Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Mushkot skrev:
Troligt. Och lika troligt att de vanliga personangreppen kommer fram, och även det återkommande fenomenet att folk går så hårt ut för det märke de själv köpt bara för att de själva är så otroligt rädda för att ha lagt sina pengar fel och därför vill tvinga andra att tro som dem, och vara ytterst otrevliga mot folk "som inte förstår". Och, det kommer vara precis lika tröttsamt för de som faktiskt bara är intresserade av att veta vad kamerorna i fråga verkligen presterar!

Det är just detta med alla personangrepp som gör att man börjar tröttna på fotosidan.se. Därför tycker jag www.naturfotoforum.se har gjort rätt i att inte ta med tekniksnack i sitt forum.
 
macrobild skrev:
Har du orginaltråden?
Anders kan mycket väl ha rätt,vi har bara sett JPG från d3, han kan mycket väl ha fel vilket tester kommer i så fall att visa. Själv är jag förvånad över att ett flertal människor jag känner, träffat genom åren bla på ett antal Photokinor är så imponerade av bildkvaliteten.Dvs vad dom fick se i bla Japan
De är är alltså inga lättlurade vänner jag talar om.
Jag tror därmed att Anders har fel-var är orginaltråden?
Mikael

PS vad har de ryktesvis två microlinserna med att göra om kameran har ett annorlunda utformat low pass filter?

Tråden på dpreview:
http://forums.dpreview.com/forums/read.asp?forum=1021&message=24916820

Mitt i diskussionen skiver Anders med start i rubriken "Agreed even though I fear" (22/9) och vidare några inlägg.
 
D3 - Ergonomi trådlös sändare samt leveransdatum

Funderar kring D3:ans ergonomi, (Har läst de flesta sidorna men dock inte alla 60).

(1) Skulle uppskatta om någon/några som hållit i en D3:a några timmar kan diskutera hur ergonomin fungerar i förhållande till D1/D2H/D2X.

(2) Är oxå mkt nyfiken på om någon/några har använt den trådlösa sändare som bör finnas,(?) till D3:an samt hur detta påverkar ergonomi samt batteritid.

(3) Leveransdatum var tidigare angivet till november. Finns det någon senare information tillgänglig?

Finns det referenser till infomation till det ni skriver så ta gärna med länken.


Tack på förhand / E
 
Martin von Krogh har fått tillgång till en D3. Utförligare rapport senare, men så här skriver han lite kort i sin blogg:


"Well well jag fick iaf igår en efterlängtad kamera Nikons nya D3, ska skriva lite mer om de när jag testat den lite mer men hittills verkar den ju sjuuuuukt jäkla skön. Jag var skeptisk om den utlovade ISO känsligheten verkligen skulle funka och visst fan gör den det. Att pressa 6400 iso två steg är kanske inget jag kommer använda mig jätte mycket av för då kommer bruset, fast långt ifrån hur jag trodde det skulle se ut, det går lugnt att använda. 6400 iso däremot.... Well jag ska berätta mer när jag testat den på riktigt".


Tja, vad kan jag säga, mer än att vi tycks ha en till som anser att 25600 ISO på D3 "går lugnt att använda".
 
jorgene skrev:
Martin von Krogh har fått tillgång till en D3. Utförligare rapport senare, men så här skriver han lite kort i sin blogg:


"Well well jag fick iaf igår en efterlängtad kamera Nikons nya D3, ska skriva lite mer om de när jag testat den lite mer men hittills verkar den ju sjuuuuukt jäkla skön. Jag var skeptisk om den utlovade ISO känsligheten verkligen skulle funka och visst fan gör den det. Att pressa 6400 iso två steg är kanske inget jag kommer använda mig jätte mycket av för då kommer bruset, fast långt ifrån hur jag trodde det skulle se ut, det går lugnt att använda. 6400 iso däremot.... Well jag ska berätta mer när jag testat den på riktigt".


Tja, vad kan jag säga, mer än att vi tycks ha en till som anser att 25600 ISO på D3 "går lugnt att använda".

Är det någon som kommer tro på det utlåtandet då?

Det verkar som att dom som inte har testat D3an ändå vet bäst och alla som har testat den ljuger eller döljer något!
Farsinerande med över 60 sidor tjafs och i vissa fall nära bråk om rena spekulationer.

Eftersom Nikon är en av två ledande märken så kan man vara säker på att dom kan göra kameror.
Det är ganska troligt att dom uttalanden som gjorts av dom som testat den är sanna.

Men viist är det kul när det brinner lite i trådarna!

Tedde
 
Re: D3 - Ergonomi trådlös sändare samt leveransdatum

Erik Preihs skrev:


(2) Är oxå mkt nyfiken på om någon/några har använt den trådlösa sändare som bör finnas,(?) till D3:an samt hur detta påverkar ergonomi samt batteritid.


Finns det referenser till infomation till det ni skriver så ta gärna med länken.


