Jeppe skrev:
Inte för dig nä
Just det, och det är jag som räknas!
Men för den stora presskåren i Sverige spelade det roll. Nikon tappade den marknaden helt, iom D2h som inte levererade. När Canon kom med 1D MkII så var det spiken i kistan och även de mest inbitna Nikon-redaktioner övergav märket.
Helt riktigt, men jag tror nog det jämnar ut sig över tid. Sannolikt lång tid, men ändå. Alla märken har sina ups and downs och Nikon och Canon har slagits om yreksfotograferna i tjugo års tid, och kommer sannolikt göra det om tjugo år också.
Sedan följde, med samma envishet som Canons "Våra vidvinkelobjektiv levererar god kvalité", Nikons notoriska uttalande om DX-sensorns överlägsenhet.
Jag har ännu aldrig sett någonstans där Nikon hävdar att DX är överlägset något annat. Däremot har jag sett dem hävda att det finns vissa fördelar med mindre sensor, framför allt då kostnad och att vissa objektiv kan göras mindre då. Det kanske bara är jag, men på mig har det mest verkat som om Nikon förut inte sett någon ekonomi i att göra kameror med större sensor -- sedan kan man tycka det är rätt eller fel. Canon har mycket större resurser att lägga på dyra utvecklingsprojekt och kan därför vara snabbare.
Nu har vi en presskamera, som förmodligen kommer att locka betydligt fler entusiaster än tidningsredaktioner. YFO i Malmö hade måttliga 5 beställningar på D3. Så jag tror nog att fördröjningen av D3:an visst spelar roll, i det långa loppet. Det kommer att ta lite fler generationer/modeller (läs år) innan forna Nikonfotografer byter sitt Canon-system.
Jag tror inte heller att yrkesmänniskor byter system förrän de tydligt och klart se fördelar med ett annat system. Skall man vara krass så vill de vara säkra på att kunna tjäna mer pengar eller lägga mindre arbete på att tjäna samma pengar innan de ger sig på något så äventyrligt som att byta kamerasystem.
Sedan köper en yrkesfotograf bara en kamera, de köper ett helt tjänsteutbud. Nikon har en hel del att bevisa med NPS och liknande dessutom, där har de inte precis rosat marknaden heller.
Jag tror det är fler yrkesfotografer som funderar över om när det är ekonomisk försvarbart att byta från Mark II till Mark III än det är som att funderar på att skaffa en D3.
Men nu är i alla fall Nikon med i matchen igen och kan börja vända den dåliga trend (bland den stora massan av yrkesfotografer) som de haft i några år.
Som sagt, i det långa loppet brukar det mesta jämna ut sig