Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
vad vill han visa , gula barn? att det där med vitbalansering förstår han inte, kurvors inverkan?

Jag har en fråga till Tore mfl, är d3 så mycket bättre än d300 så det rättfärdigar prisskillnaden ?

macrobild skrev:
Jag har en fråga till Tore mfl, är d3 så mycket bättre än d300 så det rättfärdigar prisskillnaden ?

Användarens behov och syften med kameraköpet är givetvis avgörande för om en D3:a är värd att lägga 31000 kr extra på.

Jag har jämfört de båda kamerorna i min tråd om dem. Visst är D3:an bättre på det mesta. Jag skulle nog ändå tro att för de allra flesta amatörer och entusiaster är det inte värt att lägga merkostnaden för att få den där toppkvaliteten och extra hastigheten. För proffs är väl merkostnaden inte så avgörande om den går att tjäna in.

Hade jag mest fotograferat under goda ljusförhållanden hade jag valt en D300 (eller kanske tom behållt min D2X!). Mitt skäl till att köpa en D3:a är mitt behov av bra hög-ISO-filer. Jag fotograferar till stor del på ISO-tal över ISO 1600. Då är D3:an överlägsen.

Nackdelen med FX-formatet är tex sämre upplevd räckvidd vid samma brännvidd. Jag valde en D300 som komplement just för att få behålla räckvidden (tex med min 70-200-zoom) som jag vant mig vid från tidigare Nikon DSLR.

Med samma objektiv (FX-kompatibelt) blir bildkvaliteten (skärpa, kontrast, färgmättnad) bättre på D3:an än på D300. På bländare f1.4-f2.8 kan dock D3:an ge mer eller mindre synliga vinjetteringseffekter under vissa förhållanden.

För det man får är nog trots allt Nikon D300 mer prisvärd än D3:an.

(På motsvarande sätt kan man fråga sig om det är värt att lägga ungefär tre gånger så mycket pengar på en D300 jämfört med en D60. Jag är inte säker på att bildkvaliteten är bättre på D300.)

Senast ändrad:
Teodorian skrev:
För proffs är väl merkostnaden inte så avgörande om den går att tjäna in.
Det är väl precis det den är?

Dvs om man precis kan tjäna in merkostnaden jämnt upp så är den förstås inte så avgörande, men om man kan tjäna mer pengar med den dyrare kameran så är det väl en helt avgörande fördel för den?

PMD skrev:
Det är väl precis det den är?

Dvs om man precis kan tjäna in merkostnaden jämnt upp så är den förstås inte så avgörande, men om man kan tjäna mer pengar med den dyrare kameran så är det väl en helt avgörande fördel för den?

Givetvis! Det är väl därför fotografer investerar flera hundratusen kronor i digital mellanformatsutrustning. Är en Hasselbladkamera med 39 MP för 8 gånger kostnaden av en D3:an värd merkostnaden?

För amatörer blir det andra avgöranden där priset för kameran styr i förhållande till ekonomiska förutsättningar och skälighet i relation till andra omkostnader. En D300 blir då antagligen för de flesta ett bättre val (eller det enda rimliga valet?) än en Nikon D3. För ytterligare andra personer är det än begagnad Nikon D50 för 2500 kronor som passar deras behov och ekonomi.

Senast ändrad:
Vad jobbigt att behöva argumentera, för de val man gör i livet. Det finns alltid andra som gör bättre val......

Tänk om vi skulle skänka 10% av våra kameraväskors värde, till svältande eller sjuka istället.

Eller vänta... fick lite kreativa ideer precis!

Skulle väl vara en ide att låta oss
fotograferande, skänka bilder till en "ny" bildbyrå.
En bildbyrå där intäckterna från bildförsäljning går till något bra. Svältande, sjuka eller andra som har det lite sämre än oss.

Tänk om fotosidans medlemmar bidrog med varsin bild.... drygt 100000st. Vilken jäkla bildbyrå, när vi skänkt några bilder var...

Och tänk vad kul för kunderna att handla bilder, när man vet att pengarna kommer till glädje för andra.
Klart att en och annan fotograf kanske blir lite irriterad, men hur irriterande är det inte att gå hungrig hela dagarna, eller lida av någon obotlig sjukdom.....?

Och uppmärksamhet lär siten säkert få första tiden... gratisreklam!

När börjar vi skänka bilder? ;-)

När ska vi börja bry oss om nått viktigt?

Jag menar att skilnaderna idag är små mellan kamerorna, speciellt när det går att jämföra det resultat man får från en sådan välbyggd kamera som d300 jämfört med d3.Sedan beror det på vad man fotograferar, en d3 är bättre i regn om man följer en fotbollsmatch .
Rent resultatmässigt om man räknar bort extrema situationer så duger den billigare kameran i många fall lika bra.
Vilket val man sedan gör är upp till var och en.

-CL- skrev:
Vad jobbigt att behöva argumentera, för de val man gör i livet. Det finns alltid andra som gör bättre val......

Tänk om vi skulle skänka 10% av våra kameraväskors värde, till svältande eller sjuka istället.

En bildbyrå där intäckterna från bildförsäljning går till något bra. Svältande, sjuka eller andra som har det lite sämre än oss.

Tänk om fotosidans medlemmar bidrog med varsin bild.... drygt 100000st. Vilken jäkla bildbyrå, när vi skänkt några bilder var...

Och tänk vad kul för kunderna att handla bilder, när man vet att pengarna kommer till glädje för andra.
Klart att en och annan fotograf kanske blir lite irriterad, men hur irriterande är det inte att gå hungrig hela dagarna, eller lida av någon obotlig sjukdom.....?

Vi lever i Sverige; ett land som numera präglas av egoism och småsinthet. Vi vill ha lägre skatter samtidigt som vi vill att staten ska betala mer av vår egen vård/skola/omsorg etc.

Jag ställer gärna upp, men är skeptisk till uppslutningen (hoppas jag har fel)

Lennart

macrobild skrev:

Mina två största argument för att köpa en D3:a är pixelpitchen och ergonomin.
Hade inte D300 huset varit så otroligt litet så hade jag nog haft svårare för att motivera mitt köp, min gamla D70 sitter bättre i handen än D200/D300.

Photocon skrev:
Vi lever i Sverige; ett land som numera präglas av egoism och småsinthet. Vi vill ha lägre skatter samtidigt som vi vill att staten ska betala mer av vår egen vård/skola/omsorg etc.

Jag ställer gärna upp, men är skeptisk till uppslutningen (hoppas jag har fel)

Lennart

Ja, varför inte en The Pictures For Free Day den 2 april varje år runtom i världen.

Flyttade inlägget:

Crister Lindmark (-CL-) skrev:

till tråden: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=91256

Felet jag pratade om med bandning i hörnen på mina bilder var inte kamerans fel... Det var klinkers-golvets ;)
Så min D3 funkar prima :D Nu är det bara dammet jag måste göra något åt...

Förresten, jag har upptäckt att när jag har mitt 50mm Ais objektiv på kameran så exponerar den mycket säkrare på P-läget än på A-läget.. Hur kan det komma sig?

Danlo skrev:
Felet jag pratade om med bandning i hörnen på mina bilder var inte kamerans fel... Det var klinkers-golvets ;)
Så min D3 funkar prima :D Nu är det bara dammet jag måste göra något åt...

Förresten, jag har upptäckt att när jag har mitt 50mm Ais objektiv på kameran så exponerar den mycket säkrare på P-läget än på A-läget.. Hur kan det komma sig?

För att du inte vet hur ljusmätningen i kameran fungerar? ;)

P-läget fungerar inte på en D3 med ett Ais-objektiv, då kameran inte kan justera bländaröppningen - P blir precis samma sak som A.

Oj, vad många åsikter om D3 versus D300.

Måste göra ett inlägg jag med då.
Har kör D2x fram tills jag fick min d3 i Fredags och måste säga att jag upplever skillnaden som relativt stor.
Högt Iso kommer för min del att innebära fler säljbara bilder, vilket förmodligen kommer att innebära en ekonomisk fördel gentemot andra kameror.
Sedan har vi detta med skärpedjupet.
Oavsett mätningar och annat hokus-pokus så blir det snyggare med ff än aps-c.
Har bara fotat några dar med den än, men visst blir bilderna snyggare än med d2x:en.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar