Photocon
Aktiv medlem
PMD skrev:
Olympus OM-4, OM-3 och Canon T-90 hade multispotmätning med finesser som att mäta ljusaste delen i motivet och automatiskt kompensera för det.
Ungefär. Detaljerna kan man läsa om i broschyrer och bruksanvisningar.
Som flera redan påpekat så skulle ni som tycker om att spotmäta antagligen vinna en del på att lära er zonsystemet. (Gäller förstås inte de som redan har lärt sig det.
Här är en bra början.
Skulle precis skriva om Canon T-90 (som många tyckte såg ut som en plastkamera som någon stoppat i ugnen och låtit den smälta till hälften. Såg för futuristisk ut, ansågs det).
när jag såg att Per redan hade skrivit ned detta faktum.
Ville bara tillägga att dåtidens annonser gick ut hårt med AA:s zonsystem för att sälja dessa kameror. En polare hade en sådan Canon och det fungerade utmärkt, men han ansåg det för omständligt. Dessa modeller dog sakta undan när när Nikon FA lanserades med föregångaren till matrixmätning och fick efterföljare.
Pentax hade en spotmätare med sikte och pistolgrepp som jag har för mig lagrade 8 mätningar och sedan lämnade ett "förslag" utifrån angivet ASA/DIN-tal samt antingen bländare eller tid.
På den tiden jag körde Hasselblad 500 c/m använde jag ofta en 35mm-kamera med kort tele och valbar spotmätning som exponeringsmätare vid reflekterande ljus.
Samtliga sätt att mäta utgick (och utgår) från ett gråkorts reflexion.