** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Makten skrev:
Du beskyller andra för att dra förhastade slutsatser om en kamera som inte testats. Samtidigt gör du precis samma sak själv. Begåvat.

Jag har som sagt inte recenserat kameran överhuvudtaget,
Bara fört fram en åsikt om att ett boost-läge på två ISO-steg över en kameras normala ISO-omfång, sannolikt, utifrån nuvarande kunskap och empiri av existerande DSLR:r som finns att tillgå idag, håller en avsevärt lägre kvalitet än vad jag är intresserad.

Din begåvning har jag inga synpunkter på men försök åtminstone hålla en trevlig ton i dina inlägg.

Hej

Nikon D3 verkar ju vara riktigt bra

"Yes, I'm a professional photographer, former Nikon shooter and I now shoot Canon.

I have shot the MarkIII (A few weeks ago at the US Open in New York) and I stopped shooting it 1 match.

I have images from both the Mark III and the D3 and sadly (for me) the D3 was hands down better. They were not even in the same class.

The D3 focused faster and more accurate then the Mark III (or my Mark II) and as for high iso images, they are not even in the same league. The D3, in my professional opinion, produced images at 3200 iso that compare with 800 iso in the Mark III I used.

I don't report this as a Nikon user to gloat (I'm a Canon shooter). It was however my actual experience having used both cameras and having images from both cameras on my computer.

As for my experience with cameras, reviews, testing and noise, I'd suggest you do a quick google search on my name and the D1, D2H, Mark II and others. You will find that I have done extensive noise testing, that was reported on many other websites and my reports were accurate and honest.

I have no axe to grind with any camera company. I had the opportunity to shoot a D3 and I simply reported my honest experience.

--
Ed Betz
http://www.edbetz.com"

Från http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=24839533&page=3

Mvh

Omar

Omar skrev:
Hej

Nikon D3 verkar ju vara riktigt bra

"Yes, I'm a professional photographer, former Nikon shooter and I now shoot Canon.

I have shot the MarkIII (A few weeks ago at the US Open in New York) and I stopped shooting it 1 match.

I have images from both the Mark III and the D3 and sadly (for me) the D3 was hands down better. They were not even in the same class.

The D3 focused faster and more accurate then the Mark III (or my Mark II) and as for high iso images, they are not even in the same league. The D3, in my professional opinion, produced images at 3200 iso that compare with 800 iso in the Mark III I used.

I don't report this as a Nikon user to gloat (I'm a Canon shooter). It was however my actual experience having used both cameras and having images from both cameras on my computer.

As for my experience with cameras, reviews, testing and noise, I'd suggest you do a quick google search on my name and the D1, D2H, Mark II and others. You will find that I have done extensive noise testing, that was reported on many other websites and my reports were accurate and honest.

I have no axe to grind with any camera company. I had the opportunity to shoot a D3 and I simply reported my honest experience.

--
Ed Betz
http://www.edbetz.com"

Från http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1032&thread=24839533&page=3

Mvh

Omar

hehe, bra sätt att få många träffar på sin hemsida om inte annat,

säg att du testat D3...

men har nån sett röken några testbilder som Mr Betz har tagit än?

Mankan G skrev:
Har du provat bägge sida vid sida? Jag upplever inte alls att detta är sant. PÅ ISO400 lämnar D2X i finfina bilder. På än högre iso tal så blir skillnaden större men definitvt inte på dessa isotal som du hänvisar till

I bra ljus med rätta färgerna i motivet så funkar 400 iso utmärkt på D2x. MEN ställer man det på sin spets och har lite sämre ljusförhållanden och mörka partier i motivet så kommer bruset krypande redan vid 400 iso!

Tedde

cmyk skrev:
hehe, bra sätt att få många träffar på sin hemsida om inte annat,

säg att du testat D3...

men har nån sett röken några testbilder som Mr Betz har tagit än?
Du vet inte vem Ed Betz är, va...? Tror inte han tillhör den grupp fotografer, vars karriärer är särskilt beroende av några extra klick på sina respektive hemsidor.

Googla på "Ed Betz" och bedöm hans trovärdighet själv, vet jag! Några ledtrådar kan vara: "AP", "Frilans", "New York Times", "Washington Post", "Sportsshooter.com", mm, mm. Kan väl dessutom tilläggas att Betz var en av de första att "sänka" D2H, på den tiden han var Nikon-fotograf. Han gick sedermera över till Canon, och det är som sådan han nu uttalat sig om Nikon D3. I det ljuset ser jag honom som högst trovärdig.

