Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Teodorian skrev:
Jag tror att det kommer att bli mycket svårt att se kvalitetsskillnader om samma motiv tas med både D2X och D3 på ISO 100 och skrivs ut i A3, så länge D2X klarar kontrastomfånget i scenen. Vad tror du dig kunna se för skillnader till D3:ans fördel?

Om samma sak görs på ISO 800 eller mer tror jag däremot att skillnader kommer att bli uppenbara till förmån för D3.

Jag hoppas att det dynamiska omfånget kommer att vara bättre än i min D2x, likaså så är lite kortare skärpedjup mkt trevligt.

Iom. att jag mest är inriktad på porträtt så slipper jag x1,5 faktorn. Idag använder jag min 50/1.4 väldigt mycket, nu kommer jag att kunna använda min 85/1.4 betydligt mera utan att behöva "backa ut genom fönster och dörrar".

12mpix kommer som tidigare nämnt i denna tråd räcka gott för mig, men jag blir säkerligen besviken om Nikon släpper en D3x med fler pix inom det närmsta halvåret... Jag är fullt medveten om att det kommer.


Cheers // M
 
Anderzon skrev:
Jag hoppas att det dynamiska omfånget kommer att vara bättre än i min D2x, likaså så är lite kortare skärpedjup mkt trevligt.

Iom. att jag mest är inriktad på porträtt så slipper jag x1,5 faktorn. Idag använder jag min 50/1.4 väldigt mycket, nu kommer jag att kunna använda min 85/1.4 betydligt mera utan att behöva "backa ut genom fönster och dörrar".

12mpix kommer som tidigare nämnt i denna tråd räcka gott för mig, men jag blir säkerligen besviken om Nikon släpper en D3x med fler pix inom det närmsta halvåret... Jag är fullt medveten om att det kommer.


Cheers // M

50/1.4 är också en favorit för mig och jag tror min 105/2 blir kalas för porträtt på D3.
 
Teodorian skrev:
50/1.4 är också en favorit för mig och jag tror min 105/2 blir kalas för porträtt på D3.

Det kommer att bli mycket trevligt :)
Det skall bli intressant att testa D2x mot D3 mot varandra under lika förhållanden... upp till bevis.

Leveransdatumen verkar fortfarande svävande, frågan är om våra NPS medlemskap kommer att vara till hjälp? När jag talade med Nikon ang. detta så var det även där svävande svar... jo ni kommer att vara prioriterade före vanliga konsumenter, men framförallt så kommer "vissa" fotografer vara mer prioriterade än andra...

Cheers // M
 
Anderzon skrev:
Det kommer att bli mycket trevligt :)
Det skall bli intressant att testa D2x mot D3 mot varandra under lika förhållanden... upp till bevis.

Leveransdatumen verkar fortfarande svävande, frågan är om våra NPS medlemskap kommer att vara till hjälp? När jag talade med Nikon ang. detta så var det även där svävande svar... jo ni kommer att vara prioriterade före vanliga konsumenter, men framförallt så kommer "vissa" fotografer vara mer prioriterade än andra...

Cheers // M

Vadå, "vissa" fotografer?! Det låter som märklig särbehandling från Nikons sida i mina öron.
 
Teodorian skrev:
Vadå, "vissa" fotografer?! Det låter som märklig särbehandling från Nikons sida i mina öron.

Jag har inget bra svar... men troligtvis så kommer de fotografer som är "kända" få sina D3:eek:r före mig som är nästintill okänd.

Trevlig helg // Martin
 
Teodorian skrev:
Vadå, "vissa" fotografer?! Det låter som märklig särbehandling från Nikons sida i mina öron.

Inte alls, Nikon vill ha ut kameran till de yrkesarbetande fotograferna. De vill att kameran skall exponeras (i dubbel bemärkelse).

Kan ju kännas lite surt för de som var snabba och som inte är NPS, att kanske inte ens få sin kamera i första "vågen". En kund är en kund - spelar väl igen roll vart pengarna kommer ifrån :)

Men så är det i varje fall, jag kan ju inte ens få en testkamera ;) Men det borde jag kanske inte, jag är ju (ö)känd Nikon-antagonist enligt vissa.;)
 
Teodorian skrev:
Vadå, "vissa" fotografer?! Det låter som märklig särbehandling från Nikons sida i mina öron.

Vi börjar med det uppenbara fallet: Om en bildbyrå som kanske -- om de nu gillar D3 -- köper 20 kameror med en rejäl trave nya objektiv till kommer och frågar om ett provexemplar så lär de hamna först i kön. Att agera annorlunda vore vansinne från Nikons sida, och mycket kan man säga om dem, men de är inte korkade :)

Men allmänt sett lär de prioritera trogna kunder, yrkesfotografer som köpt utrustning för hundratusentals kronor under åren. Och som kan förmodas fortätta göra så i framtiden. Igen, något annar vore klantigt av Nikon.

Själv hamnar man ju dessvärre en bra bit på prioritetslistan misstänker jag :/
 
Jeppe skrev:
Inte alls, Nikon vill ha ut kameran till de yrkesarbetande fotograferna. De vill att kameran skall exponeras (i dubbel bemärkelse).

Kan ju kännas lite surt för de som var snabba och som inte är NPS, att kanske inte ens få sin kamera i första "vågen". En kund är en kund - spelar väl igen roll vart pengarna kommer ifrån :)

Men så är det i varje fall, jag kan ju inte ens få en testkamera ;) Men det borde jag kanske inte, jag är ju (ö)känd Nikon-antagonist enligt vissa.;)

1999 fick jag en av de första Nikon D1 som kom till Sverige efter att beställt den i juni. Fick den i november och fick veta av ÅF att jag prioriterades eftersom jag var yrkesfotograf. Sedan gick det knappt att uppbringa kameran förrän i maj 2000 för "vanligt" folk.

Det var likadant med 1DMkII år 2004. Olympiska spelen gjorde att endast ackrediterade fotografer dit fick tilldelning i första hand. Och dit hörde inte jag. Har för mig att jag fick den i augusti.

Numera ställer jag mig mycket sällan i kö för någonting. För det första får man betala ett högre pris. För det andra låter "egoistiska" jag andra få del av eventuella barnsjukdomar på en ny kamera. För det tredje SKA kösystemet vara "demokratiskt". Oavsett vem man är har man ju gett just det kameramärket sitt förtroende. Och det förtroendet ska tillverkaren vara förbaskat tacksam för.

Jag fattar att man vill att kameran ska "synas" i olika sammanhang. Men det är enkelt åtgärdat: Avisera inte en kamera förrän det finns väl underbyggd leveranskapacitet under den månad den är lovad. Kan ju ta upp till ett år efter avisering innan en del stackare får sina kameror.

Det ska till väldigt mycket för att jag ska uppgradera. Dels väntetid och sist men kanske betydelsefullast: Plånboken blir lite sladdrig av det. Den har med nöd och näppe överlevt ett större antal uppgraderingar.

Liksom dess ägare.:)

Lennart
 
Hej alla presumtiva köpare.
Jag satt och surfade på Mattias Klums hemsida nu ikväll och såg då att han är en av de fotografer som testar D3:an.

Sen laddade jag hem några av hans senaste pressbilder och DÖM OM MIN FÖRVÅNING när jag såg att några av dem var tagna med just en D3.

Visserligen bearbetade filer i halvdan upplösning men de såg riktigt bra ut tycker jag. Jag testade att dra i kurvorna i photoshop och fick i praktiken inte fram något som helst brus i bilderna oavsett hur djup skuggan var. Enligt bildinfon var det 250 iso i kameran -verkar vara ett oerhört brusfritt läge i sånt fall.

/Daniel -som faktiskt ska byta tillbaka till Nikon efter några år med Canon.
 
Dadigan skrev:
Hej alla presumtiva köpare.
Jag satt och surfade på Mattias Klums hemsida nu ikväll och såg då att han är en av de fotografer som testar D3:an.

Sen laddade jag hem några av hans senaste pressbilder och DÖM OM MIN FÖRVÅNING när jag såg att några av dem var tagna med just en D3.

Visserligen bearbetade filer i halvdan upplösning men de såg riktigt bra ut tycker jag. Jag testade att dra i kurvorna i photoshop och fick i praktiken inte fram något som helst brus i bilderna oavsett hur djup skuggan var. Enligt bildinfon var det 250 iso i kameran -verkar vara ett oerhört brusfritt läge i sånt fall.

/Daniel -som faktiskt ska byta tillbaka till Nikon efter några år med Canon.

Ja, och han har tyligen varit på Island och testat kameran där. Det kan bli fina bilder att få se senare.
 
Jag har missat detta om D3 och minneskortets betydelse för antalet bilder som kan tas innan hastigheten minskar: http://forums.dpreview.com/forums/readflat.asp?forum=1021&message=24896035&changemode=1

Noterbart är också uppgiften om att D3 klarar ca 36 MB/s.

Frågan är vilka siffror som gäller vid 14-bit NEF + jpg fine large som jag kan tänka mig att använda. Kan jag ta 20 bilder vid 5 bps innan det börjar sacka? Spelar det någon roll om jag skulle välja att dubblera samma filer på två kort eller om jag istället väljer NEF 14-bit på ena kortet och jpg fine large på det andra kortet? Jag har svårt att se att det vid rätt val att minneskort kan uppstå några svårigheter att få de bilder man vill även vid extremt snabba bildsekvenser. 9 bps kör väl ingen fotograf mer än ytterst sällan och under mer än en sekund eller två?!
 
Det finns 2 bilder som man kan se tecken på att d3+ 24-70 från nikon verkar bättre än exv min canon 24-70 och 5d . 0769.jpg, den andra är 0711.jpg.

På 24mm bl 5.6 ses inga tecken på hörn/kant oskärpa som är vanligt med canongluggarna.
Det skall därför bli mycket intressant att testa Nikons 24-70 mot 5d och exv 24-70 från Canon. Det andra är att 0711.jpg innehåller partier av skugga, brusbilden är mycket snygg trots att det är 400iso.
Nu skall man inte dra några långtgående slutsatser eftersom det är jpg samt att man inte kan jämföra rakt av mot en bild tagen med exv 5d.
En annan sak man kan se är skit -varför ingen sensorrengöring?

Men optiskt och bildmässigt verkar det mycket bra och lovande.
Mikael
 
Av dessa bilder stärks ju intrycket att man (åtminstone så länge vi diskuterar JPEG) tämligen riskfritt kan sätta D3:an på 3200 ISO och sedan vandra ut i natten...

100% crop, 3200ISO
http://images.quesabesde.com/camaras_digitales/noticias/nikon_d3_iso3200.jpg

Inte ens 12800ISO är störande brusig, ens i de mörka partierna:
http://images.quesabesde.com/camaras_digitales/noticias/nikon_d3_iso12800.jpg

Street-foto, 3200ISO (full-size). Var är bruset?
http://images.quesabesde.com/camaras_digitales/noticias/nikon_d3_noct_3200iso.jpg
 
macrobild skrev:
En annan sak man kan se är skit -varför ingen sensorrengöring?

En förklaring (dålig bortförklaring?!) som ges är att D3 utvecklades innan D300 och att inga proffsfotografer tidigare efterfrågat sensorrengöring. Annat som omnämnts är att det skulle vara svårare att införa sensorrengöring på en FF-kamera.

Huruvida sensorrengöring är effektivt eller inte är en annan femma.

Vi får förmoda att efterträdaren D4 (som tydligen redan registerats som namn) kommer att ha sensorrengöring. Effektivt eller inte är det säkert ett bra försäljningsargument framöver. Det kanske blir standard på alla DSLR inom några år.
 
D4? När det är sånt tjat från alla japaner att 4 är ett sånt olyckstal? Isf blir det väl årets nyhet de året den kommer ut :)

Många japaneser som blir sömnlösa av oro då med så blir det sämre kameror i framtiden för dom är trötta.. Ajaj
 
Patrik Palombo skrev:
D4? När det är sånt tjat från alla japaner att 4 är ett sånt olyckstal? Isf blir det väl årets nyhet de året den kommer ut :)

Många japaneser som blir sömnlösa av oro då med så blir det sämre kameror i framtiden för dom är trötta.. Ajaj

Nikon F4 är en äldre SLR, D40/D40X och Canon 40D finns nu. Men visst - Fuji gick från S3 Pro till S5 Pro.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.