Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Tankar från en preview av D3 och D300 (http://www.e-fotografija.si/templates/?a=1154&z=93&page=3):

"But when it comes to high ISO performance, the Nikon D3 is a real champ. Even at ISO 1600, the advantage compared to D2Xs and D300 is marked. The D2Xs has incredibly strong noise reduction, which obliterates fine detail. The D300 is less heavy handed in this regard, but still, detail is lacking. Compare that to the D3, however, and it's a whole different thing – ISO 1600 on D3 is comparable to ISO 400 on D2Xs. Everything said so far is obviously true. With the new sensor and the new algorithms, the D3 achieved or even surpassed (we'll have to see about that in a direct comparison) the image quality of Canon EOS 1D Mk III. In addition, the camera goes up to ISO 25,600, with image quality that's perfectly acceptable for photojournalism. As I mentioned before, I've been in scanning for the past 31 years. In other words, I've been in prepress long enough to know what kind of image quality is required for printed material. To put it another way, the D3 has more detail at ISO 25600 than the other two cameras, D2Xs and D300, at ISO 1600. There's a bit more grain, but that's only noticeable at 100% crops."

Det bådar gott för D3 men inte för D300 (?).
 
Teodorian skrev:
Tankar från en preview av D3 och D300 (http://www.e-fotografija.si/templates/?a=1154&z=93&page=3):

"But when it comes to high ISO performance, the Nikon D3 is a real champ. Even at ISO 1600, the advantage compared to D2Xs and D300 is marked. The D2Xs has incredibly strong noise reduction, which obliterates fine detail. The D300 is less heavy handed in this regard, but still, detail is lacking. Compare that to the D3, however, and it's a whole different thing – ISO 1600 on D3 is comparable to ISO 400 on D2Xs. Everything said so far is obviously true. With the new sensor and the new algorithms, the D3 achieved or even surpassed (we'll have to see about that in a direct comparison) the image quality of Canon EOS 1D Mk III. In addition, the camera goes up to ISO 25,600, with image quality that's perfectly acceptable for photojournalism. As I mentioned before, I've been in scanning for the past 31 years. In other words, I've been in prepress long enough to know what kind of image quality is required for printed material. To put it another way, the D3 has more detail at ISO 25600 than the other two cameras, D2Xs and D300, at ISO 1600. There's a bit more grain, but that's only noticeable at 100% crops."

Det bådar gott för D3 men inte för D300 (?).

Här handlar det tydligen bara om jpegfiler. Brusreduceringen i en D2Xs nämns ju som vara mycket stark. Men både vanlig NR och HIGH ISO NR i läge normal resp hög påverkar inte råwfilerna ett smack så det vore intressant att få se en rawfil på hög iso.

Lennart
 
Det här är säkert uttjatat till leda (iallafall på dpreview...) men jag har inte sett snacket här.

Även jag har sprungit på "en säker källa" som just nu testar D3 men samtidigt talar om en 20+MP kamera från Nikon, som skulle vara något i "hästväg".

Är det bara jag som sprider rykten, eller har detta hörts av fler i Sverige?
 
Jag har hört det på flera ställen.. men ja vet inte.. behöver man något i hästväg då? Man vill ju kunna ha med sig kameran jämt liksom.. utan att ryggproblem innan 30 :)
 
Självklart testar Nikon att spränga in fler megapixels nu när de fått tummarna ur och fått fram en FF-kamera.

Om Canon nu på samma sensoryta lyckats få in 16,7 mp (1DsMkII) och 21mp på uppföljaren 1DsMkIII så sitter väl inte Nikon med armarna i kors.

Redan efter att en kamera aviserats och inte ens nått ut till konsumenterana verkar det som om nästa modell/projekt ligger på ritbordet alternativt finns som en prototyp.

Tyvärr är det fortfarande antalet pixlar man främst tävlar om. Mer intressant är väl att verkligen få ned brus, öka DR. Och det var det jag tyckte verkade så bra med just D3. 12mp räcker så oerhört långt.

Men så länge konsumenterna vrålar efter megapixlar kommer andra, enl min åsikt, viktigare funktioner att komma i andra hand.

Ang vikten på en 21 mp-kamera är den inte dramatiskt högre med nödvändighet. Canon lyckades minska vikten på 1DsMkIII från tidigare 1,6 kg med batteri till strax under 1,4 har jag för mig. Det är inte så många gram mer än en D3 väger.

Hästen är nog, trots allt, nödvändig ändå. Man måste spela och vinna på hästar för att få råd att hänga med i megapixelkarusellen. Vare sig det nu är praktiskt nödvändigt eller inte.

Lennart
 
picturethis.nu skrev:
Det här är säkert uttjatat till leda (iallafall på dpreview...) men jag har inte sett snacket här.

Även jag har sprungit på "en säker källa" som just nu testar D3 men samtidigt talar om en 20+MP kamera från Nikon, som skulle vara något i "hästväg".


--------------------------------------------------

Att Nikon kommer med ytterliggare en kamera som bygger på FX formatet är väl egentligen ingen högoddsare. Och om nu D3 riktar sig mot pressfolk etc, så borde ju rimligtvis nästa kamera i liknande sensor rikta sig mot en annan viktig grupp - mode, produktbilder etc.

Alla specar är ju förmodligen en blandning mellan önskemål från forumnissar samt läckor från Nikon. M.a.o. allt är fritt för att spekulation.

Hälsningar

Adam
 
Visst är det roligt att läsa om alla Nikonister som nu helt plötsligt är rejält positiva till ff-formatet (FX-formatet) som förr bara var till förtret. ;-)
 
Photocon skrev:
Ang vikten på en 21 mp-kamera är den inte dramatiskt högre med nödvändighet. Canon lyckades minska vikten på 1DsMkIII från tidigare 1,6 kg med batteri till strax under 1,4 har jag för mig. Det är inte så många gram mer än en D3 väger.

Nej, mindre än en påse lösgodis till barnen.. 85 gram närmare bestämt.
 
matnyttige skrev:
Visst är det roligt att läsa om alla Nikonister som nu helt plötsligt är rejält positiva till ff-formatet (FX-formatet) som förr bara var till förtret. ;-)
Liksom "alla" Canonister har blivit hemskt måna om att framhäva fördelarna med en crop-sensor i en sport- och presskamera...

Ur led är tiden... :-D
 
matnyttige skrev:
Visst är det roligt att läsa om alla Nikonister som nu helt plötsligt är rejält positiva till ff-formatet (FX-formatet) som förr bara var till förtret. ;-)

Ja så kanske det är.

Själv tycker jag att det var på tiden att det kom en fullformatare från Nikon.
 
Fantstiskt hur lilla Nikon jämfört med det mångfalt större Canon (som även har skrivare, kopieringsmaskiner, videokameror, annan businessequipment) lyckas så fantastiskt bra att upprätthålla konkurrensen.

Måste sitta rätt mycket smarta ingenjörer bakom lås och på fabriksområdet hos Nikon.

För tillfället så krossar de Canon i marknadsstatistiken. Så klart är det mycket D40/D40x/D80 och D200:s förtjänst, men vad är det för nackdel att producera riktigt bra kameror, i det segment som säljer flest i antal och mest värde? Canon har i samma segment bara 400D och 40D att sätta emot.

Att man sedan nu tar klivet in och brottas på "holy ground" och bevisligen lyckas ganska bra, tyder ju på en stark organisation med bra driv.

Hälsningar

Adam
 
Med 16000 anställda och en omstättning på 40 miljarder kronor (om jag nu har räknat rätt ...) är Nikon inte något litet bolag.

Jag undrar om Canons kameraavdelning är så mycket större.

Men smarta ingenjörer finns det gott om i Japan, det är riktigt.
 
Tyckaren skrev:
Att man sedan nu tar klivet in och brottas på "holy ground" och bevisligen lyckas ganska bra, tyder ju på en stark organisation med bra driv. Hälsningar
Adam

Stark organisation med bra driv. Tror mer att orsaken var huvudet under bilan i prosegmentet.
Nikonanvändare har ropat efter en FF-kamera sedan 2002. Tycker inte det tyder på varken god hörsamhet eller driv/bra organisation.

Ser vi tillbaks hade Nikon 1999 hela digitalmarknaden i ett järngrepp vad gällde dslr med sin D1 som var det enda verktyget på marknaden som det gick att plåta action med, utan nämnvärd slutarfördröjning. Och där satt man nöjd medan Canon visade hela sin styrka och väldigt snabbt förpassade Nikon till andrapositionen.

Lennart
 
Tyckaren skrev:

För tillfället så krossar de Canon i marknadsstatistiken. Så klart är det mycket D40/D40x/D80 och D200:s förtjänst, men vad är det för nackdel att producera riktigt bra kameror, i det segment som säljer flest i antal och mest värde? Canon har i samma segment bara 400D och 40D att sätta emot.

Krossa och krossa. Nu är du ju ungefär lika Pro-nikon som Ken Rockwell ;)

Knappast statistskt bevisat, men det ger ändå en hint om vad som är på tapeten

http://www.dpreview.com/reviews/stats.asp
(kan ju även vara Nikonägare som tittar avundsjukt på kameror som faktisk går att köpa ;))

http://www.news.com/SLRs-lead-digital-camera-sales-surge/2100-1041_3-6173084.html?tag=topicIndex

Finns så mycket statistik att man kan bevisa precis allting man vill bevisa ;) Det gäller bara att vinkla det på rätt sätt ;)
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.