Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag måste bara berätta.. Min D3 är inte bara fantastisk, den är revolutionerande för fan!!

Har precis börjat kunna använda Capture NX på min dator tack vare uppdateringarna...

Brusegenskaperna är ju dubbelt så bra som jag trodde.. *suck*

Haha, jag kan utan tvekan använda Iso 4000 och få nästintill brusfria bilder utan märkbar detaljförlust! 8-O.. (dreglande gubbe med uppspärrade ögon ;)))

Visst är det najs!
Fick lite ångest först när man hörde om d3x, fast jag måste säga att de 12mpix d3 har räcker riktigt långt. Särskilt som det går att dra upp iso så ruggigt långt.

Danlo skrev:
Jag måste bara berätta.. Min D3 är inte bara fantastisk, den är revolutionerande för fan!!

Har precis börjat kunna använda Capture NX på min dator tack vare uppdateringarna...

Haha, jag kan utan tvekan använda Iso 4000 och få nästintill brusfria bilder utan märkbar detaljförlust! 8-O.. (dreglande gubbe med uppspärrade ögon ;)))

Sent ska syndaren vakna...

Jag har tyckt att Nikon D3 är revolutionerande sedan den 22 december 2007 (då jag fick min kamera).

Problemet med att ha en D3:a är att min D300 kan kännas lite otillräcklig.

Senast ändrad:
Ja... Tidigare fick man vara så rädd om högdagarna här uppe i norr, och riskera att tappa kvaliten i skuggorna.

Men med den här nya "mackapären", behöver man inte vara så ängslig längre. Det är så hållbara filer, att man lugnt kan plocka fram det man önskar ur bilderna.
Visst brukar det alltid finnas mer att önska, men denna gång känner jag precis som med några gamla filmdragare, att jag är riktigt nöjd.

Visst hadde man kanske önskat lite bredare autofocusområde ibland, men varför jämra sig över sådant, när människan är så pass anpassningsbar.
Tycker vi gott kan lära oss att anpassa oss lite till de verktyg vi har, och inte jämra oss över sådant som saknas.
Vet inte hur länge jag tjurade med att inte använda autofocus, men i och för sig var väl inte fart och kvaliten på focusen i närheten av idag.

Sedan det där med ångest över en eventuell eller kommande "höguppölöst" version. ( D3x )
Övervägande delen av de bilder man säljer är max A4 tryck på lite bättre papper. Och skulle man råka få ett uppslag är det inte heller några problem. Så jag känner då ingen stress efter ett pixelmonster.
Men visst kommer "habegäret" pocka på min uppmärksamhet när den når dagens ljus. Och visst kommer Nikon lyckas fånga min nyfikenhet.
Men som sagt... Med D3 an känner man sig ganska nöjd. Nu har man nästan samma känsla som med filmhusen, att det åter är optiken som känns viktigast.

Nikon du är min dag... du är mitt allt!

Ps. Nej Nikon! Jag är inte på er lönelista, men jag kan skicka över kontoinformationen. Skulle behöva en 400/2.8 vr "NU!"

-CL- skrev:
Ja... Tidigare fick man vara så rädd om högdagarna här uppe i norr, och riskera att tappa kvaliten i skuggorna.

Men med den här nya "mackapären", behöver man inte vara så ängslig längre. Det är så hållbara filer, att man lugnt kan plocka fram det man önskar ur bilderna.
Visst brukar det alltid finnas mer att önska, men denna gång känner jag precis som med några gamla filmdragare, att jag är riktigt nöjd.

Visst hadde man kanske önskat lite bredare autofocusområde ibland, men varför jämra sig över sådant, när människan är så pass anpassningsbar.
Tycker vi gott kan lära oss att anpassa oss lite till de verktyg vi har, och inte jämra oss över sådant som saknas.
Vet inte hur länge jag tjurade med att inte använda autofocus, men i och för sig var väl inte fart och kvaliten på focusen i närheten av idag.

Sedan det där med ångest över en eventuell eller kommande "höguppölöst" version. ( D3x )
Övervägande delen av de bilder man säljer är max A4 tryck på lite bättre papper. Och skulle man råka få ett uppslag är det inte heller några problem. Så jag känner då ingen stress efter ett pixelmonster.
Men visst kommer "habegäret" pocka på min uppmärksamhet när den når dagens ljus. Och visst kommer Nikon lyckas fånga min nyfikenhet.
Men som sagt... Med D3 an känner man sig ganska nöjd. Nu har man nästan samma känsla som med filmhusen, att det åter är optiken som känns viktigast.

Nikon du är min dag... du är mitt allt!

Ps. Nej Nikon! Jag är inte på er lönelista, men jag kan skicka över kontoinformationen. Skulle behöva en 400/2.8 vr "NU!"

Använder du Active D-Lighting?

Bli kompis med någon av de här kanske...

http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1021&thread=27607417

Fortsätter utvecklingen på det här viset måste det väl nästan överträffa Nikons förhoppningar och sätta stor press på Canon.

Hoppsan! Glömde den här: :cool:

Och Nikon! Ja det går bra med en 200-400 VR.

