Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Min "vill ha" faktor kokar snart över för D3'an, har dock just köpt dyr lägenhet i centrala oslo och damen har helt enkelt lagt upp köplistan på andra ting.

Fan alltså, den är kompromisslös!
 
Jämförelse mellan 1ds3 och D3

Det bästa sättet att jämföra upplösningen på 1ds3 med D3 är nog att sätta ett NIKON 14-24 på båda kamerorna. Det är på gång konverter till CANON, Se sigt 16-9.net.

Björn G
 
christian_r skrev:
Min "vill ha" faktor kokar snart över för D3'an, har dock just köpt dyr lägenhet i centrala oslo och damen har helt enkelt lagt upp köplistan på andra ting.

Fan alltså, den är kompromisslös!

___________________________________________________

Ja men herregud, vad är 50 tusen spänn extra i lån om du t.ex. lånat 3 miljoner?
Enligt aktuell ränta (4,94%) från Swedbank, så blir det endast 208kr i skillnad per månad om ni lånar 3.050.000kr.

Om du behöver ha ännu mer hjälp att sälja in den för damen, så blir det bara 6,93kr per dag eller 28,8 öre extra per timme. Vad annat kan prestera sådana minnen för endast 28,8 öre per timme? Om ni stänger av Standby-läget på tv och dig.box så har du tjänat in avgiften:)

:))))) Har jag hjälpt dig nu i din införsäljningstaktik?

Ps.Har ni barn? I så fall är det busenkelt, vill inte hon att ni skall ha fantastiska minnen av edra barn? Om 30år kommer hon fortfarande få rysningar när hon tittar på de gamla bilderna som ni tog i seklets början. Det är definitivt mer värt än en espresso maskin eller för den delen en platt tv - för dem har ni alla fall ingen glädje utav om 30år för då är de paj!Ds

Hälsningar

Adam
 
Tyckaren skrev:
___________________________________________________

Ja men herregud, vad är 50 tusen spänn extra i lån om du t.ex. lånat 3 miljoner?
Enligt aktuell ränta (4,94%) från Swedbank, så blir det endast 208kr i skillnad per månad om ni lånar 3.050.000kr.

Om du behöver ha ännu mer hjälp att sälja in den för damen, så blir det bara 6,93kr per dag eller 28,8 öre extra per timme. Vad annat kan prestera sådana minnen för endast 28,8 öre per timme? Om ni stänger av Standby-läget på tv och dig.box så har du tjänat in avgiften:)

:))))) Har jag hjälpt dig nu i din införsäljningstaktik?

Ps.Har ni barn? I så fall är det busenkelt, vill inte hon att ni skall ha fantastiska minnen av edra barn? Om 30år kommer hon fortfarande få rysningar när hon tittar på de gamla bilderna som ni tog i seklets början. Det är definitivt mer värt än en espresso maskin eller för den delen en platt tv - för dem har ni alla fall ingen glädje utav om 30år för då är de paj!Ds

Hälsningar

Adam

Vad blir det per sekund...
 
Kom på en till grej:)

Det spekuleras ju i att räntan kanske kommer gå ner framöver = Ni kanske tjänar IN en D3:a på räntenedgången, för ni hade ju redan accepterat att kostnaden var som den var!

3.050.000kr x 4,94% = 150.670kr i ränta/år
3.050.000kr x 3,3% = 100.650kr i ränta/år

= en D3:a!

Hälsningar

Adam
 
Tyckaren skrev:
_______________________________________________

0,008 öre per sekund:)

DET ÄR BILLIGT MED EN D3:a!

Adam

Så bra då känns det genast helt underbart att bara betala detta för att få vara D3-ägare. Men jag undrar vad värdeminskningen kan vara per sekund...
 
Jo, det är goda argument.

Men, som student, "skall man" inte ha råd med en kamera till 50 tusen. Man får rätta magen efter plånboken.

Vi har redan ökat lånet till köp av vitvaror, div möbler, vilket jag själv både vill, och förstår att vi måste köpa.

Jag gillar inte tanken på att ta stora lån till hobbysaker när man redan har en stram ekonomi, känns som konstgjord andning.

Planen är att sälja min d300 i vår/sommar, och använda lite kontakter i Usa och köpa en använd D3 för ca 25.000 nok ~ ca 4500$ med dagens valuta.

Blir inte Så dyrt iaf.
Men fram tills dess så för jag njuta av era iso tester m.m. :)
 
Nej det är lite rörigt.

