Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Gersemi skrev:
blev ju lite galet och av mig ser.. skall ju stå kameramodell..

en viss skillnad

Nu är det ju så att D2X och D3 använder samma batteri och bottendelen ser mycket snarlik ut. Dock är D3 både 2mm längre och 2mm bredare än D2x. Men utan att veta hur snabbfästet är konstruerat så skulle jag vilja påstå att det passar ;)
 
Jeppe skrev:
Nu är det ju så att D2X och D3 använder samma batteri och bottendelen ser mycket snarlik ut. Dock är D3 både 2mm längre och 2mm bredare än D2x. Men utan att veta hur snabbfästet är konstruerat så skulle jag vilja påstå att det passar ;)

Hmm.. svårt att säga utan att testa, men ett nytt snabbfäste till kameran är ju en mycket ringa kostnad av vad kameran kostar :)
 
Gersemi skrev:
Hmm.. svårt att säga utan att testa, men ett nytt snabbfäste till kameran är ju en mycket ringa kostnad av vad kameran kostar :)
Hans på Optipod brukar ge rätt sjyssta inbytespriser på sina produkter. Jag skulle tro att han endast behöver fräsa klackarna på var sida om fästet något smalare. Kan man stå ut med att fästet blir kromat på insidan så gör han det med vändande post. Det har absolut noll betydelse för funktion och hållbarhet. Jag löste det så med min Mark III. Fästet till Mark IIN är något för smalt men efter utfräsning blev det perfekt. Förmodligen är det så som Jesper säger att det kan passa i alla fall men på lång sikt kan gummit ta stryk.
 
Vilka spekulationer ni håller på med.. Jag antar att ni inte är kameralösa idag? Använd dem :)

Sen det här med NPS, jag tror inte det är så allvarligt som det låter. Naturligtvis kan de in te prioritera ALLA NPS-medlemmar som beställt. Jag tror mer att de tar de första säg, 35-40? och levererar resterande kameror till "vanliga" fotografer.
 
Vem sjutton har tagit bilderna? De där skitbilderna drar ju ner kameran! Hur många fattar egentligen att det beror på fotografen?

Helt otroligt att Nikon inte fixar en bättre fotograf! Jag menar HAAALLÅÅ??!! Med mina talanger borde jag ju för fan redan vara världskänd!!!! (obs, a teeny weeny bit of irony)

Eller åtminstone vara testfotograf för Nikon :)
 
Danlo skrev:
Vem sjutton har tagit bilderna? De där skitbilderna drar ju ner kameran! Hur många fattar egentligen att det beror på fotografen?

Helt otroligt att Nikon inte fixar en bättre fotograf! Jag menar HAAALLÅÅ??!! Med mina talanger borde jag ju för fan redan vara världskänd!!!! (obs, a teeny weeny bit of irony)

Eller åtminstone vara testfotograf för Nikon :)

Jag håller inte med dig riktigt. De flesta av bilderna är tillräckligt bra om än inte fantastiska. Visst hade de kunnat vara ännu bättre (olika motivtyper, komposition, någon svart-vit bild, bättre bildbehandling) men jag tycker nog ändå att fotona speglar kamerans mångsidighet ganska väl. Den sista bilden är tagen på HI-2 dvs ISO 25600, 1/13 s, och f2.8. Det vittnar om att det var mörkt. Den bilden hade jag gärna sett i svart-vitt och med möjlighet att ladda ner.
 
Jeppe skrev:
Hmmm...Fick mail från en kompis precis, han var glad... Preliminär leveransbekräftelse från sajber.. 28/11. Han är NPS.

Nu var han inte så glad längre, Cyberphoto hade blandat ihop D3:an med D300:an. Leveransbeskedet hade alltså gått ut till de som stod i kö för D3:an.

Men jag tröstade han med att vi lär få reda på hurvida leveranserna kommer eller inte, under denna veckan....HYBRIS.NU Hahahaha...
 
Jag tror det är mer än första sändningen, eftersom det gäller de 300.000 första och så många kameror kan inte Nikon ha tillverkat ännu.
 
De första 300.000 avd D3 och D300 skulle få Capture NX med kameran.

Det är meningen att skivan ska ligga i kartongen, men till första sändningen hann Nikon inte få till skivan så därför följer en nedladdningskod med i stället.

/Erik
 
jalle_fotograf skrev:
Det var säljaren som sa att det bara vaar i första sändningen

Till skillnad mot lagen, som är skriven i sten. Så är allt som en försäljare skrivet med osynligt bläck ;)

300.000 är det som gäller - uttalat från Nikon. Det handlar garanterat om alla tillverkade kameror uner 2007.

60000 st D300/mån
12000 st D3/mån

Sedan September:
5 månaders produktion = 300.000 st D300
Väldigt många fler månader när det gäller D3:an

Jag har bestämt för mig att det var för varje modell, men om så inte är fallet, så rör det åtminstonde alla kameror som är tillverkade under 2007.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.