Annons

Nikon D3

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag tror inte de kommer i min hand före jag drar till Sydamerika en månad och fotografer, därför en bra, billig kombination som 40d som jag har testat och redovisat här på fotosidan tillsamman med 17-55 och 70-200 + 5d hus.
Mikael
 
Senast ändrad:
Jeppe skrev:
Mjo.. Fast nu kostar ju ett 14-24 och en D300 betydligt mer än en 40D med 17-55. Dessutom mindre omfång och ingen IS. EF-S 17-55/2.8 IS är bra, riktigt bra. Men det behöver vi inte diskutera vidare i denna tråd :)
En relevant invändning i de flesta fall, ja.
I fallet Helming spelar det nu ingen som helst roll.
 
Teodorian skrev:
Vad menar du med det?!
Jag menar att du ett antal gånger berättat att du beställt två ex. av D3 & D300, och följaktligen inte spelar i en ekonomisk liga som behöver bekymra sig om kombinationen D300 + 14-24 är avsevärt dyrare än 40D med zoom. Det har framkommit med all önskvärd tydlighet, och precis det är vad jag menar.
 
macrobild skrev:
Ni skall inte ha övertro att Leitz eller Zeiss gluggarna alltid är bättre, det finns konstruktioner som klarar 24 x 36 mm sensorytan bättre än Canon på vidvinkelsidan men de är ganska få. Det är alltså inte synonymt med att en Leitzglugg borgar för optiskm kvalitet i alla lägen jämfört med exv Canon eller Nikon.

Vem har sagt att det blir bättre med AI eller Zeiss. :) bara så förbannat sköna att använda.....

Jag har i test efter test hela tiden fått samma resultat. Min Zeiss 50:a är skarpare än något av mina andra objektiv, inte mycket bättre än tex min 17-55 men en skillnad finns, medan mina AI alla är sämre än någon av mina moderna bättre zoomar men KÄNSLAN i mina AI och Zeissen är överlägsen någon av de moderna gluggarna.
 
Min spontana förvånade fråga ovan till Mikael Risedal("Detta utan att först ha testat Nikons nya D300 och D3 med 14-24- och 24-70-objektiven?!") handlade varken om utrustningen i sig eller pengarna utan om att Mikael tidigare sagt att han och Lars Kjellberg noggrant framöver skall testa de nya Nikonkamerorna och objektiven i jämförelse med Canons motsvarigheter. Det kom därför som en överraskning för mig att Mikael nu köpt Canon 40D och 17-55-objektivet. Den förklaring han gav var mycket relevant och hållbar. Case closed?!
 
Omar skrev:

Canon kamerorna har alltid bara ett läge i RAW nämligen förlustfri komprimering, dem menar att man inte förlorar något vid denna komprimering?
Om inte Canon ljuger när de säger "förlustfri komprimering" så är den verkligen förlustfri. Det går att komprimera data förlustfritt, dvs så att det uppackade datat är identiskt med det man började med innan komprimering.
 
Teodorian skrev:
Där ISO 25600-bilden visade sig "bara" vara ISO 8000 då fotografen slarvat med sina inställningar och trott att det var Hi-2 medan det i själva verket var H.03. Bra kvalitet ändå.
Haha, det förklarar ju både ett och annat... :) Även om jag blev väldigt entusiastisk själv över bilden, så såg den väl *lite väl* bra ut för att vara på 25600ISO. Men men, jag håller med, fantastisk kvalitet även för att "bara" vara 8000ISO.
 
macrobild skrev:
Magnus har helt rätt enligt vad även jag har hört.

Vi som har varit på alla Photokinor sedan den första digitalkameran presenterades vet att Nikon kunde inte svara upp mot Canon.
Enligt personer som är väl insatta så hade Nikon låst upp sig mot två stora företag och med långa avtal.
Inga av dessa hade eller tillverkade en stor sensor 24 x 36 till rimligt pris.
Phillips hade varianter av en 6 miljoner CCD som både Pentax och Contax provade och som användes även till bakstycken . Kostnad då 20000:-/st.
Kodak tillverkade sensorer till både Nikon och Canon , kostnad för ett Nikonhus 250000:-
Jag blev själv erbjuden att köpa ett Nikonhus med Kodak sensor till det fantastiska priset av 175000:- av en av Kodakcheferna vid ett möte. Bra rabatt men nappade inte.
Hur det gick sedan vet vi alla, Canon byggde upp egen tillverkning av sensorer och satsade på cmos (som sågs och ses fortfarande som sekunda sensor av vissa pga sensorns egenskaper men som Canon lyckades bemästra-exv brus)

Mikael

Då gissade jag rätt :)

Nog skämtat. På marknaden idag finns det ytterst få eldsjälar som driver en verksamhet av ideologiska orsaker. Tex att de anser sig ha råd att tappa marknadsandelar inom ett område för att man skall hålla på och testa en produkt. Allt handlar idag tyvärr om snabba pengar. Även på ett så pass genom historien teknikerstyrt företag som Nikon. Nikon har säkert ett antal av dessa eldsjälar som vill annat men jag är helt övertygad om att företagsledningen är tvingade att styra företaget på samma sätt som konkurrenterna gör, annars rasar aktiekursen och ledningen får gå....... Vinst är allt - ideologi kommer i andra hand...
 
Det gick lite för fort med skrivandet i förra inlägget.

