att om Nikons beslut att skjuta upp säljsstarten gör att kameran kommer ut utan buggar och med god tillgång är det ett klokt beslut. De flesta av oss som väntar sitter ju inte direkt i sjön under tiden...

Tilläggas kan att D4:an skall produceras i 5000 exemplar i månaden i jämförelse med D3:an producerades i 10000-12000 exemplar per månad. Dessutom är det mycket kortare tid mellan presentation och säljstart för D4:an än vad det var för D3:an. Om Nikon hinner producera 20000 kameror innan säljstart istället för 15000 är det en betydande skillnad.
 
Senast ändrad:
Summan av kardemumman är att om Nikons beslut att skjuta upp säljsstarten gör att kameran kommer ut utan buggar och med god tillgång är det ett klokt beslut. De flesta av oss som väntar sitter ju inte direkt i sjön under tiden...

Tilläggas kan att D4:an skall produceras i 5000 exemplar i månaden i jämförelse med D3:an producerades i 10000-12000 exemplar per månad. Dessutom är det mycket kortare tid mellan presentation och säljstart för D4:an än vad det var för D3:an. Om Nikon hinner producera 20000 kameror innan säljstart istället för 15000 är det en betydande skillnad.

Jag har hört från flera håll samma sak, Nikon verkar inte räkna med att D4 ska bli någon storsäljare. Jag tror de har fel. Alla nikonfotografer runt och i OS kommer vilja ha.
 
Nikon verkar inte räkna med att D4 ska bli någon storsäljare. Jag tror de har fel. Alla nikonfotografer runt och i OS kommer vilja ha.

OS-fotograferna kan inte vara någon större del på en världsmarknad. :)

De siffror jag hört är att proffshusen (D3/D3s/D4 och motsv Canon) står för en procent av systemkameraförsäljningen i volym. Den viktigaste rollen för kamerorna är inte att tillgodose proffs behov utan att stärka varumärket.

Av den procenten proffshus som säljs som så går två tredjedelar till hobbyfotografer.
 
OS-fotograferna kan inte vara någon större del på en världsmarknad. :)

Men om man ser till alla dem som skulle vilja vara OS-fotografer så är det nog en större andel :)

De siffror jag hört är att proffshusen (D3/D3s/D4 och motsv Canon) står för en procent av systemkameraförsäljningen i volym. Den viktigaste rollen för kamerorna är inte att tillgodose proffs behov utan att stärka varumärket.

Av den procenten proffshus som säljs som så går två tredjedelar till hobbyfotografer.

Nikon här i Sverige har nämnt att de bedömde att runt 85% eller mer av D3 såldes till entusiaster - men det var ju också Nikons första digitala småbildskamera, och det tog nästan ett år innan D700 dök upp. Det fanns helt enkelt ett stort sug där som inte riktigt finns på samma sätt för D4. Nu finns ju D800 som säkert lockar fler entusiaster än den lite klumpiga och dyra nischkameran D4. Plus alla begagnade D3, D3s och D700. Sedan får man inte glömma att det hänt ett och annat med världskonjunkturen sedan D3 kom ... Kort sagt, att de räknar med att sälja märkbart färre D4 än D3 verkar som en mycket rimlig bedömning.
 
Finns nog många D3:eek:r som kan lite längre innan de faller ihop.

När jag "fick" min 1D Mark IV pratade jag med en kompis på en tidning i Skåne.
Han sa: "Vi har bara 1D Mark II och avtal på 5 år som gäller ett bra tag till ..."

Nikon sålde in D3 rätt aggresivt till proffsen plus alla överlyckliga hobbyfotografer som Agfors skriver. Blir svårt att överträffa det initiala intresset. Men över tid så...
 
Finns nog många D3:eek:r som kan lite längre innan de faller ihop.