Ingen har sett hans testbilder? Tja, du vet hur det är, riktiga proffs bryter inte sina ord. Villkoret för att NPS lånade ut D3:an plus de nya objektiven, var ju att inga bilder från pre-production-kameran/firmware fick spridas. Kritiserar du honom för att han inte bröt sitt ord gentemot Nikon? Så jobbar inte yrkesmän...

Visst, vi vet ännu inte *exakt* hur bra D3 är,det är sant. Men att avvisa omdömen från högt respekterade proffs som Ed Betz -- med antydan om att de är ute efter hits på sin hemsida -- gör bara att du sänker trovärdigheten i dina egna inlägg.

cmyk skrev:
Bara fört fram en åsikt om att ett boost-läge på två ISO-steg över en kameras normala ISO-omfång, sannolikt, utifrån nuvarande kunskap och empiri av existerande DSLR:r som finns att tillgå idag, håller en avsevärt lägre kvalitet än vad jag är intresserad.
Är det någon annan här som recenserat kameran? Det vi andra säger att "utifrån nuvarande kunskap och empiri av existerande DSLR:r som finns att tillgå idag" så är D3 vida överlägsen i princip alla andra kameror (utom möjligen 1D MkIII) när det gäller höga ISO. Om du anser att ISO 25600 är "en ploj" så antar jag att du ansett att alla tidiga kameror som brusat lika mycket vid betydligt lägre ISO också varit "ploj"? D200 på ISO 3200 är exempelvis värre vad jag kan se. ISO 1600 på D2X, är det "ploj"?

Din begåvning har jag inga synpunkter på men försök åtminstone hålla en trevlig ton i dina inlägg.
Nej, det tänker jag inte göra. Du är ett forumtroll och en pajas som spottar ur dig dina "kunskaper" endast när du ogillar något. Har du någonsin kommit med något positivt? Vad använder du själv för mirakelkamera om du anser att D3 inte duger? Har du några bilder att visa? Vem är du? Varför ska vi ta dig på allvar? Du är bara en anonym agitator som gillar att bråka.

cmyk skrev:
"Vad du är intresserad av" är dock inte detsamma som "vad som för en (press)fotograf är användbart". Frågan var om ISO 25600 på D3 är avändbart för en yrkesfotograf, eller inte; inte om det uppfyller dina personliga preferenser, för de kan ju vara precis vad som helst.

Om man på en 6400 ISO, 30x45cm, från D3 mer eller mindre får leta efter bruset, så anser jag att ISO 25600 bör bli högst använbart för kamerans målgrupp. Du, däremot, har upprepade gånger framfört att det bara är "en ploj". Vi får se vem som kommer närmast sanningen.

EDIT:
Noterade precis att Nikon tagit med Hi1- och Hi2-lägena i Auto-ISO-menyn på D3. Mig veterligen är det första gången "extended-ISO-lägena" finns med som val för Auto-ISO. Verkar vara fler än jag som anser att dessa lägen för första gången är fullt användbara? Eller också är det bara "en ploj"...

Senast ändrad:
Anders från Göteborg uttalar sig på dpreview (utdrag från flera inlägg), efter att ha testat D3 på en visning häromdagen. Han tror att priset för kamerans bra brusegenskaper blir förämrad upplösning:

"...that D3 resolution charts will contain a few rather unpleasent surprices...

The D3 will likely show to have quite a bit less resolving power than the 5D..."

"two layers of micro lenses and total lack of moiré comes at a price... ;)

The 5D is VERY good. So is the D3. But not in the same way...not what I've been able to see from the samples I've seen and shot.

"I'we only investigated a fairly large number of JPGs, and it is still possible that a lot of the not enormous amount of detail in the images I've experienced is a result of poor/not totally finished jpg process."

"I did intend to say two layers of low pass filters."

"Wait for the review to show up, just don't expect to be able to see some of the ridiculous claims about the camera to hold true."

Jag undrar vad han menar med löjliga påståenden (ridiculous claims)?

jorgene skrev:
EDIT:
Noterade precis att Nikon tagit med Hi1- och Hi2-lägena i Auto-ISO-menyn på D3. Mig veterligen är det första gången "extended-ISO-lägena" finns med som val för Auto-ISO. Verkar vara fler än jag som anser att dessa lägen för första gången är fullt användbara? Eller också är det bara "en ploj"...

Ja, jag såg detta också. Dessutom verkar det finnas okomprimerad 14-bit NEF. Jag ser det också som lovande att det finns fler bildparametrar och med fler steg för tex kontrast mm. Men behövs det verkligen tre grundlägen i Standard, Neutral och Vivid. Undrar om det svartvita läget är något att ha. Funderar också på detta med AF-punkternas spridning i sökaren. Kommer jag och andra att finna dem för centrerade i FX-läget eller är det bara en synvilla så här innan vi i praktiken använt kameran?

Teodorian skrev:
Funderar också på detta med AF-punkternas spridning i sökaren. Kommer jag och andra att finna dem för centrerade i FX-läget eller är det bara en synvilla så här innan vi i praktiken använt kameran?
Det är en synvilla om du tittar i en kamera med FX-sensor. Det finns i CAM3500 fura "hörn-sensorer" som ganska exakt anger det Gyllene Snittet, 2x3 sensorer längre ut mot vänster och höger bildkant, samt nio punkter i mittre området.

Sätter du däremot in CAM3500 i en DX-kamera som D300, så blir det så klart något helt annat. (Och i praktiken sker detsamma så klart med D3 i DX crop-läge).

Ungefär så här ser CAM3500 ut i en FX-kamera:

Bilagor

• 51point_2.jpg
    51point_2.jpg
    81.8 KB · Visningar: 518
Senast ändrad:
Samma förhållande fanns för CAM2000, även om det är färre som sett denna AF-modul i en FF-kamera, då denna är för film (F6). I F6 markerar även där de fyra "hörn-sensorerna" det Gyllene Snittet, men det blev något helt annat i DX-kamerorna D2H och D2X:

CAM2000 i F6:

Bilagor

• f6_viewfinder.jpg
    f6_viewfinder.jpg
    8.1 KB · Visningar: 512
Det blir säkert bra med AF-systemet när vi väl vant oss vid det.

Ed Betz (på dpreview) om D3:ans möjliga effekt på Canonfotografers framtida val:

"I work side by side with many professional sports shooters. Last night, at Madison Square Garden, I saw a photog I've known for years, shooting a Nikon for the FIRST TIME in YEARS.
I asked him, what's with the Nikon. He smiled and said, I think it's time for a change, in fact, I've already begun.

Another pro emailed me last week and asked me for more information on the D3. I understand he's begun selling his Canon gear.

Will everyone switch? NO, that will NEVER happen.
Will Nikon's newest camera be GREAT for ALL Photographers - YES. Competition is GREAT for the consumer.

So, no matter what you shoot with, be grateful that the D3 is raising the bar."

Så här ser förresten 11-punkters AF i D3 ut (tämligen likt D2:eek:rnas layout, och närmast exakt Gyllene Snittet för "hörn-sensorerna"):

Bilagor

• af_area11.jpg
    af_area11.jpg
    7.1 KB · Visningar: 493
Makten skrev:
Är det någon annan här som recenserat kameran? Det vi andra säger att "utifrån nuvarande kunskap och empiri av existerande DSLR:r som finns att tillgå idag" så är D3 vida överlägsen i princip alla andra kameror (utom möjligen 1D MkIII) när det gäller höga ISO. Om du anser att ISO 25600 är "en ploj" så antar jag att du ansett att alla tidiga kameror som brusat lika mycket vid betydligt lägre ISO också varit "ploj"? D200 på ISO 3200 är exempelvis värre vad jag kan se. ISO 1600 på D2X, är det "ploj"?

JAAAAAAAAAAAAAA, ISO1600 och uppåt är f-n helt jävla oanvändbart på både D2x och D200,
kan du FATTA att det är MIN åsikt,
har du svårt att acceptera att det finns folk med andra kvalitetskrav eller?

Du är ett forumtroll och en pajas som spottar ur dig dina "kunskaper" endast när du ogillar något. Har du någonsin kommit med något positivt? Vad använder du själv för mirakelkamera om du anser att D3 inte duger? Har du några bilder att visa? Vem är du? Varför ska vi ta dig på allvar? Du är bara en anonym agitator som gillar att bråka. [/B]

Spydigheterna i mina samlade inlägg kommer inte ens i närheten av alla spydigheter du lyckas häva ur dig på dina senaste 2 inlägg. Och bevisligen har ju fått varningar förr för dina otrevliga inlägg. Så är det nån som bråkar så är det du. Bevisligen. Uppenbarligen saknar du vettiga argument och då återstår tydligen bara pajkastning.