Tack på förhand / E

Sändaren blir en lös dosa med egna batterier (D300 batteri ?). Från den hänger det ut en USB-kabel som ansluts till D3/D300. I mitt tycke en ännu sämre lösning än den gamla WT-1/WT-2. Bra med eget batteri men bökigt med en dosa som ska man ska sätta fast på kameraremmen eller i bältet och en extra kabel att trassla in sig i. Bortsett från de "mekaniska" nackdelarna så är funktionen på den nya WT-4 klart förbättrad.

http://www.nikonusa.com/template.php?cat=1&grp=258&productNr=25365
 
Varför får han en kamera att testa? ORÄTTVIST!! ;)

Får nog smuggla med mig testexemplaret som YFO visar i Malmö den 25:e ;)

Erik; Test med Wifin får du nog vänta på, det lär dröja innan någon testar kringutrustning.

Leveransdatum är fortfarande November, per information av Lasse, Nikon Sverige.

Kan inte uttala mig om ergonomi, eftersom jag bara hållt in en D2x som hastigast.
 
Man får samma känsla av D3an som av D2xan.
Reglage och allt ligger som på D2xan.

Sökarhuset är störe, en knapptryckning mindre när man zoomar i displayen smarta gummilock i stället för skruvlock på uttagen för blixt och trådutlösare. Annars käns hela kameran mycket bekant ergonomiskt.

Tedde
 
Teodor Möller skrev:
Man får samma känsla av D3an som av D2xan.
Reglage och allt ligger som på D2xan.
Man märker dock att det förfinas lite här och där. Titta till exempel på hur man på D3 "tiltat" tumhjulet en aning, för att hjulet skall ligga helt parallellt med hur tummen naturligt rör sig när man håller kameran. Det är sådana små detaljer som gör det. Ergonomi, helt enkelt.
 
jorgene skrev:
Man märker dock att det förfinas lite här och där. Titta till exempel på hur man på D3 "tiltat" tumhjulet en aning, för att hjulet skall ligga helt parallellt med hur tummen naturligt rör sig när man håller kameran. Det är sådana små detaljer som gör det. Ergonomi, helt enkelt.

Same, same but better!=O)
 
PMD skrev:
Man kan hoppa över inlägg som är skrivna av vissa personer så håller sig blodtrycket på en lagom nivå.


De har ju ett forum som heter "Utrustning".

Förvisso men helt utan bråk, men det kommer kanske. Dock tror jag Janne stoppar det illa kvickt
 
Re: Re: D3 - Ergonomi trådlös sändare samt leveransdatum

andersl skrev:
Sändaren blir en lös dosa med egna batterier (D300 batteri ?). Från den hänger det ut en USB-kabel som ansluts till D3/D300. I mitt tycke en ännu sämre lösning än den gamla WT-1/WT-2. Bra med eget batteri men bökigt med en dosa som ska man ska sätta fast på kameraremmen eller i bältet och en extra kabel att trassla in sig i. Bortsett från de "mekaniska" nackdelarna så är funktionen på den nya WT-4 klart förbättrad.

http://www.nikonusa.com/template.php?cat=1&grp=258&productNr=25365

Kanon - tack för länken och beskrivningen.

Det ska alltså bli en lösning för bältet. Har man slutat med den grunkan som skruvades under kamerahuset?

mvh Erik
 
Teodor Möller skrev:
Man får samma känsla av D3an som av D2xan.
Reglage och allt ligger som på D2xan.

Sökarhuset är störe, en knapptryckning mindre när man zoomar i displayen smarta gummilock i stället för skruvlock på uttagen för blixt och trådutlösare. Annars käns hela kameran mycket bekant ergonomiskt.

Tedde

Bilderna jag sett säger mig att traditionen vandrar vidare med D1/D2H/D2X utan några större förflyttningar vare sig i avstånd mellan knappar(hjul eller layout, (tycker jag är kanonbra
; -)

Någon som känner / vet annorlunda?

Som ni förstår är ergonomin i min värld prio..
 
Teodor Möller skrev:
Man får samma känsla av D3an som av D2xan.
Reglage och allt ligger som på D2xan.

Sökarhuset är störe, en knapptryckning mindre när man zoomar i displayen smarta gummilock i stället för skruvlock på uttagen för blixt och trådutlösare. Annars käns hela kameran mycket bekant ergonomiskt.

Tedde

Fick du känslan av att "gummilocket" var ett som håller med åren eller som de klassiska D1 locket som gärna hamnar lite si sådär efter några års användande ; -)

/ E
 
Märk väl:

'In case anyone was wondering, I'm unable to post full rez files until after Photoplus and these files were absolutely STRAIGHT OUT OF CAMERA!!!! In addition, there is no software to open NEF(RAW) files yet so these are all JPG's with absolutely nothing done to them besides a reduction in file size for the web.'

Photoplus Expo går alltså av stapeln 18-20 oktober.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.