Ja Tore Active D, är en ganska praktisk finess. Man kan liksom göra mindre väsen av sig med denna kamera.
Ibland är det kanske inte så lämpligt med stativ eller blixtar, för att lyckas fånga stämningen. Men med Active D har man bekvämt en mindre kontrastrik yta. Ja om det nu är det man önskar.
Men lite motvillig att använda D light ännu.

Det är ju fortfarande vi som fotograferar som önskar vad vi vill uppnå. Nikon hjälper ju bara oss att fånga dessa ögonblick.

Senast ändrad:
Danlo skrev:

Brusegenskaperna är dubbelt så bra som vad?

Jag håller precis på att gå igenom bilder från 25000iso ner till 6400iso.
Ser efter vad som händer färgmässigt och hur NX plockar bort färgbrus till skilnad från exv Camera Raw..
NX är inte bara av godo vilket jag kommer att visa senare i en egen tråd.
Nikon NX brusreducering plockar även färginformation som inte alltid är önsvärd.

Grundbruset eller uppkommna bruset från kameran är en sak, brusfiltrering, bortplockande av färgbrus är en annan.

Mikael

macrobild skrev:
Brusegenskaperna är dubbelt så bra som vad?

Jag håller precis på att gå igenom bilder från 25000iso ner till 6400iso.
Ser efter vad som händer färgmässigt och hur NX plockar bort färgbrus till skilnad från exv Camera Raw..
NX är inte bara av godo vilket jag kommer att visa senare i en egen tråd.
Nikon NX brusreducering plockar även färginformation som inte alltid är önsvärd.

Grundbruset eller uppkommna bruset från kameran är en sak, brusfiltrering, bortplockande av färgbrus är en annan.

Mikael

Låter som spännande läsning att se fram emot.

Som jag visade i min jämförelse av rawkonverterare och en ISO 25600-fil från D3 så tycks även detaljnivån blir lite lägre i NX än i andra rawprogram. Capture One verkade kunna vara en bra medelväg mellan brus och detaljnivå i det bildexemplet.

Har du kommit fram till andra slutsatser?

Jag har inte haft tid att sätta mig ner för att göra en större utvärdering, men NX presenterar en bild som är betydligt friare från färgbrus än exv camera raw, tittar man efter noga så räknas färgytor bort där exv Camera raw försöker estimera fram en färg, detta ses speciellt i grönt och blåa färger.

I vissa fall kan en detalj i det närmaste "dödas" pga brusreduceringen.
Allt är därmed inte bara ros med programvaran.
Samtidigt kan man säga att NX brusreducering är smart skriven, de färger och nyanser som inte kan estimeras blir gråa vilket gör att estimeringsfelen blir mindre i en exv text som finns med i testbilden.
mer om detta senare.

Senast ändrad:
macrobild skrev:
Jag har inte haft tid att sätta mig ner för att göra en större utvärdering, men NX presenterar en bild som är betydligt friare från färgbrus än exv camera raw, tittar man efter noga så räknas färgytor bort där exv Camera raw försöker estimera fram en färg, detta ses speciellt i grönt och blåa färger.

I vissa fall kan en detalj i det närmaste "dödas" pga brusreduceringen.
Allt är därmed inte bara ros med programvaran.
Samtidigt kan man säga att NX brusreducering är smart skriven, de färger och nyanser som inte kan estimeras blir gråa vilket gör att estimeringsfelen blir mindre i en exv text som finns med i testbilden.
mer om detta senare.

Jag har ju tidigare redovisat min observation att både D3 och framförallt D300 kan tappa färger förvånansvärt mycket i (upplättade) skuggpartier. Detta problem kan inte lösas direkt i kameran (genom att öka färgmättnaden) då en en riktigt kontrastrik bild då kan ha överdrivna/klippta färger i de ljusa delarna av bilden och ändå tappade färger i skuggorna. Hur D3 och D300 står sig mot andra kameror på denna punkt vet jag inte. Jag har inte testat om och i så fall hur Active D-Lighting påverkar fenomenet.

Teodorian skrev:
Jag har ju tidigare redovisat min observation att både D3 och framförallt D300 kan tappa färger förvånansvärt mycket i (upplättade) skuggpartier. Detta problem kan inte lösas direkt i kameran (genom att öka färgmättnaden) då en en riktigt kontrastrik bild då kan ha överdrivna/klippta färger i de ljusa delarna av bilden och ändå tappade färger i skuggorna. Hur D3 och D300 står sig mot andra kameror på denna punkt vet jag inte.
Fast det vet du väl visst, eller har du redan glömt jämförelsen mellan två av Canons toppmodeller jämte D3:an, när man höjde skuggpartier kring ett nästan helt igensotat kyrkfönster? Resultaten, också med avseende på färgmättnad, talade då minst sagt till D3:ans fördel.

Florestan skrev:
Fast det vet du väl visst, eller har du redan glömt jämförelsen mellan två av Canons toppmodeller jämte D3:an, när man höjde skuggpartier kring ett nästan helt igensotat kyrkfönster? Resultaten, också med avseende på färgmättnad, talade då minst sagt till D3:ans fördel.

det var Görans Segerholms bilder och jämförelse mellan d3 och 1dsmk3 och där man tydligt kunde se att signalnivån var betydligt högre i d3

Florestan skrev:

Bra, jag tänkte inte på den jämförelsen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar