Jag svarar er bägge i samma svar
Börjar med Jesper svar under 3:
visst är D3 prisvärd om man behöver de (få) egenskaper över en D300 (om den nu kommer som en FX modell). Jag behöver dom inte. Hastigheten och ett inbyggt handgrepp är väl i stort sätt allt om man skall vara ärlig. Jo, jag har en D2X och gillar den skarpt. Med de förhållanden som jag till 99% plåtar i så räcker dess bildkvalitet till och blir över. Och med en D300FX så täcker jag i stort sätt de sista små bristerna som jag trots allt saknar. I alla fall i teorin: Snabba vidvinklar, om dom håller kvalitet
och en och annan fotosituation över iso800 även om det inte är ofta jag går så pass högt. Kanske skulle göra det oftare om kameran skulle tillåta det. Vet faktiskt inte men förmodligen är det så.
Jespers 2:a.
Även om jag numera inte är en till 100% yrkesfotograf så har jag varit det och säljer fortfarande en hel del uppdrag, så delar jag er åsikt till 100%. Så länge som kunerna betalar = jag är alltså konkurenskraftig så är allt frid och fröjd... Mina kunder betalar glatt för mina bilder trots att jag använder en bruskanon.
1:an Jag kan bara hålla med. Anser att allt för många av de testbilder som jag har sett borde aldrig ha fått släppas. Hade jag varit ansvarig för marknadsföringen på Canon hade jag faktiskt skämts.....Så usla har många av dessa bilder varit. Att bilden i länken tidigare har fel perspektiv pga lutande kamera stör bara perspektivet, inte skärpan och utsmetningen i sig. Kvaliteten är under all kritik. Men om det är så att det är så stor variation på optiken från Canon så kan man ju kanske undra över hur stor variationen är i de andra produkterna? Kvalitetsaretet verkar i så fall lämna ett och annat att önska. Nu vet jag att detta problem inte är isolerat till Canon. Även N har råkat ut för ett och annat av denna karaktär. Jag har ingen statistik men min känlsa är att problemet är tämligen stort med just FF modellerna. Kanske för att de är mer krävande......
Jo Ove jag har som sagt sett det tidigare, att många bilder ser fantastiska ut menar jag, men då stämmer det ju inte med de bilder av sådan karaktär som i länken tidigare. Det kan ju bara tyda på en enorm variation i produktionen.
När det gäller proffsfotografernas val av verktyg så hoppas jag att det är sundare tankar som råder nu än för ett par år sedan. Varför en person väljer ett märke eller format är givetvis upp till var och en men det var en ohälsosam brist på konkurens för några år sedan. Allför många köpte FF bara för att det skulle vara en sådan. Nu kunde, som sagt ingen annan konkurrera, då alla andra låg allför långt efter i utveckligen och hade än sämre kameror. Jag arbetade på en bildbyrå under en tid och är mycket väl insatt i hur snacket gick under tiden för 1DS introduktion. Den var bäst, inget snack om saken, men när fotografer bytte till FF för pressbilder eller webben så var det ju bara löjligt....
Ove. Jag är inte ett dugg orolig, lovar
Att det ibland blir lite hårda tongångar beror nog oftast på det enkelsidiga sätt som denna typ av kommunikation är konstruerad.....Saknar kroppsspråket och andra signaler mycket emellanåt. Jag behöver inte se dina alster i tryck. Jag arbetar fortfarande med bilder och ser ofta bilder i detta format. Det är även därför jag är nöjd med kvaliteten från min D2X. Går jag inte över iso 800 (ibland även iso1600) så räcker bildkvaliteten till och blir över.......Har som sagt printat bilder på 2 x 1,5 meter tagna på iso800 och kunderna blivit helnöjda.....