** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
paul innergård skrev:
Ser väldigt bra ut. Ca ett steg bättre än Mark III enligt de bilderna. Man blir faktiskt lite mållös när man ser bildexemplen.

Imponerande ur brushänseende ja visst, men bilderna saknar bett i form av kontrast (ingen djupsvärta) och färgmättnad (se gräset). Om det beror på inställningarna i kameran och brusreduktion vet jag inte.

Teodorian skrev:
Imponerande ur brushänseende ja visst, men bilderna saknar bett i form av kontrast (ingen djupsvärta) och färgmättnad (se gräset). Om det beror på inställningarna i kameran och brusreduktion vet jag inte.
Är inte det att vänta, viss förlust av "bett" i färgerna på ISO 6400?
Och lite kontrast kan du väl gott lägga till för egen hand; poängen med bildexemplen är ju att visa hur det blir straight-out-of-camera i jpeg med neutral färgmättnad, eller hur?

Jag var nere i Malmö idag och klämde på D3:an och D300:an. Jäklar vilken skön sökare, och vilket grepp. Skönt gummerat. Snackade lite med Bengt från Nikon som stod och demade. Tyvärr verkar det som det handlar mer om Nov/Dec än Okt/Nov för Nikonägarna. Detsamma gällde för gluggarna. Avtryckaren och slutarljudet var klart stummare än hos D2x, men ett distinkt ljud, som "lät bra". Tyvärr fick man inte plåta med eget minneskort på denna förseriekamera. Men bara genom att ta lite bilder och zooma in på (den fantastiska) displayen, så fick man ändå en liten aning om att kameran är inte alls lika bra med NR av på ISO 3200 och uppåt. Det blir ordentligt med färgbrus. Med NR på hög så plockades färgbruset bort på ett synnerligen effektivt sätt.

Jeppe skrev:
Med NR på hög så plockades färgbruset bort på ett synnerligen effektivt sätt.

Vad hände med bilden i övrigt när du körde med hög NR? Påverkar det detaljskärpa osv?

Synd att man inte får ta bilder på eget kort. Vad är förklaringen till det?

/Arne

Jeppe skrev:
Jag var nere i Malmö idag och klämde på D3:an och D300:an. Jäklar vilken skön sökare, och vilket grepp. Skönt gummerat. Snackade lite med Bengt från Nikon som stod och demade. Tyvärr verkar det som det handlar mer om Nov/Dec än Okt/Nov för Nikonägarna. Detsamma gällde för gluggarna. Avtryckaren och slutarljudet var klart stummare än hos D2x, men ett distinkt ljud, som "lät bra". Tyvärr fick man inte plåta med eget minneskort på denna förseriekamera. Men bara genom att ta lite bilder och zooma in på (den fantastiska) displayen, så fick man ändå en liten aning om att kameran är inte alls lika bra med NR av på ISO 3200 och uppåt. Det blir ordentligt med färgbrus. Med NR på hög så plockades färgbruset bort på ett synnerligen effektivt sätt.
Fick du någon uppfattning om hur brusnivåerna stod sig jämfört med Mark III. Förstår att det blir svårt att jämföra från display. Själv tycker jag det lutar åt att D3 utifrån bilder som florerar på nätet, kan vara ungefär ett steg bättre. Lite svårt även där med rättvis jämförelse eftersom man vill jämföra med bilder tagna från samma tid o plats.

Svar till Arne .Nikon har inte tillåtigt tester av en icke färdig kamera och mjukvara för gemene man, de har däremot låtit ett antal profotografer använda kameran och lämpligt nog låta dom släppa ut ett antal bilder för att upprätthålla intresset.
Jag tog bilder med d2x före lanseringen men fick lova att inte lägga ut dom på nätet förrän den fredag som var lanseringsdatum. Björn Rörslett jag mfl presenterade bilder kl 2401 dvs samtidigt för några år sedan.
Fjolligt kan en del tycka - men sådana är Nikon och dom är inte ensamma
Mikael

Senast ändrad:
Arne S skrev:
Vad hände med bilden i övrigt när du körde med hög NR? Påverkar det detaljskärpa osv?

/Arne

Svårt att avgöra, men med tanke på de testbilder som jag drahit ur, som måste vara med NR satt på hög, så är detaljerna kvar. Det roliga är att bildkvaliten inte skiljer sig så väldans mellan 12600 och 25200 ISO. Boostlägena är märkbart "mindre bra" än ISO6400 (av förklarliga anledningar). Kom just på att jag glömde fråga om ISO100-läget har mindre omfång (som Canons ISO 50 har).