Eftersom Canons vidvinklar ,föruom flaggskeppen L24 och L35, inte duger att sätta på en 1ds3 måste man använda sig av N 14-24 för att en vettig jämförelse mellan kamerornas upplösningsförmåga skall kunna göras inom vidvinkelområdet under 24 mm . Annars begränsas man ju av optikens upplösning eller hur?

Se exempelvis Kamera&Bilds test av 1ds3 med 14 mmII Vs D3 med 14-24. D3 är bättre
 
Måste bra beröma vår vän Ken Rockwell i hans vetenskapliga studie runt våra kameror. Nu berättar han att han tagit en tillfällig paus i det att han fotat med D 3 i två månader. På den tiden har han hunnit med 17 000 bilder! Är han inte fantastisk....det blir en bild var 5:e minut om han är vaken 24 timmar och inte gör något annat. Däremellan har han tagit ett par tusen andra bilder med diverse kameror, skrivit och redovisat sina bilder och artiklar bland annat här på nätet..Vilket ofattbar arbetskapacitet den människan har. Finns det inte någon form av pris att ge honom, om han har tid att komma förstås. Men å andra sidan kan han fota under festen så detta skulle inte hindra honom. Förresten kan jag upplysa om att han nu berättar att han tar en tillfällig paus med sin D 3 för att återuppta sin älsklingskamera D 40. Det är ett under att den fortfarande har en hel slutare! Han tyckte avslutningsvis inte det var någon större skilnad, om ens någon jämfört med D 3....hoppsan..
Mvh
JB
 
Tyckaren skrev:
___________________________________________________

Ja men herregud, vad är 50 tusen spänn extra i lån om du t.ex. lånat 3 miljoner?
Enligt aktuell ränta (4,94%) från Swedbank, så blir det endast 208kr i skillnad per månad om ni lånar 3.050.000kr.

Om du behöver ha ännu mer hjälp att sälja in den för damen, så blir det bara 6,93kr per dag eller 28,8 öre extra per timme. Vad annat kan prestera sådana minnen för endast 28,8 öre per timme? Om ni stänger av Standby-läget på tv och dig.box så har du tjänat in avgiften:)

:))))) Har jag hjälpt dig nu i din införsäljningstaktik?

Ps.Har ni barn? I så fall är det busenkelt, vill inte hon att ni skall ha fantastiska minnen av edra barn? Om 30år kommer hon fortfarande få rysningar när hon tittar på de gamla bilderna som ni tog i seklets början. Det är definitivt mer värt än en espresso maskin eller för den delen en platt tv - för dem har ni alla fall ingen glädje utav om 30år för då är de paj!Ds

Hälsningar

Adam

Tyvärr går det inte. Om 30 år är D3 så omodern att det inte ens går att titta på bilder från den kameran. Det räcker nog med 4 år föresten. Titta på hur dålig D2X blivit nu när D3 kommit.....
 
Mankan G skrev:
Tyvärr går det inte. Om 30 år är D3 så omodern att det inte ens går att titta på bilder från den kameran. Det räcker nog med 4 år föresten. Titta på hur dålig D2X blivit nu när D3 kommit.....

Bilder på papper!!! Det är det barnen ska hitta på vinden om 30 år, inte en trasig hårddisk eller liknande.. :)
 
Ja men Pelle, då får du förvara bilderna på någon fjälltopp. För om trettio år är vi enligt alla förståsigpåare dränkta upp till midjan på grund av klimatskäl
Mvh
JB
 
Janne B skrev:
Måste bra beröma vår vän Ken Rockwell i hans vetenskapliga studie runt våra kameror. Nu berättar han att han tagit en tillfällig paus i det att han fotat med D 3 i två månader. På den tiden har han hunnit med 17 000 bilder! Är han inte fantastisk....det blir en bild var 5:e minut om han är vaken 24 timmar och inte gör något annat. Däremellan har han tagit ett par tusen andra bilder med diverse kameror, skrivit och redovisat sina bilder och artiklar bland annat här på nätet..Vilket ofattbar arbetskapacitet den människan har. Finns det inte någon form av pris att ge honom, om han har tid att komma förstås. Men å andra sidan kan han fota under festen så detta skulle inte hindra honom. Förresten kan jag upplysa om att han nu berättar att han tar en tillfällig paus med sin D 3 för att återuppta sin älsklingskamera D 40. Det är ett under att den fortfarande har en hel slutare! Han tyckte avslutningsvis inte det var någon större skilnad, om ens någon jämfört med D 3....hoppsan..
Mvh
JB

Vet du inte att Ken har alla sina kameror satta på intervalltimer dygnet runt...

För övrigt se min jämförelse av D3 och D40: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=88968
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.