När jag "fick" min 1D Mark IV pratade jag med en kompis på en tidning i Skåne.
Han sa: "Vi har bara 1D Mark II och avtal på 5 år som gäller ett bra tag till ..."

Nikon sålde in D3 rätt aggresivt till proffsen plus alla överlyckliga hobbyfotografer som Agfors skriver. Blir svårt att överträffa det initiala intresset. Men över tid så...

Framförallt måste man nog vara en lika knäpp D3s-ägare som jag för att reservationslöst uppgradera igen...

De flesta med D3s sitter nog nöjda och kommer inte jaga ihjäl sig för en D4:a. Ur bildkvalitetssynpunkt kommer skillnaden i färdig bild att vara minimal så länge inte skuggorna lyfts ordentligt i ISO-området 100-1600. Mellantonsbruset kan helt enkelt inte förbättras mer än marginellt.
 
OS-fotograferna kan inte vara någon större del på en världsmarknad. :)

De siffror jag hört är att proffshusen (D3/D3s/D4 och motsv Canon) står för en procent av systemkameraförsäljningen i volym. Den viktigaste rollen för kamerorna är inte att tillgodose proffs behov utan att stärka varumärket.

Av den procenten proffshus som säljs som så går två tredjedelar till hobbyfotografer.

Det måste ändå vara tusentals aktiva fotografer, vi pratar 100 länder, sen har vi alla frilansare och tillfälliga. Om uppgiften att 85% av prosegmentets ägare är entusiaster stämmer, måste man multiplicera med åtminstone 6.
 
Stämmer nog att det inte är så många hobbyfotografer som uppgraderar (åtminstone inte ännu). Jag kan däremot tänka mig att en hel del proffs lockas av bättre video, ny wifisändare och ethernetkontakt. Bättre AF skadar nog inte heller.
 
Stämmer nog att det inte är så många hobbyfotografer som uppgraderar (åtminstone inte ännu). Jag kan däremot tänka mig att en hel del proffs lockas av bättre video, ny wifisändare och ethernetkontakt. Bättre AF skadar nog inte heller.

Jag tror att de flesta som vill ha bättre video siktar på D800.

För sportfotografer är det naturligtvis toppen med ethernet-kontakten och bättre AF. Flera som ska till OS köper säkert ett hus, men det är nog ganska få som byter alla sina hus direkt. D3s kan också anslutas med ethernet via WTF-4.

Hur man än vänder på det så handlar yrkesfoto om att spara pengar. Kan man slippa uppgradera så finns det pengar att tjäna. Det finns en del ritktigt slitna D3:eek:r, men som Tore var inne på är D3s tillräckligt ny och bra för de flesta
 
Jag tror att de flesta som vill ha bättre video siktar på D800.

För sportfotografer är det naturligtvis toppen med ethernet-kontakten och bättre AF. Flera som ska till OS köper säkert ett hus, men det är nog ganska få som byter alla sina hus direkt. D3s kan också anslutas med ethernet via WTF-4.

Hur man än vänder på det så handlar yrkesfoto om att tjäna pengar. Kan man slippa uppgradera så finns det pengar att tjäna. Det finns en del ritktigt slitna D3:eek:r, men som Thore var inne på är D3s tillräckligt ny och bra för de flesta.

Det var därför jag skrev att de lockas av D4 - inte att de köper en direkt :)

Jag har provat WT-4 några dagar och den var inte sååå kul att jobba med. Stor och klumpig och hyfsat besvärlig att ställa in. Förhoppningsvis är WT-5 enklare att hantera (även om jag varken kommer att köpa en sån eller en D4).
 
Har inte Canon lyckats med den prestationen? ;-)

Höjden var väl när Canons CPS-kille frågade mig om jag lyckats få deras (första) sändare att fungera. Han undrade hur jag lyckats. Jag sa att jag bara lyckats delvis....

De senare sändarna har varit smidigare. Gillar att Canon bygger in sändaren i batterigreppet till 5D och 7D.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.