Det finns inga krav på att visa några bilder här så varför skulle jag visa bilder? Jag jobbar professionellt med fotografi så jag har inget behov att få bekräftelse på mina bilder. Mina kunder betalar redan för dom.

jorgene skrev:
Du vet inte vem Ed Betz är, va...? Tror inte han tillhör den grupp fotografer, vars karriärer är särskilt beroende av några extra klick på sina respektive hemsidor.

Googla på "Ed Betz" och bedöm hans trovärdighet själv, vet jag! Några ledtrådar kan vara: "AP", "Frilans", "New York Times", "Washington Post", "Sportsshooter.com", mm, mm. Kan väl dessutom tilläggas att Betz var en av de första att "sänka" D2H, på den tiden han var Nikon-fotograf. Han gick sedermera över till Canon, och det är som sådan han nu uttalat sig om Nikon D3. I det ljuset ser jag honom som högst trovärdig.

Ingen har sett hans testbilder? Tja, du vet hur det är, riktiga proffs bryter inte sina ord. Villkoret för att NPS lånade ut D3:an plus de nya objektiven, var ju att inga bilder från pre-production-kameran/firmware fick spridas. Kritiserar du honom för att han inte bröt sitt ord gentemot Nikon? Så jobbar inte yrkesmän...

Visst, vi vet ännu inte *exakt* hur bra D3 är,det är sant. Men att avvisa omdömen från högt respekterade proffs som Ed Betz -- med antydan om att de är ute efter hits på sin hemsida -- gör bara att du sänker trovärdigheten i dina egna inlägg.

ojoj, du kan name-droppa du,

Jag ber ödmjukast att få citera den välkände herr "Ed Betz":

"I was allowed to shoot with one for a bit and I have a few comments."

Sannerligen ett genomarbetat test,

men han e ju känd...ja jo, visst,

Höga iso då, nån mer info där:

Nix, han tog inga visst inga bilder på över ISO3200.

Teodorian skrev:
Anders från Göteborg uttalar sig på dpreview (utdrag från flera inlägg), efter att ha testat D3 på en visning häromdagen. Han tror att priset för kamerans bra brusegenskaper blir förämrad upplösning:

"...that D3 resolution charts will contain a few rather unpleasent surprices...

The D3 will likely show to have quite a bit less resolving power than the 5D..."

"two layers of micro lenses and total lack of moiré comes at a price... ;)

The 5D is VERY good. So is the D3. But not in the same way...not what I've been able to see from the samples I've seen and shot.

"I'we only investigated a fairly large number of JPGs, and it is still possible that a lot of the not enormous amount of detail in the images I've experienced is a result of poor/not totally finished jpg process."

"I did intend to say two layers of low pass filters."

"Wait for the review to show up, just don't expect to be able to see some of the ridiculous claims about the camera to hold true."

Jag undrar vad han menar med löjliga påståenden (ridiculous claims)?

Har du orginaltråden?
Anders kan mycket väl ha rätt,vi har bara sett JPG från d3, han kan mycket väl ha fel vilket tester kommer i så fall att visa. Själv är jag förvånad över att ett flertal människor jag känner, träffat genom åren bla på ett antal Photokinor är så imponerade av bildkvaliteten.Dvs vad dom fick se i bla Japan
De är är alltså inga lättlurade vänner jag talar om.
Jag tror därmed att Anders har fel-var är orginaltråden?
Mikael

PS vad har de ryktesvis två microlinserna med att göra om kameran har ett annorlunda utformat low pass filter?

cmyk skrev:
ojoj, du kan name-droppa du,

Jag ber ödmjukast att få citera den välkände herr "Ed Betz":

"I was allowed to shoot with one for a bit and I have a few comments."

Sannerligen ett genomarbetat test,

Höga iso då, nån mer info där:

Nix, han tog inga visst inga bilder på över ISO3200.

Sluta att fjolla dig nu Ekelund, Martin har i varje fall ärligheten att säga till att han kan ha fel.

Googlade på dig Ekelund, fick inte en träff, jobbar du som fotograf? Har du samma erfarenhet som Ed Betz 1320000 träffar och som har haft båda systemen och kan därför sannolikt uttala sig i frågan bättre än du kan , dvs vad det innebär i kvalitet att prova på en d3.Även om det bara var jpg

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar