Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
och som svar på min tidigare fråga angående vitbalansering i ishallen och svårigheterna med detta så hade givetvis Mikael rätt.

Gammal mjukvara var problemet. Men en modern varant så var det givetvis inget problem.. Testade idag när jag var på sonens träning. Funkade hur fint som helst med alla de programvaror jag har tillgång till. CaptureOne, LR, PS CS2 och CS3. Nikon NX......
 
Även om jag personligen ser D3:an som en kamera att frekvent använda på höga ISO-tal (ISO 800-12 800) tycker jag att det finns skäl att beakta den även för de fotografer som företrädesvis fotograferar på lägre känsligheter. Om kontrastomfånget är kraftigt förbättrat jämfört med de tidigare D2-modellerna kan det vara till stor nytta även på ISO 100-800. Vid "hopplöst" kontrastrika scener går det förhoppningsvis, som aldrig tidigare med en Nikon-DSLR, att exponera för högdagrarna och lyfta skuggorna, med bibehållna färger och detaljer, upp till 3 EV-steg. (D2X, som jag hade i över två år, var inte tillfyllest vid sådan användning pga begränsat dynamiskt omfång, förlust av färgmättnad och detaljer samt för högt brus i skuggorna. Inte heller D40X, som jag också haft, klarade detta tillräckligt bra för mina behov.) För jpg-filer kan detta åtminstone delvis kanske göras direkt i kameran med hjälp av Active-D-lighting. Bättre DR, med lägre brus och bevarade detaljer i skuggorna, kan således vara till gagn för alla även vid de lägsta ISO-talen.
 
Jeppe skrev:
Därför att de flesta yrkesarbetande fotografer ser det som ett icke-problem. De som hänger upp sig på det är oftast amatörer/entusiaster, som har tid att sitta och dissikera varje pixel, istället för att leverera bilder.

Eftersom yrkesfotograferna inte har varken tid eller intresse för att identifiera fel i bilderna så finns det inget fel, i deras sinnesvärld. Ett ganska sunt tankesätt, egentligen. För så länge som kunderna inte gnäller, så spelar det väl ingen roll, eller hur?

En liten nyansering, please ! Tycker i stort att du har rätt, men ett icke-problem är i mitt tycke att uttrycka sig för drastiskt.

Ser det mer som ett faktum man fått/får leva med. Och problem som man inte kan göra något åt struntar man oftast i. Så långt är ditt resonemang helrätt. Men bara för att man själv inte kan påverka ett problem upphör det inte att vara ett problem.

Hade själv varit i behov av en annan kantåtergivning då och då när jag tagit verkliga precisionsbilder. Och faktiskt har en kund påpekat detta fel. Det var ett kritiskt motiv som fordrade vidvinkel på minst 24mm. Skulle blåsas upp rejält. Använde en 1DsMkII. Jag testade att "backa" och ha en fast EF 50/2.5 macro och visst blev kantskärpan avsevärt bättre, men förhållandet i bilden blev "fel". Det fordrades en vidvinkel helt enkelt.

Så både jag och kunden föredrog den kvalitetsmässigt sämre bilden tagen med 16-35/2.8 L usm. Men vi hade båda önskat kvalitén från den tagen med 50/2.5.

Men ssv. Detta händer inte ofta. Jag levererar mest till dagspress och då tänker man inte på dett som ett problem, men jag känner några som verkligen levererar kritiska bilder kontinuerligt och de ser det som ett problem med FF och speciellt vidvinklar.

Och det måste gå att göra något åt saken. Vilket skulle bevisas. Och har bevisats. Min gamla Kodak Pro SLR/c uppvisade med 24-70/2.8 L bättre kantskärpa än 1Ds MkII. På samma motiv, med samma bländare på samma exemplar av optik och båda kamerorna FF. Och då avser jag inte att Kodaken p g a avsaknad av AA-filter obehandlat fixar skarpare bilder. Menar kantskärpan, utsmetning o dyl i förhållande till den allmänna skärpan från centrum och utåt kanterna.

Kanske D3 fixar det bättre än 1DsMkII och 5D.

Men hur många har roat sig med att kolla sina gamla sv/v eller färgnegativ/dior genom att scanna in dem? Zeiss Distagon 50 mm på en Hasselblad låter väl bra? Nej, säger jag Skärpeavvikelsen myckt markant och fallande från centrum till hörn. Och i 35mm-formatet så finns liknande tendenser. Så jag tror samtidigt att vi odlar en myt om att allt var så mycket bättre på "Filmtiden". Det var marginellt bättre om man kollar på vidvinkelbilder. Men inte dramatiskt.

Orsaken är väl att de digitala dslr med FF fixar bilderna bättre överlag, men att kantskärpefelet blir mer påvisbart p g a "böjen" ljuset måste göra i strålgången och träffar sensorn lite snedare

Alltså: större delen av bilden är bättre än "på den gamla goda tiden" men bristen på kantskärpa blir också mer påtaglig p g a detta.

Så jag håller med i det mesta. men jag vill inte kalla det för "icke-problem".

Bildbrus tycker jag däremot det föreligger en ohälsosam allergi mot. Håller gärna med Mankan i det avseendet. Men för övrigt anser jag att FF och crop 1.5/1.6/1.3x kompletterar varandra.

Lennart
 
Photocon skrev:
Bildbrus tycker jag däremot det föreligger en ohälsosam allergi mot. Håller gärna med Mankan i det avseendet.

Ja, det finns verkligen hela åsiktsskalan på brusområdet. En del tycker att D2X har för mycket skuggbrus på ISO 100. Samma personer lär tycka att D3 börjar brusa för mycket på ISO 400. I andra änden finns många som tycker att för lite brus känns onaturligt. De vill ha filmlikt gryniga bilder och ser inga problem i luminansbrus. Själv ligger jag någonstans mitt emellan i mina bruspreferenser. Jag förväntar mig att med gott resultat kunna använda D3 regelmässigt upp till ISO 6400 och ibland upp till 12800. Bruset är ju bara en del av bildkvaliteten på högre ISO-tal där bevarande av detaljer och färgmättnad är lika viktiga faktorer.
 
Teodorian skrev:
Ja, det finns verkligen hela åsiktsskalan på brusområdet. En del tycker att D2X har för mycket skuggbrus på ISO 100. Samma personer lär tycka att D3 börjar brusa för mycket på ISO 400. I andra änden finns många som tycker att för lite brus känns onaturligt. De vill ha filmlikt gryniga bilder och ser inga problem i luminansbrus. Själv ligger jag någonstans mitt emellan i mina bruspreferenser. Jag förväntar mig att med gott resultat kunna använda D3 regelmässigt upp till ISO 6400 och ibland upp till 12800. Bruset är ju bara en del av bildkvaliteten på högre ISO-tal där bevarande av detaljer och färgmättnad är lika viktiga faktorer.


Bruset är ju bara en del av bildkvaliteten på högre ISO-tal där bevarande av detaljer och färgmättnad är lika viktiga faktorer. [/B][/QUOTE]

Det är brus som avgör detta Tore
Mikael
 
Det är brus som avgör detta Tore
Mikael [/B][/QUOTE]

Jag ville bara betona att lågt brus pga hög intern NR, som vissa kameror har i jpg, på bekostnad av detaljer inte är positivt. Dessutom är det ju skillnad på brus och brus (typ, kvantitet och kvalitet inom olika tonområden av bilden och i de olika RGB-kanalerna)
 
Senast ändrad:

Jag ville bara betona att lågt brus pga hög intern NR, som vissa kameror har i jpg, på bekostnad av detaljer inte är positivt. Dessutom är det ju skillnad på brus och brus (typ, kvantitet och kvalitet inom olika tonområden av bilden och i de olika RGB-kanalerna) [/B][/QUOTE]

Hej!

Jag ser ett problem när vi på tråden diskuterar just brus. Vissa menar brus i jpeg med NR. Precis som du påvisar. Andra menar brus i jpeg utan NR fast med andra faktorer inräknade som kamerainställningen ger jpegfilen, exv skärpningsgraden. Och vissa menar det brus man ser i en obearbetad rawfil med rawkonverterarens reglage i nolläge. Plus varianten brus i rawfil där rawkonverteraren automatiskt hämtat upp data från exif.

Alltså flera varianter. Vore bra om vi i fortsättningen skrev vilken variant vi menar samt om det rör som L- eller F-brus.

Själv menar jag med brus alltid det som syns i raw med konverterarens reglage nollade eller neutrala.

Mvh/Lennart
 
Photocon skrev:
Hej!

Jag ser ett problem när vi på tråden diskuterar just brus. Vissa menar brus i jpeg med NR. Precis som du påvisar. Andra menar brus i jpeg utan NR fast med andra faktorer inräknade som kamerainställningen ger jpegfilen, exv skärpningsgraden. Och vissa menar det brus man ser i en obearbetad rawfil med rawkonverterarens reglage i nolläge. Plus varianten brus i rawfil där rawkonverteraren automatiskt hämtat upp data från exif.

Alltså flera varianter. Vore bra om vi i fortsättningen skrev vilken variant vi menar samt om det rör som L- eller F-brus.

Själv menar jag med brus alltid det som syns i raw med konverterarens reglage nollade eller neutrala.

Mvh/Lennart

Det är verkligen svårt att diskutera och jämföra brus mellan kameror av många olika anledningar. Dessvärre görs det i de flesta recensioner av kameror sällan tillräckliga förtydliganden vad vad som avses ifråga om brus och hur detta brus mätts - objektivt eller subjektivt.

Tänk om det fanns ett enda standardiserat mått på degraderingen av bilden istället.
 
Själv störs jag inte ett dugg om detaljupplösningen minskas lite . Oftast räcker detaljerna till ändå för de utskrifter jag gör, A4-A3. Men det allra värsta är utsmetade bilder av för mycket NR. Tex i NeatImage om man drar på för mycket......
 
Mankan G skrev:
Själv störs jag inte ett dugg om detaljupplösningen minskas lite . Oftast räcker detaljerna till ändå för de utskrifter jag gör, A4-A3. Men det allra värsta är utsmetade bilder av för mycket NR. Tex i NeatImage om man drar på för mycket......

Håller med, dock med reservationen att när detaljer verkligen ska synas så ska de synas, men det är ju sällan något problem då man oftast plåtar sådant på lägre iso.

Och "plastbilder" har vi väl alla tillverkat någon gång när man dragit på för mycket i reglagen i ett brusreduceringsprogram. Det ser för j---t ut! Själv föredrar jag då det rena bruset.

Men Noice Ninja Pro som Plug-in i PS är riktigt bra och behåller i alla fall en visuellt hög detaljåtergivning. Det går ju verkligen att fininställa.

Det är därför jag aldrig kör med High Iso NR i kameran. Inte ens i jpeg. Och jag har kört D2Xs som börjar brusa som en vattenklosett vid iso 800.
Ändå har jag valt att inte brusreducera bilderna efteråt ibland. Men då har det mest handlat om bilder med mycket högdagrar och "snälla" mellantoner. Skuggbruset i det svarta ser man inte då som speciellt störande vid utskrift.

Men sitter man med fyrkantiga ögon inne i skärmen och granskar i 100 eller 200% så ser skuggbruset ut som myrornas krig. Men en D2Xs har väl aldrig varit ägnad till att göra bilder för datorskärmen. Den pallar för STORA utskrifter. (läs: riktiga bilder)

Mvh/Lennart
 
ibland kan faktiskt brus från vissa kameror se läckert ut på sv bilder.Angående bildkvalite jag tror vi har blivit bortskämda med betydligt bättre kvalite på bilderna nu än förut.
'Satt o bläddrade i Frans Lanting bok EYE TO EYE
slogs utav dom (orena) bilderna som kornet gör.
Digitalt utklassar dom bilderna i kvalite idag
däremot så kan det i vissa fall se rätt snyggt ut med lite ruffigare look.
Eftersom han plåtar med Nikon så tror jag att hans jobb blir betydligt lättare med nya D3.
Om ni har boken kolla på elefantbilden på sidan 188-189 grymt kornigt.
Annars tycker jag att Frans är en av dom bästa naturfotograferna.
 
Teodorian skrev:
Det är verkligen svårt att diskutera och jämföra brus mellan kameror av många olika anledningar. Dessvärre görs det i de flesta recensioner av kameror sällan tillräckliga förtydliganden vad vad som avses ifråga om brus och hur detta brus mätts - objektivt eller subjektivt.

Tänk om det fanns ett enda standardiserat mått på degraderingen av bilden istället.

Det är väl inte svårt, det finns en parameter som kallas upplösning.
Dvs återgivande av detaljer i lågdager.
Svårare än så är det inte.

Letade upp en testbild från tråden 5d jämfört med d200 och 3200iso, då skall man komma ihåg att min d2x är rena skämtet mot d200 vad det gäller lågljussituationer och 3200iso .
d200 till vänster 5d till höger 3200iso, kamerorna likvärdigt exponerade och rawfilerna uppräknade med camera raw. Skall bli ytterst intressant att höra dom som går från d2x till D3 säger.
OCH vad dom kan se på sina utskrifter i bilder tagna från 400iso och uppåt, speciellt om man höjer exv lågdager med exv kurvverktyget för att separera fram mer detaljer i skuggorna.
Vill man ha med att mössan har struktur, en söm, är vikt så går det med 5d bilden, d200 detaljåtergivning drunknar i brus.
Mikael
 

Bilagor

  • 3200.jpg
    3200.jpg
    55.4 KB · Visningar: 545
Senast ändrad:
macrobild skrev:
Det är väl inte svårt, det finns en parameter som kallas upplösning.Dvs återgivande av detaljer i lågdager. Svårare än så är det inte.

Jag tycker det blir lite väl endimensionellt och onyanserat att säga att brus bara handlar om sämre detaljåtergivning i lågdager.

Hur som helst tror jag alla som har, eller som jag haft, en D2X, kommer att tycka att D3:an är gudasänd ifråga om förbättrad bildkvalitet med betoning på färger, skärpa, högdagerteckning, mjukare tonövergångar och bevarande av skuggdetaljer.
 
Som jag sa tidigare:

"Jag ville bara betona att lågt brus pga hög intern NR, som vissa kameror har i jpg, på bekostnad av detaljer inte är positivt. Dessutom är det ju skillnad på brus och brus (typ, kvantitet och kvalitet inom olika tonområden av bilden och i de olika RGB-kanalerna)"

Brus kan finnas i alla delar av en bild (inte bara skuggorna) och även på en ljusare yta där det saknas detaljer. Som du vet uppträder brus lättare i oskarpa delar av en bild en i skarpa, detaljerade områden. Jag kan således få mer brus om jag använder f1.4 än med f 8 på samma ISO-tal. Vi vet också att vitbalansen kan påverka bruset i bilden och det borde rimligtvis inte ha att göra med detaljnivån då den är den samma i två exakt likadana bilder men tagna med olika vitbalans.
 
Mikael. Kan du inte lägga in din mössbild i sin helhet. Jag har för mig att bilden ovan är ett utsnitt eller minns jag fel?

Jag håller med dig om att D200 bilden ser ut som skit och förmodligen ser en motsvarande bild från D2X än sämre ut men jag skulle i alla fall vilja se den i sin helhet.

Vad jag är ute efter är, som vanligt, att bilden kanske skulle se hyfsat ok ut i sin helhet även om vissa detaljer ser ut som skit. Givetvis beror det på användningsområdet för bilden. Ska bilden visa just detaljer som sömmen så... Eller om den ska dras upp i enormt format men om den skall tryckas i en mindre storlek eller något annat mindre krävande media så kanske det spelar mindre roll... Se det så här: Om bilden skall tryckas i A4 format i ett magasin och din mössbild är endast en liten del av bilden så skulle förmodligen inte jag ha något behov av att se sömmen....

Givetvis om du behöver se alla detaljer som din söm i mössan så finns det ju inga alternativ men för mig och mina bilder så är det sällan på detta sätt. Det är oftast helheten som är avgörande. Det gör inte såååå mycket om en och annan detalj i skuggpartierna drunknar på detta sätt. Jag råkar vara av den uppfattningen att någonstans måste jag ge mig i min eftersträvan efter det perfekta. Annars skulle jag gå under........Det finns ju alltid bättre prylar runt hörnet: låtar, bilder, bilar, (fruar?) kameror eller vad det nu kan vara....Jag försöker i stället hela tiden utveckla mig som fotograf och göra mina bilder mer intressanta. De behöver inte alltid vara tekniskt perfekta.

Men om den är ett mindre utsnitt av en större bild så kanske inte någon enda slutanvändare som skulle bry sig, förutom vi pixelpeepare här på FS. Du använde samma bild i ProPhoto om jag minns rätt i din och Lars artikel om brus och andra teknaliteter och jag minns att jag även då skulle vilja se bilden i sin helhet.
 
Senast ändrad:
Photocon skrev:
Håller med, dock med reservationen att när detaljer verkligen ska synas så ska de synas, men det är ju sällan något problem då man oftast plåtar sådant på lägre iso.Mvh/Lennart

Rätt. Det är inte så kul om detaljer som man vill ska synas eller verkligen måste påvisa försvinner men så är fallet ytterst sällan för mig....Upplösningen räcker till i allmänhet för de bilder jag säljer eller behåller för mitt eget höga nöjes skull....

Därmed inte sagt att detta är dagens sanning. Andra har givetvis andra behov......
 
Jag missade en sak i mitt tidigare inlägg:

Nu är du taskig Mikael. Att ens försöka jämföra en D200/D2X med en 5D på så höga isotal.......

Lite som att jämföra min tid på 100 meter sprint med Asafa Powels.........Inte ens i närheten av varandra.

Jag tror inte att iso3200 bilden ser ens hyfsat ok ut när den är tagen på iso3200. Du har helt enkelt passerat gränsen vad D2X och D200 klarar. På dessa höga isotal så är det walkover. Inget snack om saken....men nu är det ju emellertid så att alla behöver inte dessa höga isotal även om jag kanske då och då skulle använda dom om jag kunde. Nu kan jag inte det och löser det hela på andra sätt. Det är förmodligen en efterhandskonstruktion. Gissningsvis anpassar man sitt arbetssätt efter de verktyg och andra förutsättningar man har att gå efter. Skulle jag få tag på en kamera som ger finfina bilder på iso25600 så skulle jag givetvis använda den även där uppe........
 
Teodorian skrev:
Som jag sa tidigare:

"Jag ville bara betona att lågt brus pga hög intern NR, som vissa kameror har i jpg, på bekostnad av detaljer inte är positivt. Dessutom är det ju skillnad på brus och brus (typ, kvantitet och kvalitet inom olika tonområden av bilden och i de olika RGB-kanalerna)"

Brus kan finnas i alla delar av en bild (inte bara skuggorna) och även på en ljusare yta där det saknas detaljer. Som du vet uppträder brus lättare i oskarpa delar av en bild en i skarpa, detaljerade områden. Jag kan således få mer brus om jag använder f1.4 än med f 8 på samma ISO-tal. Vi vet också att vitbalansen kan påverka bruset i bilden och det borde rimligtvis inte ha att göra med detaljnivån då den är den samma i två exakt likadana bilder men tagna med olika vitbalans.

jag jämför alltid rawfiler

http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=55259&highlight=j%E4mf%F6relse+d200+5d
Mikael
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar