Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
snap skrev:
Vet inte om Nikon ägare är extra känsliga varför blir du så upprörd för det han skriver Magnus?.Det lustiga var att när Nikon bara körde DX formatet då hette det (Níkon är så smarta som inte kör ff för det är inte bra).
Nu heter det att dom är så smarta som har satsat på ff o inte mer pixel än 12 milj för det ska vara bättre för brus o tonomfång etc)
Känns lite som att det anpassas hela tiden efter vad dom får fram o ska vinklas för att det ska vara bra till Nikons fördel.
Jag är av en annan uppfattning utvecklingen går hela tiden framåt brusegenskaperna det samma man kan aldrig få för mycket pixel bra att ha när man behöver beskära bilderna nackdelen är att man behöver större snabbare datorer mer minneskort etc.Att inte kalla David Norton seriös det är bull han väntade länge o testade verkligen innan han svitchade o han var en trogen Nikon fotograf men dom levvererade inte vad han ville ha/behövde därför bytte han.
Angående försäljning så hörde jag med en återförsäljare att han hade lika många bokningar på 1ds m3 som D3.
Jag tror att D3 får svårt att locka över massor med Canonfotografer när 5D har likvärdig upplösning som Nikons nya flaggskepp.

Alla [infoga lämpligt märke här]-ägare är känsliga när deras kameror kritiseras eller när någon ifrågasätter klokheten som deras favorittillverkare gör :)

Jag följer periodvis diverse forum på Dpreview där debatten som bekant ofta är avsevärt hetsigare än här. Canon-, Nikon-, Olympus- eller Sony-forum, det spelar ingen roll -- överallt blir man ohyggligt förnärmade när någon har avvikande åsikter om deras märke. Det räcker i själva verket ofta att en konkurrent släpper en ny modell så blir somliga upprörda och känner ett starkt behov av att ifrågasätta hur bra de nya kamerorna egentligen kan vara.

Men, man kan se det positivt: det är en yttring av den passion vi känner inför det vi gör -- och för de verktyg vi använder.

Hade det funnits sådana här forum på 1700-talet hade det säkert suttit målare och haft intensiva debatter om olika märken av oljefärger och penslar ... :-D
 
snap skrev:
Låt oss nu alla glädjas åt Nikons första ff
AMEN
ps trots att den BARA har 12mp

Låt oss hoppas att Canon kommer med vidvinkeloptik som gör min 5d rättvisa vad det gäller 12,8 Mpixel.
Vad skall du beskära Ove, oskärpa?Luddighet?
se och begrunda hur en först en ny uppdaterad zoom uppför sig 16mm med 16-35 mk2 och bländare 5.6.
Jag har ett antal exempel från de flesta Canon vidvinklar dvs 24/1,4, 35/1,4 24-70 17-35 16-35 osv.
Jag vill gärna först se helheten hos Nikon, Canons känner jag till sedan länge.Dvs hur mina 12.8 Mpixlar uppför sig på ett antal objektiv från Canon
 

Bilagor

  • 16-36-16mm.jpg
    16-36-16mm.jpg
    43.9 KB · Visningar: 803
snap skrev:
Vet inte om Nikon ägare är extra känsliga varför blir du så upprörd för det han skriver Magnus?.Det lustiga var att när Nikon bara körde DX formatet då hette det (Níkon är så smarta som inte kör ff för det är inte bra).
Nu heter det att dom är så smarta som har satsat på ff o inte mer pixel än 12 milj för det ska vara bättre för brus o tonomfång etc)
Känns lite som att det anpassas hela tiden efter vad dom får fram o ska vinklas för att det ska vara bra till Nikons fördel.
Jag är av en annan uppfattning utvecklingen går hela tiden framåt brusegenskaperna det samma man kan aldrig få för mycket pixel bra att ha när man behöver beskära bilderna nackdelen är att man behöver större snabbare datorer mer minneskort etc.Att inte kalla David Norton seriös det är bull han väntade länge o testade verkligen innan han svitchade o han var en trogen Nikon fotograf men dom levvererade inte vad han ville ha/behövde därför bytte han.
Angående försäljning så hörde jag med en återförsäljare att han hade lika många bokningar på 1ds m3 som D3.
Jag tror att D3 får svårt att locka över massor med Canonfotografer när 5D har likvärdig upplösning som Nikons nya flaggskepp.

Ledsen Ove men jag är inte det minsta upprörd men jag anser det vara tråkigt och onödigt när någon pratar bullshit och försöker bevisa nyttan med en investering eller prestigeskap med rena felaktigheter. Eller rättare sagt David får hävda vad som helst för att kunna motivera sitt inköp men om han skall göra det offentligt så bör han hålla sig till sanningen. Jag håller med dig om att den bästa kameran/systemet vid tiden för Davids byte var en Canon. Men inte till de argument han framför och det är här som är min poäng. Han skrev initialt vid tiden för sitt byte inte ett ord om upplösning eller DR. Han skrev om att hans 70-200 skulle vara en 70-200 och inte en 105-300. Likadant med hans andra gluggar. Han har i artikel efter artikel skrivt att fisheye saknas för DX, Sant eller ? rent bullshit enligt min mening. Han har hela tiden hävdat att han är en landskapsfotograf. Behov av höga iso? knappast! Vill han ta den ekonomiska smällen med att äga prestigemärket....fine för mig. Jag har inga som helst svårigheter med det men var då ärlig och säg det utan en massa bullshit bortförklaringar

Jo jag anser att han numera är riktigt oseriös i sina artiklar, däremot seriös i sitt fotograferande. Han var tidigare väldigt intressant att läsa när han skrev om sina fotoeskapader men numera handlar det nästan enbart om Canon. Det känns faktiskt som om han försöker sälja Canon istället för sina bilder. Han skrev tidigare att han har köpt sina kameror själv men jag sätter 100 spänn på att han numera är sponsrad. Jag roade mig alldeles nyss med att läsa de senaste 10 artiklarna han skrivit i brittisk fackpress. Canon nämdes på ett säljande sätt ett flertal gånger i varje artikel. Så var det inte för 1-2 år sedan, då var det bilderna som avhandlades och hans fotograferande.

Jag skiter fullständigt i vilket märke du eller David använder. Du skrev något om att Nikonägare är känsliga, vi har haft den här diskutionen tidigare du och jag. Jag råkar anse att du är väldigt pro Canon och framför allt FF och du hävdade motsatsen, kommer du ihåg? Vi alla kanske är lite hemmablinda. Jag känner mig inte ett dugg känslig eller har något behov av att till varje pris skydda mitt märke. Däremot tycker jag inte att det kul när någon kör med felaktiga fakta oavsett märke och eftersom jag råkar använda Nikon så lär jag väl oftast försvara detta märke då jag känner det bäst.

Det är rätt mycket du har missat i mina tidigare inlägg eller tolkat det med dina Canonögon. Jag har aldrig någonsin sagt att Nikon varit smarta för att dom struntat i FF eller att dom bara är smarta idag med 12MP.
Jag är av en helt annan uppfattning. Nikon har varit helt förbispungna rent tekniskt. Jag råkar ha en del erfarenhet av affärer och affärmannaskap och jag är fullt på det klara att Nikon inte aktivt har valt att tidigare avstå FF. Dom blev helt enkelt förbisprungna av Canon, uppbunda enligt några källor, av långa avtal med två tillverkare som inte kunde leverera det som konkurrenterna kund leverera. Något annat påstående kan bara komma från någon som inte vet hur ett företag drivs. Allt annat påstående är rent nonsens.

För mig så får du jättegärna kritisera Nikon. Varsågod. Jag kunde inte bry mig mindre faktiskt, det är till och med bra för förhoppningsvis läser Nikon dessa diskutioner och kanske gör något åt saken. Jo jag råkar gilla mina Nikons men det betyder inte att jag lika gärna skulle kunna använda en Canon.
 
Senast ändrad:
En annan sak som får Canonrepresentanterna att svettas är - har Nikon kört om dom vad det gäller käpphästen brus, jag vet inte , men troligen.
Det andra är då Dynamiskt omfång. jag vet inte , men troligen.
Det är inte lika kul längre att vara en Canonanhängare, två argument för Canons överlägsenhet kanske är som bortblåsta med d3.
När vi har testat vet vi.
Mikael
 
Om det är någon tröst Ove så överväger även jag att investera i en FF. Men då inte D3 utan en framtida F300FX eller vad den nu kan heta. Min D100 som jag har som backup idag börjar sjunga på sista versen och behöver ersättas. Vem vet...jag kanske gillar D300FX så pass mycket att jag kör med D2X som backup istället......

Orsaken till detta är enbart av en anledning:
Möjligheten till snabbare vidvinklar och lägre brus på extremt höga iso. Jag har idag en D2X som jag är nöjd med. Den levererar finfina bildfiler på de isotal jag brukar använda. Den räcker helt enkelt till för mig och mina kunder men jag saknar som sagt snabba vidvinklar. Det händer dock oftare och oftare att jag behöver gå upp över iso 800 och då blir skillnaden mer påtaglig. Det ÄR skillnad även på iso800 har jag förstått men det stör mig inte alls lika mycket som över iso800.....
 
macrobild skrev:
Det är inte lika kul längre att vara en Canonanhängare, två argument för Canons överlägsenhet kanske är som bortblåsta med d3.
När vi har testat vet vi.
Mikael

Är det inte precis tvärtom: Ju fler tillverkare (Nikon, Sony?, Pentax?) som kommer med FF-DSLR med bra DR, brusegenskaper mm desto bättre för Canonanhängare?! Om Canon tappar försäljning och konkurrenternas produkter visar samma eller bättre prestanda tvingas Canon skärpa sig och ta fram ännu bättre kameror och objektiv. (Det är ju vad Nikon tvingats göra med D40-modellerna och nu D3 och D300.) I förlängningen leder det till högre kvalitet på både Canons och de andra tillverkarnas FF-DSLR. (Vi får väl anta att Canon hade varit lite mer nogräknade med kvaliteten på 40D och 1D Mk III om konkurrenssituationen varit mer utsatt för Canons del.) Canon har ju de facto haft monopol på FF-DSLR i några år. Med D3 startar en ny FF-era där Canons sötebrödsdagar sakta men säkert decimeras.
 
Johan Ahlbom skrev:
nån som sett eler läst nått officiellt från nikon-sverige?

Det där med att man skulle få Capture NX på köpet känns kanske lite för bra för att vara sant?

Pressrelase på Nikon Japans sida. Bekräftar att de 300 000 första köparna av D300 och D3 får version 1.3 av NX. Även releasedatumen står där.

http://www.fotosidan.se/cldoc/12445.htm

Nikon Sverige lär förneka all kännedom om detta, tills de fått besked om det från huvudkontoret ;)

De visste inget igår, när jag frågade om testkameror nämligen. Om lanseringen är den 30:e så borde testkamerorna vara på väg ut i världen.
 
Jeppe skrev:
Om lanseringen är den 30:e så borde testkamerorna vara på väg ut i världen.

Detta kanske inte är vad du menar med testkameror Jeppe men en kille jag känner på Scanpix berättade att de håller på och testar D3:an nu -så det kanske stämmer med den 30:e.

Låtom oss hoppas.
 
snap skrev:

Jag tror att D3 får svårt att locka över massor med Canonfotografer när 5D har likvärdig upplösning som Nikons nya flaggskepp.

________________________________________________

Den där kommentaren visar att du inte är riktigt närvarande. Då menar du ju i samma andetag att det inte kommer att säljas så många MKIII eftersom 5D finn med högre upplösning - eller hur?

Ove, kan det månde vara så att det är lite mer skillnad än pixlarna som får en fotograf att köpa kamera. Att jämföra en icke väderskyddad plastig kakburk-kamera som kommer upp i max 2,5 bilder per sek (ja den tar bra bilder), jämfört med en D3... Det är ganska puckat faktiskt.

Jag är så sugen på att se riktiga bilder med snabbt vidvinkelobjektiv - håller kantskärpan?

Hälsningar

Adam
 
Helt sanslös bild.

Kommentaren säger allt:
"The thing that amazed me the most was the lack of noise at high ISOs. Look at the pictures above. Even in the tightly cropped picture of the ball the detail and lack of noise is unbelievable. Fellow Gazette photographer Mark Reis explained it well when he told me the D3 could be the biggest advancement in photography since the switch from film to digital. I think he's right".
 
Det här avsnittet finner jag intressant:

But, because ISO3200 and 6400 does look so good, think about this.............

The fact that ISO3200 and ISO6400 look great even in bright sunshine opens up the doors of possibility. Think of it, Priority modes take on a new dimension. Contending with the football stadium shadow is aggravating at best for all of us who shoot sports. The play starts in brilliant sunshine and ends in the shadow of the stadium which is almost 4 stops darker and for some reason it's always the key play of the game. Solution, Example #1: Using Shutter Priority mode on a sunny day I can set my shutter speed at 1/1250 to stop the action while setting my ISO at 3200 for the possibility of the play moving into the stadium shadow and still have uncompromised quality. My aperture adjusts automatically to f22 for the bright sunshine and as a play moves from the sunshine to the stadium shadow my aperture will adjust automatically to f6.3. But, it gets even better. Example #2: The D3 allows me to activate an Auto ISO mode which allows me to set my shutter speed and aperture at specific settings, then the ISO will adjust automatically as the light changes. In other words, if I set my shutter and aperture accordingly at 1/1250 at f6.3 then the auto ISO adjusts automatically for the lighting condition. The play begins in the sunlight at auto ISO250 with stunning quality. The play progresses and ends in the shadow of the stadium and my shutter and aperture remain where I set them, 1/1250 at f6.3 but my auto ISO has automatically adjusted for the dark stadium shadow to ISO3200 with minimal noise increase. YES! The entire play will be perfectly exposed start to finish. I have stunning quality in the sunlit images at the start of the play and uncompromised quality in the dark stadium shadow images at the end of the play. So many great pictures are lost during the exposure transition a football play makes from sunshine to shadow or as clouds pass over head. This is a real advantage in my opinion and is why I say that photographers will be encouraged to think in new and creative ways with the Nikon D3.
 
Ofta när jag försökt predika förträffligheten med AUTO-ISO i vissa givna situationer (och ovanstående är ett typexempel), så har jag mötts av nästan hånfulla kommentarer om hur AUTO-ISO "är till för nybörjare" och hur den är oduglig "om man vill ha kontroll". I det ljuset är det ju intressant att läsa ovanstående från ett av de allra största sportfoto-proffsen...
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.