Krille skrev:
Syftet med testet mellan EOS 10D och 1D Mk II var att visa skillnaden i detaljåtergivning. Och den framgick också i bildexemplena. Optiken som användes har vid de använda brännvidderna och bländaren högre upplösningsförmåga än både EOS 10D respektive 1D Mk II mäktar med.
Och hur skulle man ha gjort för att visa samma storlek på bildutsnitten utan att interpolera? Låta 10D-bilden bli pixlig istället?
Jag menade att ett rejält fel kunde uppstå p g a att 24-70/2.8 L usm (som jag vill minnas användes i testet) tecknar olika skarpt vid olika brännviddsinställningar. Om nu fallet var så skulle exv 10D kunna råka ut för en "sämre" brännvidd på zoomen än 1DMkII. Och om den sämre brännvidden därefter interpolerades skulle det sämre förstärkas och det skulle bli aningen missvisande.
Vid tidpunkten för testet hade jag just de 2 kamerorna i min ägo. Det var därför jag fastnade för exemplet.
Med en fast 50mm och flyttning av stativ så att utsnittet blev detsamma fick jag i princip efter den lilla interpolering som erfordrades ett avvikande resultat. Skillnaden mellan kamerorna var mindre i detaljutteckning än om jag använde zoom och endast ändrade brännvidden på zoomen.
Dock hade 1DMkII högre DR.
Nu var ju det här testet lovvärt på alla sätt från FOTOs sida eftersom det visade ett "riktigt" motiv istället för testtavlan. Så min invändning är valet att bara ändra läget på zoomen.
Däremot berömmer jag gärna FOTO för att använda Sigma i 2 olika fattningar för jämförelse mellan Nikon och Canon. Förutsatt att de 2 optikerna öär uppmätta som helt likvärdiga (kan ju skilja från ex till ex)
Likaså testerna av 1Ds-serien. Alla tre modellerna har genom åren testats med 50/2.5 macro. Det är högst berömvärt.
Fast det roliga är att det stod redan om 1Ds att den hade bildkvalitet som kunde mäta sig med en mellanformatare. Vid test av 1DsMkII kunde även den mäta sig med en mellanformatare. Och slutligen skrevs att 1DsMkIII kunde mäta sig med en mellanformatare.
Om redan 1Ds med 11 mp kunde göra det torde det inte vara någon nyhet att 1DsMkII med 16,7 mp och och 1DsMkIII med 21mp kunde göra detsamma.
Vid samtliga 3 kameratetsterna angavs också (helt korrekt, enl min mening) att kraven på optik var hög. Dock när det gällde 1DsMkII att kameran passerat gränsen för vad optikerna kunde matcha. Isåfall borde det inte finnas någon synlig resultatskillnad mellan 1dsMkII och 1DsMkIII.
Missförstå mig rätt: Jag anser att FOTO:s tester är överlag mycket bra och jag har läst dem med stor behållning.
Mvh/Lennart