Självklart måste en produkt testas men vad jag menar är att det inte fungerar ekonomiskt att testa och leka till dödagar. Produkten måste ut snabbt på marknaden och den måste vara konkurenskraftig. Problemet med Nikons kameror för ett par år sedan var att de saknade det där sista. De kunde inte helt fullt ut konkurrera med Canons modeller för att kunna leka på den stora spelplanen. På slutet var inte D1 serien och D100 inte helt konkurrenskraftiga jämfört med 1D 10D 20D etc.....

Fortfarande bra kameror men inte helt upp2date....
 
Mankan G skrev:
Fortfarande bra kameror men inte helt upp2date....
Ändå var det vissa som köpte Nikon. Det går att överleva som företag utan att vara bäst på allt, om man är bäst på något där alla andra ligger efter. Eller något som andra väljer bort i rent besparingssyfte. Ergonomi och logik till exempel. Lyckligtvis har Nikon inte övergivit detta för att komma ikapp.
 
Makten skrev:
Ändå var det vissa som köpte Nikon. Det går att överleva som företag utan att vara bäst på allt, om man är bäst på något där alla andra ligger efter. Eller något som andra väljer bort i rent besparingssyfte. Ergonomi och logik till exempel. Lyckligtvis har Nikon inte övergivit detta för att komma ikapp.

Självklart har du rätt i sak. Men saken är lite svårare än så. I just detta fall måste man även betänka på historien. Det är många av oss som är "låsta" i ett system och saknar de ekonomiska förutsättningarna att bara köpa det bästa. Att Nikon låg efter Canon på den tiden syntes väldigt tydligt på försäljningssiffrorna. Givetvis köpte vissa ändå en Nikon för att gillade märket/ergonomin eller vad det nu var. Idag är det annorlunda, Nikon är tillbaka på banan och det är bara bra för oss alla. Skulle gärna se att Pentax/Sony mfl skulle vara där oxå för konkurensen gör så att C och N spänner bågen än mer. (Dom är till viss del på banan men inte lirar de i samma liga som C & N än fullt ut).

Om det stämmer som Mikael skrev att Nikon hade låst upp sig i långa avtal med två olika leverantörer, som inte kunde leverera det som Nikon behövde för att matcha toppkonkurensen, så gissar jag att det var rätt oroligt i företagsledningen och vissa huvuden fick nog rulla när dom såg försäljningssiffrorna och vad Canon lanserade. Måste ha svidit ordentligt i de Japanska cheferna när dom såg sig förbisprungna. Dom lider ju en del av stolthet där borta.....

Men om alla stod utan en historia inom ett märke så skulle nog de flesta köpa bästa möjliga vara för sina slantar. Varför köpa en sämre vara om den bättre kostar lika mycket. Vad som sedan är bra är en helt annan sak och helt upp till var och en.

Själv föredrog och gör så än i dag min D100 före den 10D/D60 som jag fick av min arbetsgivare men skulle då i alla fall alla gånger valt en 20D istället för en D100 när den kom och jag skulle börja från noll. Eller en D1H/X vs en 1DMKII eller en 1DS???. På den tiden körde C över N totalt men därmed inte sagt att det fanns köpare/användare som var mer än nöjda med vad Nikon hade att erbjuda......men rent tekniskt så var det "walkover"
 
Senast ändrad:

Tack för länken Tore.

Lustigt det där, har läst det mesta som skrivits på nätet om Nikon D3, men är ändå lika kul varje gång det dyker upp en ny test :)

Börjar få kalla fötter dock, alla dessa positiva omdömen.. känns som att förväntningarna är VÄLDIGT högt ställda på prestandan D3an skall leverera..

Nån som har lite negativa tester av D3an? Känner att jag vill ha lite motvikt till att det goda, ge mig Moaire, Brus, Bandning och fokusproblem ;)
 
Johan Ahlbom skrev:
Tack för länken Tore.

Lustigt det där, har läst det mesta som skrivits på nätet om Nikon D3, men är ändå lika kul varje gång det dyker upp en ny test :)

Börjar få kalla fötter dock, alla dessa positiva omdömen.. känns som att förväntningarna är VÄLDIGT högt ställda på prestandan D3an skall leverera..

Nån som har lite negativa tester av D3an? Känner att jag vill ha lite motvikt till att det goda, ge mig Moaire, Brus, Bandning och fokusproblem ;)

Det har förekommit negativa synpunkter i form av att bilderna är softa och att skuggdetaljerna varit dåliga. Men det är inte från första person dvs de som testat D3:an. Dessa D3-bilder har glatt mig minst: http://www.google.com/translate?u=h...kon-d3-test.html&langpair=fr|en&hl=en&ie=UTF8
 
Teodorian skrev:
Det har förekommit negativa synpunkter i form av att bilderna är softa och att skuggdetaljerna varit dåliga. Men det är inte från första person dvs de som testat D3:an. Dessa D3-bilder har glatt mig minst: http://www.google.com/translate?u=h...kon-d3-test.html&langpair=fr|en&hl=en&ie=UTF8

Ajfan, det där såg ju inte så upplyftande ut.. tur att jag inte är så intreserad av att fota takbalkar i mässlokaler.. :) skämt åsido, har sett ett par småsaker jag med.. Bl a på den ISO6400 bild jag tog på Bengt (bilden finns lite längre bak i denna tråd) Visst fann där brus, kanske inte så mkt i de välexponerade och ljusa ansiktspartierna, men tex halsen var aningens brusig..
 

Bilagor

  • hals.jpg
    hals.jpg
    52.3 KB · Visningar: 564
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.