Anledningen till att man inte får ta egna bilder har Mikael förklarat.- Hade det varit en serietillverkad modell så hade det varit fritt fram att promenera iväg en tur. Nikon är fö. en enda norden-organisation och de har 2 (två) exemplar av D3:an.. En i Sverige, En i Norge just nu. Tyvärr befann sig 14-24:an i Norge, men 24-70:an var på plats och det var en "nätt" liten sak jämfört med gamla klumpen 28-70.

paul innergård skrev:
Fick du någon uppfattning om hur brusnivåerna stod sig jämfört med Mark III. Förstår att det blir svårt att jämföra från display. Själv tycker jag det lutar åt att D3 utifrån bilder som florerar på nätet, kan vara ungefär ett steg bättre. Lite svårt även där med rättvis jämförelse eftersom man vill jämföra med bilder tagna från samma tid o plats.

Väldigt svårt att avgöra, tog nog aldrig någon bild med 1D MkII med NR av faktiskt. Men ISO3200 på 1D MkIII matchar D3:an lätt på ISO6400.

Arne S skrev:

/Arne
Helt klart någon form av marknadsstrategi som vi vanliga konsumenter i vår irrationella nyfikenhet inte begriper. Det finns säkert marknadsundersökningar som styrker olämpligheten i att låta kunder få ta del av allt för mycket information innan färdiga produktionsexemplar finns att tillgå. Men visst är det synd för oss alla som inte tycker att informationen kan släppas för tidigt.

paul innergård skrev:
Helt klart någon form av marknadsstrategi som vi vanliga konsumenter i vår irrationella nyfikenhet inte begriper.
Jag tycker det är ganska lätt att begripa. Får du köra Volvos nya modell på egen hand, innan den är klar? Innan motorn har rätt programvara, eller innan databussarna fungerar som avsett, etc, etc?

jorgene skrev:
Jag tycker det är ganska lätt att begripa. Får du köra Volvos nya modell på egen hand, innan den är klar? Innan motorn har rätt programvara, eller innan databussarna fungerar som avsett, etc, etc?
Förstår vad du menar. Men när man står där med nyheten i sin hand och man är två sekunder från att kunna trycka in ett kort för testbilder som man sen i lugn och ro kan totalanalysera hemma, så känns det lite halvsurt. det florerar ju en hel del bilder just nu men man vill helst ha sina egna för jämförelse. Fast egentligen fattar jag nog inte din liknelse fullt ut. Tro det eller ej, men jag har inget körkort.

Tack Mikael, Jesper m.fl.

Det låter väl som rimligt att man inte släpper till tester om produkten inte är klar. Däremot kan jag ha synpunkter på att man lanserar en icke färdig produkt så tidigt...men de är inte ensamma. Det skapar ju oerhörda förväntningar som det gäller att leva upp till. Men det gör de nog, huset verkar ju riktigt bra.

Har ännu inte testat min M III på hög-ISO + brusreducering i kameran. Helgen räddad!!!

/Arne

Bara för att försvara mitt uttalande, så är 1D MkIII inte på något sätt dålig (Canon har ju aldrig varit dålig på det här med brus). Men jag upplever Nikon D3 som "bättre" på ISO6400. Naturligtvis måste man ha båda kamereorna och ta samma motiv. Men det ska vi nog kunna lösa när jag får ett testexemplar av D3:an, eller hur Arne? ;). Tyvärr har jag inte hittat några hög-ISO bilder i full upplösning som jag kunnat skriva ut. Jag har några själv på 3200 och bruset är av lite annorlunda struktur än det som D3:an har.

Jeppe skrev:
Jäklar vilken skön sökare, och vilket grepp. Skönt gummerat.

Hej

Tror nog att D3 är skönt gummerad vid normal handhållning men undrar lite när man fotar i höjd format, för mig känns D2X lite kall då den saknar lite gummi på batterigreppet jämfört med 1D husen. Dvs det är metall mot handen på baksidan av kameran.

D3

http://a.img-dpreview.com/previews/NikonD3/Images/allroundview.jpg

1Ds MarkIII som är gummerad mer på nedre baksida samt gummerad mot AF-ON knappen.

http://a.img-dpreview.com/previews/CanonEOS1DsMarkIII/Images/Additional/rear.jpg

Mvh

Omar

Greppet vid höjdformat är både bättre och sämre. lite smalare (jag upplever greppet på 1D MkIII som för "brett"). Men samtidigt så är MkIII skönare än D3:ans, lättare att hitta kontollerna. Men det är väl jag som är van vid Canon ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar